یزد در رتبه 13 کشوری به لحاظ نرخ سالمندی قرار دارد و نرخ سالمندی در استان یزد اندکی از متوسط کشوری بالاتر است.
کد خبر: ۷۸۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ 18 September 2019

​سالمندان قشر آسیب پذیر جامعه هستند  با توجه به اینکه تا کنون جامعه ایران جامعه جوانی بوده است به نظر می رسد در زمینه مراقبت سالمندی نیاز به برنامه های مدون تر و تخصصی تری هستیم. 

 رئیس مرکز تحقیقات سالمندی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: رمز داشتن سالمندی بانشاط در چند نکته کوتاه  ولی بسیار مهم خلاصه می شود، شروع مراقبت از خود برای داشتن سالمندی با نشاط از میانسالی مانند داشتن تغذیه سالم و مناسب، حفظ فعالیت فیزیکی، مدیریت  مناسب استرس‌ها، مسئولیت پذیری در مورد سلامتی، حفظ فعالیت اجتماعی و از همه مهمتر داشتن نظم در همه کارها است که البته جزئیات مربوطه سخن را طولانی خواهد کرد.

محمدعلی مروتی شریف آباد درباره نیاز استان به بخش های مراقبت سالمندی گفت: یزد در رتبه 13 کشوری به لحاظ نرخ سالمندی قرار دارد و نرخ سالمندی در استان یزد اندکی از متوسط کشوری بالاتر است. در عین حال از استان هایی است که یک کلینیک تخصصی طب سالمندی توسط بخش خصوصی در یزد راه اندازی شده است و تعداد کمی از  استان‌ها  هستند که چنین کلینیکی دارند. 

وی افزود : بخش مراقبت حاد طب سالمندی  (Acute Geriatric Ward) شکلی از ارائه خدمت به سالمندان است که در دنیا وجود دارد ولی هنوز در هیچ کجای کشور ما چنین بخشی وجود ندارد و لازم است با توجه به رشد نرخ سالمندی، در سطح کشوری اقدامات لازم برای راه اندازی چنین بخشی در بیمارستان های سراسر کشور انجام شود ولی تا آنجایی که من اطلاع دارم در کشور ما چنین مراقبت هایی وجود ندارد مثل مراقبت و خدمات درمان آخر زندگی  و مراقبت تسکینی (Hospice Care – Palliative Care). تخصص طب سالمندی نیز از تخصص های جدید در کشور ما است که فارغ التحصیلان این رشته در کشور بسیار کم هستند و دانشگاه های کمی نیز این تخصص را ارائه می کنند. امیدواریم با زیاد شدن فارغ التحصیلان این رشته ما شاهد حضور متخصص طب سالمندی در یزد باشیم . اما تا آنجایی که من اطلاع دارم چند پزشک در یزد داریم که دارای مدرک ام پی اچ سالمندی هستند و خدمات طب سالمندی را ارائه می کنند.

وی گفت: مراکز درمانی در دانشگاه علوم پزشکی خدمات اختصاصی برای سالمندان ارائه نمی کند و خدمات اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی محدود به خدمات بهداشتی است که توسط معاونت  بهداشتی دانشگاه و مراکز بهداشتی درمانی وابسته به آن ارائه می شود. لازم به ذکر است مراقبت هایی که در دفعات بعد به منظور پیگیری توسط پزشک در مراکز بهداشتی انجام می شود با پرداخت تعرفه است.

مدیرگروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: در حال حاضر 3 موضوع آموزشی در اولویت قرار دارد که همه سالمندان باید در این موضوعات آموزش بگیرند تغذیه سالم و ورزش مناسب که از سالها قبل بوده و سقوط (زمین خوردن ) که اخیرا اضافه شده است . هر چه درصد تغییر رفتار سالمندان آموزش دیده بالاتر باشد با ارزش‌تر است.

مروتی اظهار داشت: همه پزشکان و مراقبین سلامت در خصوص برنامه شیوه زندگی سالم و مراقبت ادغام یافته سالمندان در کارگاه های آموزشی آموزش های لازم را فرا گرفته اند . کلیه مراقبت ها در مراکز و پایگاه و خانه های بهداشت انجام می شود و در حال حاضر اولویت با سالمندانی هست که امکان حضور در این مراکز را دارند ولی در برنامه توسعه ششم خدمت رسانی به سالمندان ناتوان با همکاری سازمان بهزیستی پیش بینی شده است که اولویت با سالمندان روستایی است.

وی ادامه داد: نقاط قوت برنامه را می توان وجود برنامه عملیاتی، نظام پایش و ارزشیابی، ملزم بودن مربیان به مطالعه قبل از شرکت در کلاس های آموزشی و استفاده از کتب شیوه زندگی سالم در امر آموزش، رایگان بودن خدمات آموزشی، وجود طرح درس استاندارد جهت برنامه شیوه زندگی سالم و حمایت مسئولین استانی از اجرای برنامه دانست و  نقاط ضعف برنامه هم شامل مشکلات اطلاع رسانی و دسترسی به سالمندان، عدم شرکت سالمندان مرد در کلاس های آموزشی، عدم استقبال سالمندان مناطق شهری به علت بعد مسافت، کمبود فضای آموزشی و وسایل کمک آموزشی، مشکل بودن حضور سالمندان پیر بدلیل بیماریهای مزمن و مشکل بودن تغییر در عقاید وباورهای سالمندان است همچنین به دلیل عدم کاربرد برخی مطالب کتاب شیوه زندگی سالم در مناطق روستایی اطلاعات ماندگار حاصل نمی شود که این عوامل می تواند موجب عدم موفقیت این برنامه شود.

مروتی درباره چرخه کلی مراقبت سالمندان گفت: سالمند به دنبال فراخوان به مرکز خدمات جامع سلامت یا خانه بهداشت مراجعه می کند مراقبت سلامت سالمند را براساس جدول  مراقبت ادغام یافته از نظر بیماری های جسمانی و روانی ارزیابی می کند و با توجه به عوامل خطر و نشانه های بالینی وی را طبقه‌بندی کرده در صورت عدم مشکل از نظر  شیوه زندگی سالم ، روش‌های تشخیصی و درمانی ساده راه های پیشگیری از بیماری ها به سالمند آموزش داده می شود. 

وی اظهار داشت: چنانچه سالمند مبتلا به بیماری باشد که نیاز به خدمات و مراقبت های سلامتی داشته باشد در چرخه مراقبت های پیگیری قرار می گیرد در غیر این صورت در چرخه مراقبت های دوره ای قرار می گیرد و اگر برای سالمند احتمال ابتلا به یک و یا چند بیماری وجود داشته باشد که نیاز به خدمات تخصصی بر اساس راهنمای آموزشی داشته باشد از مراقبت های سطح بالاتر بهره مند می شود و در چرخه ارجاع قرار می گیرد.

وی معتقد است: مناسب سازی محیط شهری و اماکن عمومی برای سالمندان یک نکته بسیار مهم است. مناسب سازی منازل برای حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان نیز به نظر من بسیار مهم است که در ایران و یزد به آن کمتر توجه می شود. 

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار