رئیس اداره دامپزشکی بهاباد یزد گفت: ۱۲ هزار قطعه مرغ گوشتی ظرف ۷۲ ساعت در یکی از مرغداری‌های شهرستان به علت شیوع بیماری نیوکاسل تلف و حدود ۱۵۰ میلیون تومان زیان به صاحب مرغداری وارد شد.
کد خبر: ۷۷۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴ 25 August 2019

دکتر سعید دادگرنیا اظهار داشت: با توجه به آلودگی محیط و نیز وجود بیماری‌های ویروسی به ویژه نیوکاسل در این منطقه، ماه‌های گذشته از واکسن علیه این بیماری در مرغداری استفاده نشده بود .

وی تصریح کرد : این واحد در پهنه مرغداری‌های شهرستان قرار دارد و با توجه به رعایت نشدن شرائط و ضوابط بهداشتی در واحدهای موجود توسط مرغداران از جمله عدم جوجه ریزی به صورت همزمان در پهنه مرغداری‌ها و رهاسازی تلفات در محیط زیست، و نیز وجود تعداد زیادی سگ‌های ولگرد در اطراف مجتمع دامداری‌ها که از تلفات مرغداری‌ها تغذیه می‌کنند، خود عامل جابه جایی و انتقال بیماری‌هاست .

رئیس دامپزشکی بهاباد رعایت نکردن شرائط و ضوابط بهداشتی در مجتمع دامداری‌ها توسط مالکان و تغییر کاربری‌های انجام شده را یکی دیگر از دلائل مهم شیوع بیماری‌های ویروسی در طیور ذکر کرد.

دادگرنیا با اشاره به بررسی‌های اولیه و علائم کارگشایی، گفت: علت تلفات شیوع بیماری نیوکاسل فوق حاد تشخیص داده شد و از مرغ‌های موجود نمونه برداری و برای تشخیص نهایی به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان یزد ارسال شد .

 

رئیس شبکه دامپزشکی بهاباد از مرغداران منطقه خواست با رعایت نکات بهداشتی و استفاده به موقع از واکسن از بروز تلفات در مرغداری‌های تحت مدیریت خود از بروز خسارت پرهیز کنند و در صورت مشاهده تلفات مراتب را به با شماره تلفن ۰۳۵۳۲۴۷۲۶۴۹ اطلاع دهند .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار