گلخانه داران یزدی در این روزهایی که بحران کرونا در استان فراگیر شده و تمهیدات کاهش تردد در دستور کار مسئولان است، از بسته بودن مسیرها برای عرضه محصول خود گلایه دارند.
کد خبر: ۸۳۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ 03 April 2020

گلخانه یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از مناطقی که با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق باشد.

استان یزد نیز به دلیل بحران های آبی و خشکسالی که بیش از دو دهه با آن دست به گریبان است از کشت گلخانه ای به عنوان راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برون رفت از بحران کم آبی و عبور از چالش جدی خشکسالی های اخیر روی اورده و عرضه محصولات گلخانه ها را به آن سوی مرزها در کارنامه خود دارد.

این روزها اما وضعیت کشاورزی استان به ویژه کشت محصولات گلخانه ای با وجود همه گیری بحران کرونا مطلوب نیست و کشاورزان یزدی از چندان حال و روز خوشی را ندارند و در فروش محصولات خود دچار مشکل جدی شده اند از این رو در نامه ای به استاندار یزد خواهان حل مشکلات خود از جمله اجازه تردد برای عرضه محصول خود را دارند.

درخواست گلخانه داران از استاندار یزد

گلخانه داران یزدی در نامه ­ای خطاب به استاندار یزد با انتقاد از چنین وضعیتی، خواستار توجه به سرمایه گذاری های انجام شده و حمایت از کشت گلخانه ای هستند.

آن ها با بیان اینکه زمان برداشت و عرضه محصول به بازار است اظهار داشتند: همه مسیرها بسته است و حتی نمی توانیم به اندازه یک وانت، محصول برداشتی را عرضه کنیم یا برای بسته بندی و فروش به سردخانه ها و انبارهای صادراتی ببریم.

گلخانه داران با اشاره به اینکه محصولات تولیدی به کشورهای مختلف نیز صادر می شده افزوده اند: اکنون فروش محصول با مشکل مواجه است لذا از استاندار درخواست داریم اجازه تردد برایوانت بارها را صادر کنند و مجوز تردد برای اکثر کشاورزان که گلخانه دارند و کشت گلخانه ای به بازار می دهند صادر کنند.

این درخواست در حالی مطرح شده است که این استان با دارا بودن نزدیک به هزار و هفتصد هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای در میان 31 استان رتبه دوم را در کشور داراست.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، سال 98 که به سال رونق تولید نامگذاری شد، افزایش 150 هکتار کشت های متراکم در استان برنامه ریزی شد.

به گفته سید جمال سجادی پور، تنوع بخشی در محصولات گلخانه ای و تولید انواع سبزی، صیفی و گیاهان دارویی، تولید کشت های نشایی در راستای صرفه جویی 25 درصدی آب و 20 درصدی مصرف انرژی از جمله برنامه های سازمان در افزایس بهره وری در تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود.

به گزارش ایلنا، هم اکنون بیشترین تولید محصول گلخانه‌های استان یزد مربوط به شهرستان‌های یزد و اشکذر با تنوع محصول گوجه فرنگی، خیار سبز، فلفل، بادمجان، گیاهان دارویی، توت فرنگی، انواع سبزی‌ها، صیفی و گل‌های زینتی است که زمینه اشتغال هشت هزار و ۵۰۰ نفر را به طور مستقیم فراهم آورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار