متخصص یزدی طب سنتی ایران گفت: شایع‌ترین بیماری‌ها در این فصل شایع‌ترین بیماری‌ها در این فصل خارش پوست، شوره سر، ترک لب، دردهای مفاصل، برخی انواع تب‌ها، سختی در ادرار کردن، وسواس، افسردگی و خمودگی، انسدادهای گوارشی، سکته و بیماری‌های ریوی هستند.
کد خبر: ۷۹۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 29 October 2019

محمد عسکرفراشاه با بیان این مطلب که بیشتر حکمای ایرانی طبیعت پاییز را سرد و خشک می‌دانند، اظهار داشت: این فصل برای افراد با سو مزاج گرم وتر مناسب‌تر بوده و برای افراد با سو مزاج سرد و خشک مناسب نبوده و می‌تواند موجب تشدید علائم و بروز برخی بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های سرد و خشک شود.

متخصص طب سنتی ایران افزود: بنابراین این فصل برای سالمندان و افرادی که بیماری‌هایی با طبیعت سرد و خشک دارند مناسب نیست البته مزاج فصل پائیز بر اساس ارتفاع منطقه، عرض جغرافیایی، نوع خاک، میزان بارندگی و رطوبت، فاصله تا دریا، نوع بادها، وجود یاعدم وجود کوه‌ها و مواردی ازاین‌دست متغیر است.

شایع‌ترین بیماری‌های فصل پائیز

عسکر فراشاه در خصوص بیماری‌های شایع فصل پاییز گفت: شایع‌ترین بیماری‌ها در این فصل خارش پوست، شوره سر، ترک لب، دردهای مفاصل، برخی انواع تب‌ها، سختی در ادرار کردن، وسواس، افسردگی و خمودگی، انسدادهای گوارشی، سکته و بیماری‌های ریوی هستند که علت آن‌ها رامی توان متغیر بودن هوا در روز، وجود مواد باقی‌مانده از فصل تابستان به سبب خوردن میوه زیاد، ضعف قوا و کاهش تحلیل و دفع مواد زائد به علت سردی هوا دانست.

خوراکی های مناسب فصل پائیز

این متخصص طب سنتی در خصوص خوراکی های این فصل عنوان کرد: باید در این ماه از زیاده‌روی در مصرف خربزه، هندوانه و انگور پرهیز کرد و به‌جای آن‌ها از میوه‌هایی نظیر سیب، گلابی، ازگیل و زالزالک که با فصل پاییز مناسبت بهتری دارند استفاده کرد.

عسکر فراشاه تأکید کرد: همچنین باید از مواد مسبب خشکی در بدن مانند ادویه‌های تندوتیز، ترشی‌ها، سرخ‌کردنی‌ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، سس‌ها، غذاهای مانده، گوشت نمک‌سود، چای پررنگ، یخ، شوری‌ها، چیپس، پفک و امثال این‌ها به‌شدت پرهیز کرد.

وی با اشاره به ضرورت  پرهیز از مواجهه با گرمای ظهر و سرمای بامداد و شبانگاه این فصل ابراز داشت: در این فصل باید در طول روز متناسب با ساعات روز پوشش مناسب داشته و از مواجهه با سردی به هر شکل نظیر خوابیدن درجای سرد، استحمام با آب سرد، نوشیدن آب و نوشیدنی‌های خیلی سرد و خوابیدن بامعده پر(چه در طول روز وجه در شب )اجتناب کرد.

متخصص طب سنتی اذعان داشت: پوشانیدن ناحیه سر، پیشانی، گردن و کف پادرهوای سرد از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه از سرماخوردگی در فصول سرد به شمار می‌رود.

خواب در فصل پاییز

این پزشک یزدی در بخش دیگری از سخنانش به بیان توصیه‌هایی در خصوص خواب در فصل پاییز پرداخت و گفت: خواب در طول روز و همچنین یک ساعت قبل از غروب در همه مزاج‌ها در این فصل بسیار مضر بوده بلغم(سردی و رطوبت) را افزایش داده، باعث سنگین سر و کندی فعالیت‌های مغزی می‌شود ضمن اینکه خوابيدن طولاني در طي روز باعث می‌شود حرارت متمرکز در سطح بدن، مغز و عضلات به درون بدن منتقل شود و درنتیجه ضعف بدنی را رقم بزند.

توصیه‌های پیشگیرانه در پائیز 

وی در پایان پوشاندن سر در زمان خواب، پرهیز از خواب روز، پرهیز از خوابیدن با معده پر، پرهیز از خواب در اماکن سرد و مرطوب و پرهیز از زیاد خوابیدن و بیداری کشیدن طولانی‌مدت را از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های این فصل برشمرد و ابراز داشت: ازآنجاکه این فصل برای افراد با مزاج یا سو مزاج سرد و خشک مناسب نیست باید مصرف غذاهایی با طبع سرد همچون حبوبات، سوسیس و کالباس و غذاهای خشک مانند برنج کاهش‌یافته و بیشتر غذاهای نیمه جامد چون سوپ مصرف شود.

گفتنی است استحمام یک روز در میان با آب نیم گرم، پرهیز از حمام‌های طولانی‌مدت که منجر به افزایش خشکی بدن می‌شود، پرهیز از نوشیدن آب و به‌ویژه آب سرد در موقع استحمام یا بلافاصله پس‌ازآن، پوشاندن سر، گردن، و کف پاها مخصوصاً در کودکان در طول شب جهت پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، استفاده از دستگاه بخور در محل کار یا منزل، بوییدن عطرها و گل‌های خوشبو جهت جلوگیری از افسردگی در پائیز و پرهیز از استفاده از عطرها و اودکلن‌های شیمیایی جهت پیشگیری از بروز حساسیت‌های پاییزی و مشکلات تنفسی از دیگر توصیه‌های پیشگیرانه در فصل پائیز است.

/ منبع: یزد رسا /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار