با توجه به اینکه درمان انفرادی بیماری شپش تاثیرچندانی در کنترل آن ندارد، لازم است خانواده‌های یزدی توجه بیشتری نسبت به پیشگیری از این بیماری در دانش‌آموزان داشته باشند.
کد خبر: ۷۹۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ 01 November 2019

در ایام مدارس، مربیان بهداشت نیز فعال‌تر از قبل می‌شوند تا علاوه بر انجام وظایف خود به امر شناسایی بعضی از بیماری‌هایی که دانش‌آموزان را به خود آلوده می‌کند بپردازند.

یکی از این بیماری‌ها که از 3 هزار سال قبل از گوریل به انسان منتقل شده و مختص انسان است، بیماری شپش یا پدیکلوز نامیده می‌شود که بدن انسان را درگیر می‌کند.

محمد حسن مدرس سبزواری کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت یزد در این زمینه  اظهار داشت: ابتدای هر سال تحصیلی مربیان بهداشت مدارس با شناسایی افراد آلوده به شپش اقدامات را برای کنترل این بیماری انجام و هشدارهای لازم را به خانواده‌ها گوشزد می‌کنند.

وی با بیان اینکه طول مدت عمر شپش 30 تا 40 روز است و بین 50 تا 150 تخم می‌گذارد، گفت: شپش یک حشره خون‌خوار است که در مناطق سردسیر بیشتر رشد می‌کند ولی در کل جهان وجود دارد و تنها می‌توان رشد این حشره را تحت کنترل درآورد چرا که هرگز از بین نمی‌رود.

وی علائم این بیماری را خارش شبانه در افراد آلوده برشمرد که سبب زخم شدن پوست و ایجاد زردزخم می‌شود، این بیماری در بین کودکان مدرسه‌ای و در مقاطع دبستان و بیشتر بین دختران شایع است.

وی با بیان اینکه با شناسایی افراد بیمار باید همزمان اقدامات درمانی و بهداشتی برای کل افرادی که در ارتباط با فرد آلوده بودند، انجام شود، استفاده از شامپو مخصوص پریمترین برای کل افراد و استفاده از لوسیون دایمتیکون برای کودکان زیر 2 سال و زنان باردار را از بهترین شوینده‌های مبارز این بیماری نام برد.

مدرس سبزواری رعایت بهداشت فردی، استحمام منظم، تعویض منظم لباس، استفاده نکردن از شانه، برس و حوله دیگران، شستشوی منظم لباس‌ها، پرهیز از تماس با اشیا و لباس‌های فرد آلوده، و کنترل روزانه موی سر دانش‌آموزان در مدارس را از راه‌های پیشگیری از این بیماری دانست.

وی شستشوی لباس‌ها، ملحفه‌ها، روکش بالش‌های افراد مبتلا به بیماری شپش را با آب بالای دمای 60 درجه سانتیگراد و در آفتاب گذاشتن این البسه و اتو کردن را از راه‌های درمان این بیماری بیان کرد و افزود: وسایلی که قابل شستشو نیستند حداقل باید به مدت 2 هفته داخل کیسه کنار گذاشته شوند و تمام فرش‌ها و موکت‌ها به طور کامل جارو برقی کشیده شوند.

وی با بیان اینکه یک شپش در روز 3 تا 5 تخم می‌گذارد افزود: فصل پائیز و زمستان بیشترین زمان شیوع این بیماری است.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان یزد از خانواده‌ها خواست تا با رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از شیوع این بیماری بکوشند و به محض شناسایی بیماری شپش در خود یا یکی از نزدیکان با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت از درمان رایگان این بیماری بهره ببرند و با راههای مبارزه با آن بیشتر آشنا شوند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار