یزد- گرما همچنان در یزد می‌تازد؛ مردم صبور این خطه را کلافه و اغلب کودکان و سالمندان را خانه نشین کرده است.
کد خبر: ۷۶۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 05 August 2019

به گزارش تابناک یزد؛ قدم زدن در خیابانهای شهرهای یزد، بافق، اشکذر، اردکان و میبد در ساعات اوج گرما یعنی ۱۳ تا ۱۵، جگر شیر می خواهد؛ هر چقدر هم صبوری کنی باز کلافه می‌شوی و به دنبال سایه‌بانی می‌گردی که کمی نفس تازه کنی.

معابر شهر یزد در ساعات اوج گرما، تقریبا خالی از رهگذر و خودرو می شود و گرما آنچنان داغ و سوزنده است که تحمل آن سخت و طاقت فرساست.

کولرها با سرعت آخر می چرخند و در شهر داغ، سوزان و خرما پزانی چون بافق در اغلب منازل از ۲ دستگاه کولر آبی استفاده می شود و جالب آنکه خیلی از شهروندان این شهر معتقدند که ۲ کولر هم جواب نمی دهد.

یزد در اغلب روزهای تیر و مرداد در زمره سه مرکز استان گرم کشور و شهر بافق هم در زمره سه تا چهار ایستگاه گرم ایران گزارش می شود.

البته درجات گرمایی که اعلام میشود و گاها تا ۴۸ درجه هم می رسد دمایی است که در ایستگاه‌ها ثبت می‌شود و به گفته کارشناسان هواشناسی، "دمای واقعی" است اما "دمای احساسی" که مردم تحمل می کنند قطعا از ۵۰ درجه هم بیشتر است.

حالا اگر هواشناسی یزد، "وزش باد شدید" یا "نسبتا شدید" را هم که دیگر برای مردم یزد به صورت عادت در آمده به اعلام وضعیت جوی خود اضافه کند خروجی آن معجونی می‌شود که واقعا زندگی را بر مردم این استان سخت می کند.

گرما و بادهای فصلی، ۲ مهمان ناخوانده مردم این استان در طول سال هستند که اولی در فصل تابستان و دومی در تمام طول سال، در این استان خیمه می زنند.

اما امروز دوشنبه، اوج گرمای یزد در تابستان است که مشابه آن فقط دو روز دیگر در طول ایام این فصل در استان اتفاق افتاده است.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی یزد اعلام کرد: بیشینه دمای هوای روز دوشنبه در شهر بافق به ۴۸ می رسد و در شهر یزد هم امروز و فردا به ۴۴ خواهد رسید.

محمدرضا شیرغلامی گفت: برای امروز و فردا ماندگاری گرما را در استان داریم؛ دیروز یزد بعد از اهواز با ۴۵ درجه، گرمترین مرکز استان کشور بود.

به گفته وی دمای دیروز بافق ۴۷ ، اشکذر و اردکان ۴۶ و میبد هم ۴۵ اعلام شده است؛ ضمن آنکه ایستگاه بافق بعد از ایستگاه طبس و چوپانان، گرمترین درجه دمای کشور را ثبت کرد.

وی با بیان اینکه دمای هوای یزد برای امروز و فردا ۴۴ پیش بینی می شود اضافه کرد: از اواخر روز سه شنبه، با شمالی شدن جریانات، اندکی از شدت گرما کاسته خواهد شد و طی روزهای چهارشنبه به ۴۲ و جمعه به ۴۰ و کمتر از این رقم می رسد.

شیرغلامی یادآور شد: از عصر سه‌شنبه و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، وزش باد نسبتا شدید پیش بینی می‌شود که در مناطق شرقی استان وزش باد شدید موقتی با احتمال گرد و خاک دور از انتظار نیست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار