مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد از انجام اقدامات لازم در راستای ساماندهی تابلوهای بافت تاریخی شهر یزد خبر داد.
کد خبر: ۸۱۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 03 February 2020

بافت تاریخی یزد پس از ثبت جهانی در یونسکو، میزان تعداد بسیار بیشتر گردشگر در طول سال به نسبت قبل از ثبت جهانی بود و در طول دو سال گذشته، گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی به استان یزد سفر کرده و زا این بافت دیدن کردند.

این موضوع سبب شده حساسیت‌ها نسبت به بافت تاریخی یزد هم افزایش پیدا کند و مسائل مختلفی که مرتبط با این حوزه از شهر یزد است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

از جمله مهمترین مسائلی که در ارتباط با این منطقه مورد توجه اقشار مختلف مردم و گردشگران قرار گرفته، وضعیت تابلوهای معابر این بافت است که تاکنون وضعیت خوبی نداشته و سبب سردرگمی افراد زیادی شده است.

حساسیت این موضوع زمانی زیادتر می‌شود که نوع منحصر به فرد کوچه‌های بافت تاریخی یزد و ارتباطی که این کوچه‌ها با یکدیگر دارند، بدون آشنایی و یا تابلوهای راهنمایی سبب سردرگم شدن افرادی می‌شود که برای بازدید به این کوچه‌ها آمده‌اند.

نبود تابلو مناسب در بافت تاریخی سبب سردرگمی گردشگران می‌شود

مرتضی اسماعیلی یکی از گردشگرانی که در کوچه‌های بافت تاریخی یزد در حال گردش بود در این رابطه به خبرنگار تسنیم در یزد گفت: امروز برای نخستین بار به شهر یزد سفر کردم و تاکنون از چند بخش این بافت دیدن کرده‌ام.

وی تصریح کرد: شهر یزد واقعا از زیبایی‌های بسیار زیادی برخوردار است و واقعا از اینکه به این استان سفر کردم و بافت تاریخی یزد را از نزدیک دیدم خیلی خوشحالم اما امروز مشکلاتی هم در این شهر مشاهده کردم که به نظرم برای یک شهر جهانی خوب نیست.

این گردشگر عدم برخورداری برخی معابر بافت تاریخی از تابلوهای راهنما، استفاده از دیوارنویسی به جای تابلو راهنما و تابلوهای نازیبا را از جمله این مشکلات دانست و تصریح کرد: من واقعا در قسمتی از بافت تاریخی یزد و زمانی که قصد رفتن به سمت زندان اسکندر را داشتم سردرگم شده بودم.

بیان چنین موضوعاتی از زبان یک گردشگر نشان دهنده اهمیت توجه بیش از پیش مسئولان نسبت به وضعیت بافت تاریخی یزد است.

تابلو‌های بافت تاریخی ضابطه‌مند می‌شوند

محسن عباسی هرفته مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در ارتباط با این موضوع با اشاره به اینکه مشکلات مرتبط به تابلوهای بافت تاریخی یزد مورد بررسی قرار گرفته، از ضابطه مند شدن تابلوهای بافت تاریخی خبر داد.

وی از تدوین ضوابط برای تابلوهای متنوع در بافت تاریخی و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر یزد خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با این شیوه نامه، سیمای و منظر بافت تاریخی ساماندهی شده و جلوه زیباتری می‌گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد خاطرنشان کرد: نابسامانی کنونی تابلوها در بافت تاریخی در شان این محدوده میراث جهانی نیست و ساماندهی تابلوها برای مدیریت شهری یزد دارای اولویت است.

در حال حاضر بسیاری از تابلوهای بافت تاریخی یزد با یکدیگر به لحاظ ظاهری متفاوت هستند و در برخی از کوچه ها با اسپری بر روی دیوار علائم راهنمایی نوشته شده است.

این وضعیت قطعا به هیچ عنوان زیبنده بافت تاریخی شهر یزد نیست اما اگر ساماندهی این تابلوها همانگونه که رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد بیان کرده ساماندهی شوند، قطعا بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد برطرف می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار