مدیر عامل مجهزترین کشتارگاه صنعتی کشور در یزد:
مدیر عامل کشتارگاه معین دام مهریز در استان یزد با اشاره به این که واردات دام می‎‎تواند در کاهش و تثبیت قیمت‎ کنونی گوشت در بازار موثر باشد، از عدم همکاری مسئولان در این رابطه و همچنین در برخورد جدی با قاچاق دام گلایه کرد.
کد خبر: ۷۶۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 26 July 2019

به گزارش تابناک یزد؛ «مهدی ناصر بافقی» در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این که کشتارگاه معین دام یزد به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین کشتارگاه ‎‎ های چند منظوره صنعتی دام کشور با هدف خودکفایی در تولید و اشتغالزایی در مرکز جغرافیایی کشور ایجاد شده است، گفت: این کشتارگاه با زیربنای 27 هزار مترمربع تنها کشتارگاه خاورمیانه با هفت خط کشتار جهت دام‎‎های سبک، دام‎‎های سنگین اعم از گاو و شتر و همچنین خط کشتار شترمرغ است.

وی گفت: هر چند این واحد در هر یک از خطوط کشتار خود دارای ظرفیت کشتار روزانه 2400 راس دام سبک و 250 راس دام سنگین است، در حال حاضر به دلیل کمبود دام، کاهش تقاضای ناشی از افت قدرت خرید مردم و عدم همکاری مسئولان روزانه 250 راس دام سبک و قریب 10 راس دام سنگین کشتار می‎کند.

به گفته وی، 95 درصد از دام‎های مورد نیاز استان از استان‎‎هایی نظیر فارس، کردستان و سایر استان‎‎ها تامین می‎شود ولی با این حال کوشت عرضه شده در یزد از بسیاری از استان‎‎های همجوار حتی استان فارس به مراتب با قیمتی ارزان ‎ تر در حال عرضه است.

ناصر بافقی اظهار کرد: متاسفانه به دنبال رها شدن موضوع قاچاق دام در یک ماه گذشته مجدداً شاهد افزایش قیمت دام و گوشت در بازار هستیم ولی با وجود این که واردات دام می‎تواند قیمت‎‎های کنونی را بشکند، مسئولان استان همراهی لازم را با این کشتارگاه با واردات 40 هزار راس گوسفند از کشور رومانی ندارند و با بهانه‎‎های واهی مانع پیشرفت این اقدام پس از پنج ماه تلاش بی‎وقفه در این زمینه هستند.

وی با تاکید بر این که کشتارگاه معین دام هیچ درخواستی از مسئولان استان ندارد، تصریح کرد: متاسفانه همانظور که گفته شد مسئولان استان نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نمی‎کنند بلکه چوب لای چرخ فعالان این حوزه می‎گذراند و مشخص نیست چرا برخی افراد بیش از واردات دام راغب به واردات گوشت از خارج کشور هستند.

این مسئول با اشاره به این که کشتارکاه معین دام دارای بزرگترین قرنطینه دام و به روزترین آزمایشگاه دام در استان است، عنوان کرد: قطعاً دام‎‎های بیمار پس از قرنطینه و تایید بیماری تشخیص و در کوره لاشه‎‎سوزی کشتارگاه نابود می‎‎شوند.

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم کشتارگاه برای 211 نفر، خاطرنشان کرد: 116 نفر از پرسنل این کشتارگاه بهبودیافتگان اعتیاد عمدتاً از داخل استان هستند که با هزینه خود کشتارگاه اعتیاد خود را ترک کرده و مشغول به کار در همین واحد شده‎‎اند.

وی با اشاره به عدم حمایت دستگاه‏‏های متولی مانند بهزیستی استان در این رابطه، تاکید کرد: همانطور که گفتم نیازی به کمک مسئولان استان نداریم ولی حداقل این درخواست را هم داریم که اگر آب به ما نمی ‎ دهند، کوزه ما را به بهانه‎‎های مختلف نیز نشکنند.

ناصر بافقی خاطرنشان کرد: قطعاً سرمایه‎‎گذاری در بانک یا فعالیت‎‎های کاذبی مانند خرید و فروش زمین به جای سرمایه‎‎گذاری در امر تولید و خدمات دارای استرس خیلی کمتر در ازای سود بیشتر است و در صورت عدم حمایت مسئولان چاره‎‎ای مگر کناره گیری از این فعالیت را نخواهیم داشت که متاسفانه با این اقدام تعداد زیادی جوان مجدداً بیکار و به بزهکاری‎‎ها و آسیب‎‎های اجتماعی سابق خود بازمی‎گردند.

وی با اشاره به تعطیلی واحد تولید سوسیس و کالباس این کشتارگاه که قرار بود از زنان سرپرست خانوار تامین نیرو کند به دلیل عدم حمایت مسئولان استان، گفت: این کشتارگاه دارای واحد قطعه بندی و بسته بندی گوشت و فرآوری سایر احشام دام و همچنین واحد تولید و بسته بندی کود از محل ضایعات کشتارکاهی است و آب مصرفی در کشتارگاه نیز پس از تصفیه با بهترین تکنولوژی روز در آبیاری فضای سبز مصرف می‎‎شود.

مدیر عامل کشتارگاه معین دام مهریز در پایان نیز با اشاره به بسته بندی و صادرات اجزای حرام لاشه‎‎ها به کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: در نظر داریم در صورت حمایت مسئولان، خون ناشی از کشتار پس از تصفیه و تبدیل به پودر خون جهت مصرف به کشورهای دیگر همچون چین صادر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار