معاون وزیر نیرو:
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر لزوم تدوین سند توسعه استانی یزد در راستای مدیریت منابع آبی و توسعه، گفت: به هر قیمتی آب شرب یزد را تامین می کنیم اما مدیریت سایر بخش ها برعهده مسئولین استان است.
کد خبر: ۷۶۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 27 July 2019

«قاسم تقی زاده خامسی» در کمیته تخصصی آب که با حضور مسئولین استانی برگزار شد، اظهار کرد: شاید نتوان صد در صد این موضوع را تایید کرد اما اتفاقاتی که اخیرا در دنیا و کشور رخ داده است نشان می دهد به سمت تغییر اقلیم پیش می رویم.

وی افزود: این موضوع به گونه ای است که سال 97 خشک ترین سال ایران در پنجاه سال اخیر بود و بالعکس سال 98 تر ترین سال بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بر اهمیت تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: باید به تغییر اقلیم نگاهی ویژه داشت و با برای آن برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه به وضعیت آبی کشور پرداخت و بیان کرد: حدود 130 میلیارد مترمکعب کسری مخزن آب در کشور داریم.

خامسی تصریح کرد: 7درصد آب کشور در بخش شرب، 3درصد در صنعت و 90 درصد نیز در بخش کشاورزی استفاده می شود.

وی گفت: شرایط به گونه ای است که نمی توان برای سهمیه استان ها را افزایش داد و در چنین شرایطی باید مسئولین یزدی باید براساس موجودی منابع آبی خود یک سند توسعه تدوین کنند.

این مسئول با بیان این که نمی توان به امید انتقال آب برنامه ریزی کرد، ابراز کرد: در حال حاضر موضوع توزیع عادلانه آب مطرح است و از طرف دیگر هم نمی توان از آب انتقالی برای مصارف شرب و کشاورزی استفاده کرد.

وی بر کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: استفاده از آب در بخش کشاورزی در شرایط کنونی اصلا مناسب نیست به ویژه برای یزد و ضروری است مردم یزد از کشاورزی فاصله گرفته و به صنعت روی آورند.

خامسی با اشاره به عدم موفقیت استان یزد در بخش کشاورزی، اظهار کرد: بنابراین اصرار برای ادامه این راه بیهوده است.

وی بیان کرد: بنابراین اگر مسئولین استان می خواهند مانع مهاجرت شوند، اشتغال صورت گیرد و آینده تامین شود باید در شوراهای برنامه ریزی سند توسعه حول محور آب تدوین کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به این که حلقه مفقوده آب در کشور موضوع مصرف است، گفت: کنترل روی مصرف نیست و مصرف کننده متوجه نیست این آب چقدر هزینه دارد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می کنم یزد روی برای بخش کشاورزی چاره ای بجویید و منتظر مرکز نباشید، توصیه من برای استان یزد قطعا صنعت است.

خامسی افزود: یزد هیچگونه مشکلی برای آب آشامیدنی ندارد و ما آب شرب مردم یزد را باید تامین می کنیم و به هر قیمتی تامین می کنیم.

وی گفت: بنابراین ما آب شرب را تامین می کنیم اما مدیریت سایر بخش ها برعهده مسئولین استان است.

«سید ابوالفضل موسوی بیوکی» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مدیران استانی یزد باید از این پس برمحور طرح آمایش سرزمین صحبت کنند، یادآور شد: برنامه ها باید منطبق بر سند آمایش ارائه شود.

وی با اشاره به این که مسئله اصلی استان آب است و همه تصمیمات اساسی استان بر محور محدودیت های آب است، تصریح کرد: یزد استانی کاملا صنعتی است و دومین استان معدنی کشور است به گونه ای که در زمینه تولید ثروت برای کشور در هشت گروه اول قرار دارد بنابراین باید محدودیت های آبی برطرف شود.

موسوی اظهار کرد: انتظار مردم یزد این است که حداقل 100 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی تامین شود و در این زمینه کمبودی نباشد که وظیفه حاکمیتی است.

وی گفت: این درحالی است که حاکمیت رفتار متقابلی با یزدی ها ندارد و نتیجه این می شود که به راحتی ثروت یزد و معادن آن را در استان دیگری می برند و چندین هزار نفر شغل خود را از دست می دهند و ما تنها می توانیم بگوییم چون آب نداریم ببرید.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید ظرفیت ها و مرز تاب آوری مردم یزد باید در نظر گرفته شود، افزود: ما بیشتر از تعادل و عدالت چیزی نمی خواهیم و اگر این عدالت برقرار شود قطعا مردم یزد چیزی نمی خواهند.

«محمدمهدی جوادیان زاده» نیز با بیان این که کمیته تخصصی آب به صورت تخصصی مباحث را بررسی می کنند، اظهار کرد: خروجی این کارگروه تا کنون 51 درصد مصوبات در بخش شرب بوده است، افزود: همچنین 4درصد فرهنگسازی، 8 درصد پساب، 16 درصد کشاورزی و 7 درصد صنعت بوده است که تاکنون این موضوعات به نتایج خوبی هم رسیده است.

وی در خصوص سیمای منابع و مصارف آب استان گفت: 19 دشت استان یزد زیرنظر آب منطقه ای است که از این تعداد 16 دشت ممنوعه یا بحرانی هستند و 3 دشت نیزآزاد هستند که به حدی آب شور است که قابل بهره برداری نیستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان این که میانگین میزان بارندگی استان یزد حدود 90 میلی متر است، تصریح کرد: این میزان جز پایین ترین بارندگی ها در کشور است و در 10 سال اخیر هم یزد در دوره های خشک قرار داشته است به گونه ای که منابع آب یزد به شدت تضعیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت رواناب های استان هم در این سال ها به شدت بد شده است و حدود 45میلیون متر مکعب میزان رواناب ها است که از سال 87 تا کنون هیچگاه میزان رواناب ها از حد متوسط نتوانسته تجاوز کند که دلیل اصلی آن تغییر الگوی بارش ها از برف به باران است.

جوادیان زاده با بیان این که وضعیت تخلیه کل آب های زیرزمینی هم شیب کاهشی دارد که یک بخش آن به دلیل برنامه های تعادل بخشی بوده اما بخش بزرگ آن به دلیل قهر طبیعت بوده که اجازه نداده مثل گذشته بتوانیم برداشت کنیم و این شیب منفی را داریم که زنگ خطر بزرگی است، اظهار کرد: قهر طبیعت باعث شده 240 میلیون مترمکعب کسری مخزن در سال های مختلف در استان داشته باشیم که سالیانه 45 سانتی متر سطح آب های زیرزمینی را دردشت های استان پایین می برد.

وی با اشاره به این که یزد از نظر آب تجدید پذیر از آخر دومین استان کشور است، خاطرنشان کرد: بررسی آمارها نشان می دهد یزد هم آب تجدید پذیر خوبی ندارد و هم کسری مخزن دارد که بسیار نگران کننده است و از این نظررتبه هفتم کشور را دارا است.

این مسئول در پایان با بیان این که مدیریت مصرف منابع آبی نقش چشمگیری بر جبران کسری منابع آب دارد، بیان کرد: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه ها یکی از اقدامات موثر در این زمینه بوده که با نصب کنتورهای هوشمند به جای خاموشی چاه ها منابع آبی به صورت صددرصد مدیریت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار