رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در یادداشتی با بیان این که چند روزی است که فضای رسانه‌ای در سطح بین‌الملل تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و هر روز اخبار جدیدی از این بحران منتشر می‌شود، گفت: دستگاه‌های مرتبط به خصوص دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل آموزش و پرورش به جای برخورد منفعلانه و محافظه‌کارانه با موضوع، به تاسی از استاندار در قبال جامعه پاسخگو باشند تا علاوه بر کم کردن نگرانی‌ها، از تولید شایعه جلوگیری کنند چرا که هرچه اخبار رسمی بیشتر منعکس شود، مجالی برای شایعه‌پردازان باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۸۲۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ 24 February 2020

«مهدی باصولی» در این یاددداشت آورده است: «با جدی شدن شایعه‌ی فوت دو نفر از افراد مبتلا به این بیماری در شهر قم، شدت گسترش این اخبار در سطح کشور ما به طور فزاینده‌ای رشد داشته است و هر روز در فضای مجازی افراد زیادی در این خصوص صحبت می‌کنند یا خبرهایی را منتشر می‌کنند که در بسیاری از موارد توسط مراکز رسمی تکذیب می‌شود. 

به گفته‌ی معاون وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، خبر منفی هفت برابر بیشتر از خبر مثبت دیده می‌شود و تکذیب خبر دروغ با نسبت یک‌بیستم خبر اصلی دیده می‌شود، موضوعی که از دید مسئولان مرتبط در استان نادیده گرفته شده است، اطلاع‌رسانی و گفتگوست. 

یکی از دلایل مهمی که در گسترش اخبار دروغ و کذب تاثیر فراوان دارد، کم‌کاری کانال‌های رسمی انتشار اخبار می‌باشد. وقتی به جای اطلاع‌رسانی پیوسته در خصوص بحران، رسانه‌ها غریبه در نظر گرفته شده و یا منفعلانه برخورد می‌شود، این فضای مهم در اختیار افراد سودجویی قرار می‌گیرد که با انتشار اخبار غیرواقعی و دروغ فضای جامعه را ملتهب نموده و مسموم می‌نمایند. 

چند روزی است فضای خبری استان یزد هم تحت تاثیر این پدیده‌ی جهانی و ملی قرار گرفته و درصد بسیار زیادی از اخبار به این موضوع مرتبط است. این در حالی است که به دلیل کم‌کاری مسئولین مرتبط، رسانه‌های رسمی و کانال‌های خبری مجاز سهم کمتری در این اطلاع‌رسانی دارند و عمده‌ی اخبار براساس شایعات شکل می‌گیرد که باعث ملتهب شدن بیشتر جامعه می‌شود. کار به جایی رسیده که استاندار یزد در غیاب سازمان‌های ذی‌ربطی مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و یا اداره‌ی کل آموزش و پروش استان و حتی اداره‌کل روابط عمومی استانداری، با درک درست و عالمانه از موضوع، برای جبران انفعال دستگاه‌های مزبور، راسا از طریق صفحات شخصی یا مصاحبه اقدام به اطلاع‌رسانی مستمر در این خصوص دارند تا بتوانند آرامش را در فضای استان برقرار کنند.

بیش از ۱۰ استان مدارس را تعطیل کرده‌اند و در  برخی از استان‌ها دانشگاه‌ها هم تعطیل شده است. این در حالی است که در کانال روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی صرفا چند بروشور برای آموزش پیشگیری قرار  داده شده است و مسئولین دانشگاه هنوز سخنگوی رسمی که هرروزه پاسخ‌گوی رسانه‌ها در خصوص وضعیت استان باشد معرفی نکرده‌اند. مسئولینی که به سختی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. اقلامی مانند ماسک یا ژل شستشو در شهر نایاب شده است و این امر باعث نگرانی و عصبانیت مضاعف جامعه شده است و دانشگاه باز سکوت کرده است. 

و یا در برابر نگرانی بیش از حد خانواده‌ها برای تعطیلی مدارس، مسئولین آموزش و پرورش، سکوت اختیار کرده و علی‌رغم پی‌گیری مکرر  پاسخ‌گوی خبرنگار ایسنا نبوده و در جایی دیگر عنوان نموده‌اند که ما تصمیم‌گیر نیستیم.

و در زمانی که بسیاری از والدین از حضور فرزندان در مدارس جلوگیری نموده‌اند، آموزش و پروش تصمیم به تعطیلی مدارس می‌گیرد. بدون آن‌که اعلام کند چرا این تصمیم زودتر و قبل از بروز این هم نگرانی گرفته شده است. 

استاندار یزد با شعار حکمرانی خوب وارد عرصه‌ی کار شدند. یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب پاسخ‌گویی است. امید است دستگاه‌های مرتبط به خصوص دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل آموزش و پرورش به جای برخورد منفعلانه و محافظه‌کارانه با موضوع، به تاسی از استاندار محترم در قبال جامعه پاسخگو باشند تا علاوه بر کم کردن نگرانی‌ها، از تولید شایعه جلوگیری نمایند. هرچه اخبار رسمی بیشتر منعکس شود، مجالی برای شایعه‌پردازان باقی نمی‌ماند. 

در  سکوت مستمر دو دستگاه اجرایی آموزش و پرورش و دانشگاه،  نگرانی خانواده‌ها و جامعه روز به روز افزایش می‌یابد. هرچه دستگاه‌های مرتبط بتوانند خبرهای بیشتر و معتبرتری در اختیار رسانه‌ها و جامعه قرار دهند، شایعه کمتر شده و جامعه آرام‌تر خواهد شد. 

اطمینان دارم خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی استان و کانال‌های قانونی در فضای مجازی آماده‌ی هرگونه همکاری در این خصوص هستند. »

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار