رئیس مرکز پژوهشی پژوه آب‌گستر با بیان این که ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه‌ها مانع حرکت سیل می‌شود و راهی جز آزادسازی آن نداریم، گفت: سیل‌های القایی نقاط کویری کشور را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۷۶۷۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 31 July 2019

به گزارش تابناک یزد، هدایت فهمی در حاشیه برگزاری کارگاه تخصصی سیل و سیل خیزی با بیان این که در رخداد تغییراقلیم قرار داریم و باید انتظار سیل‌های آنی را داشت، اظهار داشت: این نوع سیل‌ها از شدت بارش زیادی برخوردارند اما ممکن است تداوم زمانش کم باشد.

وی با اشاره به این که نقاط مرکزی کشور از جمله یزد در تهدید این سیل‌های القایی هستند، افزود: سیل‌های القایی خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین نوع سیل هستند که مناطق خشک و نیمه خشک را تهدید می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهشی پژوه آب‌گستر با بیان این که در صورت عدم وجود موانع در مسیر حرکت آب، سیل با خطرات کم گذر می‌کند، گفت: اما اتفاقی که اکنون شاهد آن هستیم این است که در مسیر حرکت سیل، کارهای ساخت و سازی انجام شده و کارهای زیربنایی مثل جاده‌ها، خطوط راه‌آهنی به صورت غیر فنی طراحی شدند و نمی‌توانند به صورت کامل آب را عبور دهند.

وی تصریح کرد: بسته شدن مجراها منجر به جمع شدن آب می‌شود و مثل یک سد عمل می‌کند بنابراین پس از جمع شدن آب، دیواره شکسته می‌شود و به سازه بعدی می‌رسد و در پایان حجم چند برابری آب در مسیرها جاری می‌شود.

فهمی در ارتباط با راهکارهای مقابله با سیل‌های القایی گفت: راهکار اصلی این است که باید در محاسبات، محدوده‌های سیل‌گیر و حریم رودخانه‌ها را 25 ساله، 100 ساله و 500 ساله در نظر گرفت تا مشخص شود در این حریم‌ها چه سازه‌هایی می‌تواند وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این حریم‌ها براساس دبی رودخانه‌ها محاسبه می‌شود تا مشخص گردد حریم با دوره بازگشت 25 ساله چه حجمی از آب را عبور می‌دهد.

این مسئول با بیان این که راهی جز آزادسازی وجود ندارد، اظهار داشت: ضروری است در این زمینه به موضوعاتی توجه شود یکی این که با یک دوره خشکسالی مستمر 11 یا 12 ساله روبه رو بودیم بنابراین بسیاری از استان‌ها به دلیل وجود خشکسالی به مسئله سیل نپرداختند.

فهمی تصریح کرد: دوم این که امکانات بسیار کمی برای بررسی رودخانه‌ها و سیل در استان درنظر گرفته شده و این سبب شده برنامه‌ریزی درستی برای امکانات سازه‌ای صورت نگیرد.

وی افزود: البته مسئولان یزدی علی رغم کمبود نیرو، امکانات و اعتبارات در حد توان خود تلاش کردند اما کافی نیست و باید بیشتر از این‌ها تلاش شود چرا که از این به بعد در عین خشکسالی و افزایش دما ممکن است همزمان در این مناطق سیل‌هایی اتفاق بیفتد که بسیار بسیار محتمل است.

فهمی گفت: انتظار این که مدت‌ها بگذرد و خشکسالی مطلق وجود داشته باشد نیست و حتما سیل‌هایی خواهیم داشت که اگر بررسی کنید می‌بینید در خشک‌ترین سال‌ها هم رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها و سیل‌های سال جاری زنگ خطری بود برای آب‌های منطقه‌ای بود تا به خشکسالی اکتفا نکنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار