مصنوعات آبكاري شده با طلا در نوسانات اقتصادي بازار به جايگزين مناسبي براي خرید زیورآلات بخصوص در بين نوعروس‌ها و تازه‌دامادها تبديل شده است.
کد خبر: ۷۴۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹ 21 May 2019

نوسانات قیمت طلا در شرایط اقتصادی حاضر علاوه بر كاهش توان خريد زيورآلات براي اغلب اقشار جامعه، برخي از والدين را چنان نگران تامين زيورآلات عروسي فرزندانشان كرده كه اين موضوع برايشان به دغدغه‌اي مشابه تامين جهيزيه و عاملي در به تاخير انداختن ازدواج فرزندانشان كرده‌اند.

اين اوضاع در حالي است كه به تازگي در يزد كه شهري داراي برند‌هاي محبوب طلا و جواهرات است، خرید زیورآلات آبکاری شده با طلا بسیار مورد استقبال قرار گرفته و انگار به راهکاری براي رفع مشکل خرید زیورآلات طلا هر‌چند براي چشم و هم‌چشمی خانواده ‎ ها تبديل شده است.

البته برخي فعالان اين حوزه نيز معتقدند كه این نوع زیورآلات که با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از طلا عرضه مي‌شوند، مزیت‌های بالاتری نسبت به ساير مصنوعات طلا دارند و از هدر رفت پول و احتمال ضرر ناشي از نوسانات بازار جلوگيري خواهد كرد.

«سعید اصحاب» طلاساز یزدی که حدود 32 سالی است در بازار سنتی یزد به حرفه طلاسازی و آب‌کاری طلا مشغول است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، در اين باره به استقبال یزدی‌ها از زیورآلات آب‌کاری شده‌ي طلا اشاره و اظهار می‌کند: از زمانی که قدرت خرید طلا در مردم کاهش یافته و روز به روز قیمت آن دچار نوسان می‌شود، مردم به ویژه نو‌عروس‌ها و تازه‌دامادها به زیورآلات طلای آبکاری شده و مصنوعات نقره‌ روی آورده‌اند.

وی اضافه می‌کند: البته هنوز بسیاری از مردم این نوع طلا را درست و حسابی نمی‌شناسند ولي به نظر مي‌رسد كه زيورآلات آبكاري طلا، مسکن خوبی برای کنار آمدن با شرایط اقتصادی و آسان گرفتن اين وضعيت به ویژه در آغاز زندگی‌هاي مشترك است.

این هنرمند یزدی با بیان این که این نوع زيورآلات مانند طلاهای کارگاهی اجرت ساخت ندارند، می‌گوید: این نوع طلا تنها گرمی 3500 تومان در کارگاه ساخته می‌شود و نقره خام نیز بدون اجرت 8500 تومان است، هرچند كه نوسانات قیمت طلا بر قیمت انواع این مصنوعات نيز تاثيرگذار است.

وی اضافه می‌کند: مزیت این نوع زیورآلات نداشتن اجرت ساخت و قیمت بسیار به صرفه‌تر آنها نسبت به ساير جواهرات است به عنوان نمونه يك سرویس طلا آبكاري شده را مي‌توان تنها به قيمت اجرت همان سرويس كه با طلا ساخته شده، خريداري كرد.

اصحاب از تنوع این نوع سرویس‌های طلا به عنوان ديگر مزیت آنها یاد كرده و تصریح می‌کند: انواع طلاهای خاص یزد مانند «چینابی»، «هل» و «هل و گل» نیز با روش آب‌کاری طلا ساخته می‌شوند که با انواع مصنوعات طلای موجود در بازار نیز از نظر ظاهری هیچ تفاوتی ندارند. ضمن اين كه انواع طراحی‌های بروز و مدرن نیز در این صنعت اعمال می‌شود.

اين طلاساز يزدي در مورد روش‌های ساخت این نوع زیور‌آلات نيز در پايان خاطرنشان مي‌كند: روش ساخت این نوع زیورآلات با نوع طلای آن یکسان و به همان میزان نیز زمانبر و نیازمند تخصص است اما برخلاف زیورآلات استیل و بدلیجات، همانند طلا قابل بازگشت، مرمت و فروش است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار