مدیر كل تعاون روستایی استان یزد با اشاره به رشد 16 درصدي عضویت بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در نظام های صنفی، گفت: شهرستان خاتم با سه هزار و 684 نفر بيشترين تعداد بهره‌بردار عضو نظام صنفي استان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۷۴۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ 21 May 2019

«‌یداله جوادپور» با بیان این که 15 هزار و 473 نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی استان یزد تا پایان سال 97 به عضویت نظا‌م‌های صنفی کارهای کشاورزی در سطح مرکز استان و شهرستان‌های تابعه در آمدند، اظهار کرد: این تعداد عضو نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی در سطح استان يزد بيش از 78 هزار نفر است، افزود: با رشد مثبت عضوگيري تشكل هاي صنفي در پنج سال اخير قریب 20 درصد از بهره‌برداران بخش كشاورزي استان عضو نظام صنفي کارهای کشاورزی استان هستند.

مدیر كل تعاون روستایی استان در ادامه به نقش مهم و اساسی نظام صنفی به عنوان یک تشکل فراگیر مردم نهاد و کشاورز محور در مدیریت، ساماندهی، نظم بخشی کارهای کشاورزی و حمایت از حقوق افراد شاغل در بخش کشاورزی و اجرای سياست‌های دولت در این بخش اشاره کرد.

وي گفت: تقویت و توسعه تشكل های مردمی و غیردولتی در بخش کشاورزی و ارتقای ظرفیت و توانمندسازی آنها از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در راستای آن بهره برداران بخش کشاورزی با یك تشكیلات صنفی قوی و توانمند می‌توانند با تکیه بر توانایی تولیدی و فنی، مهارت ها و ‌ایده‌های کارساز و اثربخش خود ضمن تعامل مناسب با دولت، نسبت به تامین و پیگیری منافع و حقوق افراد شاغل در این بخش نیز اقدام کنند.

وی با بیان این که نظام صنفی کارهای کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین نهادهاي برخاسته از بطن جامعه کشاورزان داراي ساختاري غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است، خاطرنشان کرد: این نظام در سه سطح شهرستان، استان و ملی سازماندهی شده است و گسترده ترین پوشش را در بین بهره برداران و تولیدکنندگان این بخش دارد.

جوادپور افزود: این تشکل مردم نهاد، وظیفه دارد مسائل حقوقی کشاورزان را پیگیري و به عنوان صداي رساي بخش کشاورزي عمل کنند.

وی مهمترین كاركردهای اجتماعی و اقتصادی نظام صنفی کارهای کشاورزی را ارتقاء جایگاه كشاورز در نظام برنامه ریزی، تصمیم گیری، مدیریتی و اداره امور كشور، ارتقای سرمایه اجتماعی در بخش كشاورزی و جامعه روستایی، اصلاح الگوی کشت و نظم بخشی به تولید، هویت بخشی به مشاغل بخش كشاورزی دانست.

وي بیان کرد: مهم ترین اقدامات انجام شده توسط نظام صنفی کارهای کشاورزی استان یزد در سال های اخیر می‌توان به مشارکت فعال اعضای نظام صنفی کارهای کشاورزی به عنوان نمایندگان قانونی کشاورزان استان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان بخش کشاورزی در سطح استانی و ملی اشاره کرد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: نظام صنفی کارهای کشاورزی استان یزد در 10 شهرستان استان با 11 تشكل نظام صنفي فعالیت می‌کند که بيشترين تعداد بهره‌بردار عضو نظام صنفي مربوط به شهرستان خاتم با سه هزار و 684 نفر و كمترين تعداد عضو مربوط به شهرستان تفت با 684 نفر است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار