مدیرکل میراث فرهنگی :
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد توجه سند آمایش به کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری را در استان خواستار شد و گفت: بسیاری از متخصصان حوزه گردشگری از جمله مدیران هتل‌ها به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.
کد خبر: ۷۵۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ 01 June 2019

سیدمصطفی فاطمی در نشست کانون تفکر گردشگری این واحد دانشگاهی با موضوع «بایدها و نبایدهای سند آمایش سرزمین استان در مورد گردشگری»، بدون ارائه توضیح بیشتر در این خصوص، اظهار داشت: یزد سرزمین تضادهاست و وجود جغرافیای متفاوتی از کوهستان تا کویر و مردمی با فرهنگ‌های مختلف از جمله عشایر، مسلمان، زرتشتی و کلیمی، سبب افزایش ظرفیت انواع گردشگری استان شده است.

وی خاطر نشان کرد: ازاین رو، کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد باید به دنبال مزیت نسبی گردشگری در سند آمایش استان باشد،

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با تاکید بر اهمیت شیوه انتخاب خبرگان در سند آمایش سرزمین استان، اظهار داشت: در ۴۰ سال اخیر، تعداد مراکز اقامتی یزد از پنج مورد به ۲۸۰ باب رسیده و تا پایان سال جاری به ۳۷۰ باب افزایش خواهد یافت.

فاطمی درباره موضوع تنش بین جامعه محلی و گردشگران در استان گفت: هیچ گزارشی از وجود چنین تنشی وجود نداشته و دلیلی بر پرداختن به موضوع جامعه محلی و ایجاد محدودیت در توسعه و جذب گردشگر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چنین چالش هایی تنها محدود به بخش هایی از فرانسه، آلمان و ایتالیاست، افزود: گردشگری در زمینه بازار و سرمایه پابه پای صنایع دیگر استان حرکت نکرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با یادآوری نبود حمایت مساوی از فعالیت‌های مختلف در استان افزود: غار «سرخون» جاذبه گردشگری بود که در حال حاضر جهت استفاده از معدن نابود شد.

فاطمی در همین حال تصریح کرد: یزد از نظر توسعه گردشگری سلامت به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، ظرفیت توسعه ندارد.

استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد و دارای ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد تاکنون، یک هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد، باغ‌های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات‌های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.

به گونه‌ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.

سال ۱۳۹۷، ۱۰۸ هزار و ۷۱۱ گردشگر خارجی با اقامت در یزد از آثار و بناهای تاریخی استان دیدن کردند.

گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه‌های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.

استان یزد با داشتن ۴۰ رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این بخش دارد.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه‌ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می‌شود.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، سال گذشته به‌رغم اعمال تحریم‌ها شاهد ورود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور بودیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار