معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی:
در حالی کرونا سایه نگرانی‌های خود را بر اذهان جامعه انداخته و آنها را به دنبال ماسک و سایر وسائل مورد نیاز بهداشتی روانه کوچه و خیابان کرده که این ویروس در یزد وارد فاز بحرانی نشده و بارها رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌اند ماسک برای همه اقشار جامعه ضروری نیست و بهتر است مردم از تردد غیرضروری خودداری کنند.
کد خبر: ۸۲۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 23 February 2020

کروناویروس که این روزها بیشتر از مرگ و میر و شیوع آن در بین مردم، افکار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و موجی از نگرانی را در جامعه پراکنده است، بیماری نسبتاً ضعیفی از رسته سرماخوردگی‌ها با درصد شیوع بسیار بالاست که بیش از آنکه همه جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، گروه‌های خاص شامل سالمندان و بیماران خاص به ویژه افراد دارای نقص ایمنی و زنان باردار را مورد هدف قرار می‌دهد.

این ویروس ناقل بیماری در حالی جامعه را دچار نگرانی و اضطراب کرده که متاسفانه بخشی از همین جامعه، از وجود این بیماری به دنبال سود هستند به طوری که بالا رفتن عرضه و تقاضای مواد بهداشتی، قیمت این کالاها را به میزان چشمگیری افزایش داده و حتی بازار داغی را برای فروش غیرقانونی لوازم پزشکی به خصوص ماسک ایجاد کرده است.

«رقیه میرحسینی» که به گفته خود بیش از 10 داروخانه استان یزد را برای تهیه ماسک جست و جو کرده به خبرنگار ایسنا می‌گوید: من بیشتر از آن که برای خودم به دنبال ماسک باشم، به اصرار و ترس فرزندم که در مقطع هفتم تحصیل می‌کند نسبت به تهیه ماسک اقدام کرده‌ام اما اثری از ماسک در یزد نیست.

البته ما نیز در صف شلوغ ماسک ایستادیم و از آنجایی که ماسک طبق معمول وجود نداشت، به سراغ یکی از پرسنل بیمارستانی رفتیم که او هم از کمبود ماسک به ویژه در حوزه بیمارستانی یاد کرد و گفت: ممکن است کادر درمان به علت کمبود تجهیزات و برای حفظ سلامت خود نتوانند خدمات را به حد مطلوب به بیماران و مراجعان ارائه دهند.

البته مردم در حالی نگران تهیه ماسک و سایر وسایل مورد نیاز هستند که به گفته‌ی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ماسک برای همه اقشار جامعه ضروری نیست.

«محمدرضا دهقانی» در این رابطه اظهار می‌کند: طبق تمهیدات بهداشتی در استان یزد، ماسک برای افرادی که استفاده از آن برایشان الزامی است، فراهم خواهد شد و پرسنل بیمارستان‌ها و بیماران جزء مواردی هستند که استفاده از ماسک برای آن‌ها ضرورت دارد اما تهیه آن برای سایر افراد نیز منعی ندارد.

ماسک نمی‌تواند تاثیری جدی در مقابله با انتقال و سرایت کرونا ویروس به افراد داشته باشد بلکه لازمه مقابله با بیماری، مراعات و خود ایمنی است.وی با بیان این که ماسک نمی‌تواند تاثیری جدی در مقابله با انتقال و سرایت آن به افراد داشته باشد، می‌گوید: لازمه مقابله با بیماری کرونا مراعات و خود ایمنی است.

دهقانی مشکل اصلی را نگرانی مردم و تشویش اذهان می‌داند و می‌گوید: وضعیت استان امروز هیچ تفاوتی حتی با پنج روز گذشته هم نداشته و مردم نباید در این زمینه نگران باشند.

کمبود تجهیزات در برخی مراکز درمانی 

یکی از پرسنل بیمارستان شهید صدوقی یزد که به عنوان مرکز خدمات در حوزه بیماری کرونا در یزد فعالیت می‌کند،  از کمبود ماسک، نبود لباس مخصوص، دستکش و سایر تمهیدات در این بیمارستان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حالی بیمارستان و بخشی از بخش‌های بیمارستان قرنطینه شده که در زمینه تجهیزات مربوطه دچار کمبود است.

اما کرونا با وجود این که بعضاً منجر به وجود بازارهای سیاه خرید و فروش کالاهای بهداشتی و حتی افزایش عرضه و تقاضای افراد شده، اقتصاد را نیز دچار چالش کرده است به طوری که برخی از صنایع مانند گردشگری تحت تاثیر شایعات و انعکاس اخبار دچار ضرر قابل توجهی شده‌اند و در کشور پرچالش ما، این معضل از راه رسیده نیز خسارت‌های زیادی را وارد کرده است.

فراری شدن مردم از گردشگران و حالا فراری شدن گردشگران به خصوص گردشگران خارجی از مردم، معضلی است که این روزها به جان گردشگری و به تبع آن صنایع وابسته افتاده است.

کرونا ضعیف‌تر از آنفلوانزای خوکی

در حالی مردم از بیماری کرونا متواری هستند که به گفته معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد، کرونا ویروس جدید از آنفلوانزای خوکی نیز ضعیف‌تر است.

وی در این رابطه می‌گوید: هیچ مورد مشکوک، محتمل و مبتلا در یزد وجود ندارد، از طرفی کرونا در حال حاضر مشابه آنفلوانزاست لذا هر علائمی از سرماخوردگی، موجی از نگرانی را در جامعه و به خصوص با مراجعه به سایت‌های غیرمعتبر و صرفا با هدف تبلیغات و تشویش اذهان ایجاد می‌کند.

وی می‌گوید: کرونا ویروس، جای نگرانی ندارد اما باید با خود مراقبتی و رعایت اصول بهداشت فردی، از ابتلا به آن جلوگیری شود.

دکتر دهقانی با تاکید بر این که کرونا ویروس با درصد مرگ و میر کمتر از دو درصد از آنفلوانزای خوکی با درصد مرگ و میر پنج درصدی به مراتب ضعیف‌تر است، تصریح می‌کند: کرونا ویروس درصد شیوع بسیار بالایی دارد و همین عامل ضرورت خود ایمنی و رعایت نکات بهداشتی را افزایش می‌دهد.

البته یکی از گروه‌های هدف کرونا ویروس جدید کودکان و افراد کم سن و سال هستند که این مسئله ضرورت تعطیلی مدارس و اماکنی با تجمع جمعیت را ایجاب می‌کند با این وجود در رابطه با مدارس یزد، «محمدعلی طالبی» استاندار یزد در توییتی از بررسی این مسئله خبر می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در رابطه با اهمیت پیشگیری از این بیماری با تعطیلی مدارس و ضدعفونی کردن برخی از اماکن و وسایل مانند حمل و نقل عمومی، تصریح می‌کند: تمام این موارد دارای دستورالعمل و پروتکلی است که در برخی از شهرها نیز اتفاق افتاده و جلسات متعدد آن نیز در استان ما در حال برگزاری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد: یک سری اقدامات مانند ضد عفونی کردن اماکن عمومی در فاز بحرانی انجام می‌شود که هنوز یزد وارد این فاز نشده است.وی تاکید می‌کند: با آموزش و پرورش استان نیز جلساتی برگزار و در دست پیگیری است اما یک سری اقدامات مانند ضد عفونی کردن اماکن عمومی، عملیاتی کردن برخی از اقدامات در فاز بحرانی صورت خواهد گرفت که هنوز وارد این فاز نشده‌ایم.

دهقانی با بیان این که مردم نگران نباشند، می‌گوید: هر بیماری شدت و ضعف دارد و این بیماری نیز شدیدتر از دیگر بیماری‌ها نیست اما مردم باید با رعایت نکات بهداشتی، حضور نیافتن در مجامع عمومی و سایر مشکلات از بروز و شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

اما در هر حال در این زمان که تبلیغات رسانه‌ای بر اذهان مردم حاکم شده است، برخی از سایت‌های معتبر دنیا و همچنین برخی از ژورنال‌های خارجی این بیماری را نوعی جنگ اقتصادی می‌دانند که بین کشورهای ابرقدرت دنیا وجود دارد و هر چند سال یک بار با ویروس‌هایی مانند سارس، کرونا ویروس و انواع مشابه آن خودنمایی می‌کند و عده‌ای در این مسئله سود و عده‌ای نیز متضرر می‌شوند اما مسئله اصلی اینجاست که مردم نباید نگران باشند و باید با رعایت نکات بهداشتی از بروز آن پیشگیری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار