یک کارشناس امور سالمندان در یزد، پیش‌بینی شمار سالخوردگان ایران در حدود 30 سال آینده را بیش از 30 درصد جمعیت ایران خواند و در این باره هشدار داد: این رشد از متوسط جهانی هم بیشتر خواهد بود لذا شرایط جدیدی در کشور شکل خواهد گرفت که در صورت نبود برنامه‌ریزی برای کشور خطرناک و بحران‌ساز خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 04 October 2019

دکتر «امیرولی عضدزاده» با اشاره به تامل برانگیزی افزایش جمعیت سالمندان در چند دهه گذشته، اظهار کرد: درک بهتر و تفهیم بیشتر اهمیت مقوله برابرسازی فرصت‌ها به ویژه در مورد سالمندان با اتکا به جمعیت رو به رشد آنها، مسئله‌ای است که نشان می‌دهد سالمندان نه تنها یک بخش کوچک از اجتماع بلکه درصد قابل توجه و رو به افزایشی از جوامع را تشکیل می‌دهند.

وی سالمندی را پدیده‌ای طبیعی و بخشی بزرگی از زندگی افراد عنوان کرد و گفت: غفلت از حوزه سالمندی عامل به وجود آمدن پدیده‌ای به نام «سونامی سالمندی» است چرا که بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد در سال ١٩۵٠ حدود ٢٠٠ میلیون سالمند در سراسر جهان وجود داشته و این رقم در سال ١٩٧۵ به ٣۵٠ میلیون نفر افزایش یافته است.

وی با بیان این که براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ٢٠٢۵ تعداد سالمندان جهان از مرز یک میلیارد و 100 میلیون نفر خواهد گذشت، اظهار کرد: در سال 2025 جمعیت سالمندان ٢٢۴ درصد افزایش خواهد داشت، درحالی که در همین فاصله زمانی جمعیت جهان با رشد 1.2 درصدی از چهار میلیارد و 100 میلیون نفر در سال 1975 به هشت میلیارد و 200 میلیون نفر در سال 2025 خواهد رسید.

عضدزاده با اشاره به رشد 1.7 درصدی جمعیت جهان در هر سال، بیان کرد: این افزایش جمعیت برای سالمندان بالای 65 سال و بالاتر از این سن، 2.5 درصد است لذا جمعیت جهان با شتاب به سوی سالمند شدن حرکت می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا 25 سال آینده 14 درصد از جمعیت جهان معادل 1.2 میلیارد نفر را سالمندان تشکیل دهند.

وی با اشاره به وضعیت سالمندی در ایران نیز تصریح کرد: در کشور ما نیز در حالی بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ میزان افراد بالای ۶۰ سال، 7.3 درصد از جمعیت برآورد شده بود که بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ این جمعیت بیش از 9.3 درصد از جمعیت را شامل شده است.

وی افزود: براساس منقولات کارشناسان و متخصصان، جمعیت کشور در سال ۹۸ با رشدی برابر با 1.24 درصد، به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمندان کشور در همین بازه زمانی با جمعیتی بیش از هشت میلیون نفر ۳.۶۲ درصد بوده است و این جمعیت تا سال ۱۴۰۵ با بیش از ۹۶ درصد رشد به حدود ۱۰میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: شمار سالخوردگان ایران در سال ۱۴۲۰ به بیش از ۲۶ میلیون نفر می‌رسد و نسبت آن به کل جمعیت بیش از ۲۵ درصد خواهد شد.

رییس سابق بهزیستی اردکان با اشاره به پیش‌بینی افزایش نسبت جمعیت سالمندی در ایران در سال ۲۰۵۰ به بیش از 30 درصد، اظهار کرد: این رشد از متوسط جهانی هم بیشتر خواهد بود لذا شرایط جدیدی در کشور شکل خواهد گرفت و این شرایط به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مدون برای کشور خطرناک و بحران‌ساز می‌شود.

عضدزاده رشد جمعیت سالمند در ایران در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش‌بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سال‎های آتی را مسائل بسیار مهم و حائز توجهی عنوان کرد و گفت: این مسائل منجر به ظهور مسئولیتی سنگین در زمینه رسیدگی به این جمعیت و لزوم برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه برای کنترل مسائل مربوط به سالمندان خواهد شد.

عضدزاده روند افزایش جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه مانند ایران را در مقایسه با سایر کشورهای جهان سریع‌تر خواند و گفت: با این احتساب برای مواجهه و رویارویی با روند رو به گسترش سالمند شدن جمعیت، نیازمند برنامه‌ریزی ویژه، علمی و هدفمند هستیم.

وی ادامه داد: در این میان آنچه بیش از همه مایه نگرانی و زمینه‌ساز مشکلات اساسی در حوزه سالمندی در سالیان آینده است فراموش شدن این نسل از سوی خانواده ها و به ویژه برنامه‌ریزان است به طوری که شهروند درجه دو به حساب آوردن و غفلت از سالمندان در برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های جمعیت شناختی از سوی متولیان امور، اشتباهی مهلک در حوزه برنامه‌ریزی‌های اجتماعی است که نتیجه آن در سالیان آتی نمود پیدا می‌کند.

این مسئول توجه به تمامی جوانب در برنامه‌ریزی درست و توسعه پایدار درزمینه سالمندان را ضروری دانست و گفت: همه نیازها و تمام حقوق سالمندان بادی در این برنامه‌ریزی مد نظر قرار گرفته و انواع چالش‌های پیش روی این نسل شناسایی و برای برون رفت از آن راهکارهای بنیادین و علمی داشته باشیم.

این کارشناس، سالمندان را جزو گروه‌های آسیب پذیر اجتماع خواند و گفت: این گروه به دلیل شرایط جسمانی و روحی خاصی خود اغلب از دستیابی به حقوق و آزادی‌هایشان محروم مانده و خواسته یا ناخواسته در معرض نقض حقوق و آزادی‌هایشان قرار می‌گیرند و به رغم تساوی حقوق و عدم تمایز با سایر افراد و نگاه اجتماعی جامعه، بسیاری از حقوقشان نادیده گرفته می‎شود و گاها تمایز و تبعیض آشکاری علیه آنان در بسیاری از ابعاد وجود دارد.

وی با بیان این که سازمان جهانی بهداشت، شعار سال ۲۰۱۶ را «نه به هرگونه تبعیض سنی» نامگذاری کرده است، گفت: امسال نیز با همان هدف این سال را با شعار «فرصت‌های برابر برای همه سنین» نامگذاری کرده‌اند تا در یک بسیج جهانی، با در اختیار قرار دادن فرصت‌های برابر با دیگر اقشار جامعه متناسب با توانمندی‌هایشان، آنان را در دستیابی به حقوق شهروندی یاری دهند.

عضدزاده توجه به حقوق برابر سالمندان در سیاست گذاری‌های کلان را مهم خواند و گفت: با توجه به روند سریع خاکستری شدن جمعیت و غفلت‌های چندین دهه‎ای از آنان و همچنین تفاوت‎های جسمانی باید با نگاهی ویژه‌تر به مشکلات حال و آینده این نسل پرداخته و با دیدی همه جانبه در صدد رفع مشکلات آنان برآییم چرا که تنها در این صورت جامعه‌ای متوازن و ایمن همراه با توسعه پایدار خواهیم داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار