کد خبر: ۸۲۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳ 19 February 2020

رامین زارع فعال مدنی استان یزد در یادداشتی به تابناک یزد، نوشت:

در این دوره از انتخابات حال و هوای عجیبی را شاهدیم، اصلاح طلبانی که بدون داشتن کاندیدای شاخص زیر بار کاندیدای اجاره ای نرفتند و انتخاب را به تشخیص مردم واگذار کردند تا چنین برداشت شود که علناً صحنه انتخابات مجلس عرصه رقابت حداکثری جریان نزدیک به حاکمیت در کشور است.
از یک سو شرایط معیشتی مردم و از سوی دیگر عینک یکطرفه نظارت استصوابی شورای نگهبان فرصت شور و رقابت آزاد انتخاباتی را کم کرده و بر نگرانی عدم مشارکت مطلوب افزوده است.
وقتی با این اوصاف به حوزه های انتخاباتی استان یزد می نگریم، نتیجه انتخابات را می توان از پیش حدس زد به طوری که جوکار بی رقیب خود را از هم اکنون بر کرسی یزد و اشکذر در بهارستان می بیند، حوزه پنجگانه گویا باید با صباغیان ادامه دهد، حوزه اردکان نیز به لطف شورای نگهبان پس از دو دهه از اصلاح طلبان و تابش به دشتی اصولگرا تحویل داده می شود.
اما گویا بازی در حوزه ناعادلانه تفت و میبد کمی متفاوت باشد، اصلاح طلبان تفتی و میبدی که بعضاً از عملکرد دکتر دهقانی گله مند بودند با نزدیک شدن به ایام انتخابات تصمیم گرفتند حداقل شانس خود را برای بر هم زدن معادله یک دست اصولگرا شدن مجمع نمایندگان استان به کار گیرند و با پشتوانه عملکرد نسبی قابل دفاع دکتر دهقانی در بعد توسعه منطقه ای و سیاست ملی بر عهد خود با ایشان بمانند و به عنوان گزینه خود مورد اجماع قرار دهند، شاید بتوان دکتر دهقانی را خوش اقبال ترین کاندیدای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نامید. از طرفی کور سوی امید اصلاح طلبان در کمال دهقانی متبلور شده و از طرفی  دیگر  حضور همزمان سه کاندیدای مدعی اصولگرا که هر کدام با حامیان خود پیمان بسته اند به هیچ وجه میدان را خالی نمی کنند.
همه این موارد سبب شده است نه تنها اصلاح طلبان حوزه تفت و میبد، بلکه سایر اصلاح طلبان استان نیز درصدد باشند جمعه 2 اسفند را در حوزه تفت و میبد بگذرانند و برای حفظ تک کرسی اصلاح طلبان در بین نمایندگان استان یزد تلاش کنند. دکتر دهقانی با شخصیتی اخلاقی، قانونمند و پاکدست مورد اعتماد خواهد بود به طوری که در غیاب تابش وزن و وجه ملی مجمع نمایندگان استان را تقویت و از انفعال احتمالی آن جلوگیری می کند.
اما از طرف دیگر رقیب اصولگرا نیز دست خالی تر از همیشه به میدان آماده است و جز حمله به دولت و کوبیدن بر طبل مخالفت و انتقاد از آن ها تحفه ای برای عرضه ندارد. میرمحمدی و روانبخش دو کاندیدای شاخص جریان اصولگرا در تفت و میبد هستند که اولی سابقه ریاست دانشکده علوم پزشکی را در کارنامه خود دارد و در شبکه ها و خانه های بهداشت برای کسب رای، خود را به عنوان کاندیدای مستقل انقلابی معرفی کرده تا نیم نگاهی به رأی احتمالی بدنه مستقلین نیز داشته باشد و دیگری حجت الاسلام روانبخش که با حضور در کنار شخصیت برجسته جریان تندرو اصولگرایی حجت الاسلام مصباح یزدی، مؤسسه امام خمینی(ره) و شورای کلانشهر قم، مورد وثوق برخی طیف اصولگرای سنتی تفت و میبد قرار گرفته و به واسطه 8 سال فعالیت انتخاباتی با اقبال عمومی نسبی در این طیف مواجه است.
در این میان نباید از عباسعلی رضایی معاون اسبق استانداری یزد غافل شد که به واسطه سمتش در استانداری و شناخت نسبی از استان و حوزه انتخابیه بر خلاف سایر کاندیداهای طیف اصولگرا توانسته برنامه مناسبی را وام گرفته از اولویت های استان ارائه کند.
اما عدم موضع شفاف ایشان در قبال جریانات سیاسی به ویژه اصولگرایان هنوز جایگاه چندانی در معادلات به خود اختصاص نداده است هر چند مشاهدات میدانی از عزم جدی این کاندیدا برای نشستن بر صندلی سبز بهارستان خبر می دهد.
حال باید صبر کرد و دید حداقل امید و همدلی اصلاح طلبان درحوزه انتخابیه تفت و میبد با رقابت جذاب و هیجان انگیز به بار نخواهد نشست؟ یا اصولگرایان از بن بست میرمحمدی و روانبخش خارج می شوند و رقبای خود را مجاب به تعامل کرده و صندلی سبز بهارستان را به هم پیشکش می کنند و غنائم احتمالی شریک می شوند؟؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار