در حالی تورهای گردشگران خارجی به مقصد شهر جهانی یزد تحت تاثیر اخبار منفی وجود کرونا ویروس در این استان کنسل شده‌اند که نه تنها این ویروس به یزد نیامده بلکه مسئولان نسبت به امن بودن یزد در این زمینه اطمینان می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 03 February 2020

این روزها خبرهای منفی علیه گردشگری ایران شدت گرفته و گردشگری کشورمان با شرایط نامطلوبی دست و پنجه نرم می‌کند، حالا علاوه بر مشکلات قبلی، «کرونا ویروس جدید» هم به این مشکلات افزوده شده و گردشگری را از تاثیرات خود در امان نگذاشته است.

یزد به عنوان شهری جهانی که با حضور پررنگ‌تری از گردشگران به خصوص گردشگران چینی همراه بوده تحت تاثیر انتشار اخباری ناشی از وجود کرونا در یزد، دچار چالش‌هایی در حوزه گردشگری شده به طوری که تورها و رزروهای گردشگران زیادی ناشی از این مسئله، لغو شده است.

تعلل مسئولان علوم پزشکی و دستگاه‌های متولی  یزد نسبت به تکذیب وجود کرونا در این استان مجالی برای دست به دست شدن اخبار نادرست در فضای مجازی و تاثیر سوء آن بر صنعت گردشگری یزد شد.البته بازخورد پاسخ دیرهنگام مسئولان علوم پزشکی و دستگاه‌های متولی استان یزد نسبت به رد و تکذیب وجود کرونا در استان نیز مجالی برای دست به دست شدن اخبار منفی شد و این بی‌توجهی نیز در اثرگذاری خبرهای «کرونا در یزد» بر صنعت گردشگری بی‌تاثیر نبود.

هر چند کرونا ویروس، یک بیماری بسیار جدی، مسری و خطرناک است و با توجه به فراگیری بالای آن در کمین کشورمان قرار دارد اما تاکنون بنابر اعلام مسئولان به ویژه وزیر بهداشت هنوز این بیماری کشور را درگیر نکرده و با توجه به آمادگی وزارت بهداشت، نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

در استان یزد نیز به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وجود کرونا در یزد، نگرانی تعداد قابل توجهی از گردشگران و لغو تورها اتفاق افتاد ولی استاندار یزد از امن بودن این استان در زمینه بیماری کرونا خبر می‌دهد و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تا شنبه دوازدهم بهمن ماه هیچ موردی از کرونا ویروس در یزد مشاهده نشده است و حساسیت بالایی نسبت به این مسئله در یزد وجود دارد.  

«محمدعلی طالبی» نمونه حساسیت بالای استان در این مورد را قرنطینه دو مورد مشکوک به کرونا اعلام می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه افراد شناسایی شده به ویروس کرونا مبتلا نبودند.

استاندار یزد با توجه به نگرانی گردشگران داخلی و خارجی در مورد سفر به یزد، اطمینان داد که بیماری کرونا در حال حاضر گردشگران یزد را تهدید نمی‌کند ولی قطعاً اخبار مربوط به آن بخصوص اخبار منفی بر صنعت گردشگری استان تاثیر می‌گذارد.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز به تاثیر اخبار منفی وجود کرونا در یزد اشاره و اظهار می‌کند: در حالی از سوی برخی از شبکه های اجتماعی و رسانه‌های داخلی با هدف جلب مخاطبان بیشتر، اخباری مبنی بر وجود کرونا در یزد منتشر شد که بازخوردهای منفی این اخبار نادرست حتی در سطح بین‌المللی تاثیراتی سوء بر گردشگری استان گذاشت.

وی به لغو تعدادی از تورهای رزرو شده یزد به دنبال جریان کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: هر چند در شرایط نامطلوبی در حوزه گردشگری کشور و استان هستیم ولی اخبار منفی مربوط به کرونا منجر به تشدید این وضعیت شده است.

این مسئول با اشاره به نبود هیچ موردی از کرونا در یزد، خاطرنشان می‌کند: حساسیت‌های زیادی در این رابطه به علت اهمیت این بیماری در سلامت مردم وجود دارد، به طوری که علاوه بر توصیه‌های وزارت بهداشت، واحدهای اقامتی استان نیز نسبت به شناسایی موارد مشکوک ملزم هستند و هیچ نگرانی از این بابت مردم را تهدید نمی‌کند.

گردشگری به شدت تابع و تاثیرپذیر از اخبار و شرایط کشورهای مقصد است و هر نوع اخبار منفی می‌تواند تاثیری بعضا بلند مدت بر حوزه گردشگری داشته باشد.وی در رابطه با برخی از واکنش‌ها و رفتارهای مردم نسبت به گردشگران چینی نیز تصریح می‌کند: هر چند رعایت نکات بهداشتی بسیار ضروری است اما این گردشگران از مبادی ورودی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعضاً چند روز قرنطینه می‌شوند، از طرفی علائم کرونا به وضوح در گردشگران مشخص می‎شود لذا برخوردهای نابجا با گردشگران چینی ممکن است بازخوردهای بدی را برای گردشگری استان به دنبال داشته باشد.

فاطمی ادامه می‌دهد: باید بدانیم که تمام کشور چین درگیر این مسئله نیست و کرونا حتی برخی از ایالت‌ها و استان‌های کشور چین را درگیر نکرده است و بسیاری از این گردشگران نیز هیچ ارتباطی با استان‌های درگیر کرونا ندارند

مدیر کل میراث فرهنگی یزد تاکید می‌کند: گردشگری بسیار تابع و تاثیرپذیر از اخبار و شرایط بحرانی است و هر نوع خبر منفی می‌تواند تاثیری بعضاً بلند مدت بر حوزه گردشگری داشته باشد.

البته با این حال به نظر می‌رسد که محدودیت‌های اعمال شده به خصوص لغو پروازهای مستقیم کشور چین به ایران، اطمینان بیشتری برای گردشگران داخلی ایجاد کرده تا بتوانند با خیالی آسوده به مقاصد گردشگری خود در کشور سفر کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار