مجموعه آثار ارزشمند و تاريخي جديدي به مناسبت روز جهاني موزه‌ها در تنها موزه موقوفه استان يزد كه به موزه هفت گنج نيز مشهور است، رونمايي و به مجموع آثار این موزه اضافه شد.
کد خبر: ۷۴۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ 21 May 2019

موزه میرزا محمد کاظمینی تنها موزه موقوفه استان یزد با گنجینه‌ای از نسخ و اسناد، آثار باستانی، تاریخی و مذهبی در جوار امامزاده جعفر یزد(ع) قرار گرفته است.

این موزه که با بزرگترین دارایی‌اش با عنوان هفت گنج شناخته می‌شود، دارای آثاری شامل قرآن و کتب ادیان، اسناد و نسخ خطی، سکه و اسکناس، کبریت، تمبر، اشیای زینتی و عکس است و از موزه‌های پرمخاطب و غنی استان به شمار مي‌آيد.

اين روزها به مناسبت روز جهانی موزه‌ها، آثار تاریخی و ارزشمند دیگری نیز به مجموع آثار موزه کاظمینی افزوده شده است که شامل قرآن «سید محمد علی رضوی» با تذهیب آب طلا و به سبک بمبئی است که با جلد تیماج قهوه‌ای در قطع رقعی به سال 1209 هجری قمری مربوط مي‌شود.

نسخه خطی کتاب «شرایع الاسلام» به سبک قاجاری نیز از دیگر آثار اضافه شده به اين مجموعه است که جلد اولیه آن چرم کرمی و در قطع رحلی به سال 1270 هجری قمری نوشته شده است.

«انجیل لوقا» که همان انجیل عربی شده واژه «ائوانگلیون» به معنای خبر خوش یا مژده است نيز يكي ديگر از اين آثار است كه با 200 سال قدمت در جلدی با کاغذ فشرده نارنجی و در قطع وزیری تاليف شده است.

پول نخستین(حلقه مبادلاتی) از جنس نقره و با نقش پیکر شاه هخامنشی همراه با کمان و نیزه‌ای به دست مربوط به 486 سال قبل از میلاد مسیح(ع) و همچنين سکه فتحعلی شاه قاجار(دومین شاه از دودمان قاجار) كه از جنس نقره با ضرب دارالعباده یزد است و قدمتي بیش از 200 سال دارد، دو اثر ديگر اضافه شده به موزه موقوفه است.

البته علاوه بر اينها 20 عدد سند تجاری یزدی‌ها در دوره پهلوی اول نیز اثر ارزشمند دیگری هستند که به آثار این موزه موقوفه افزوده شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار