فرماندار تفت مطرح کرد؛
فرماندار تفت گفت: بعضا مردم وقتی در مناطق ییلاقی حضور پیدا می‌کنند نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، این در حالی است که جمعیت سالخورده‌ای را در روستاها داریم.
کد خبر: ۸۶۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶ 17 June 2020

علیرضا نوکار فرماندار شهرستان تفت در واکنش به ابراز گلایه برخی از اهالی مناطق ییلاقی نسبت به شلوغی زیاد این مناطق در ایام کرونایی گفت: این موضوع دغدغه خود ما هم است و در این ارتباط با مسئولین استان صحبت کرده‌ایم اما از آنجایی که محدودیت در مسیر و ترددها نیاز به مجوز ستاد ملی کرونا دارد در استان هم با این درخواست ما موافقت نشد.

وی افزود: همان زمان که رئیس‌جمهور اعلام کرد کلیه مسیرها بازگشایی و ترددها انجام شود، طبق مصوبه ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که برای تردد مناطق ییلاقی و روستایی گذاشته شده بود برداشته شد.

فرماندار تفت اظهار داشت: در حال حاضر در شهرهای شمال کشور و یا جاهای دیگر کشور هم ترددها در حال انجام است و طبیعتا ستاد ملی کرونا نمی‌تواند برای یک جا مجوز خاص بدهد.

 

خطر شلوغی مناطق ییلاقی برای ساکنان بومی روستاها

نوکار خاطرنشان کرد: بعضا مردم هم وقتی در مناطق ییلاقی حضور پیدا می‌کنند دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، این در حالی است که جمعیت سالخورده‌ای را در روستاها داریم که در معرض خطر هستند و افزون بر این، امکانات بهداشتی خیلی خوبی هم در روستاها نداریم.

وی عنوان کرد: البته ما از طریق دهیاری‌ها و شوراها پیگیری کرده‌ایم تا مردم و همچنین ساکنین مناطق را توجیه کنند تا دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و در روزهای تعطیل و پایانی هفته که گردشگران بیشتری به آن مناطق می‌روند تا جایی که امکان دارد روستائیان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و در معرض آسیب هستند آن روز را سعی کنند از منزل بیرون نروند.

فرماندار شهرستان تفت با تأکید بر اینکه ایجاد محدودیت و ممنوعیت در مسیرها بدون مجوز ستاد ملی کرونا شدنی نیست، بیان کرد: در خواست ما از مردم این است که وقتی به مناطق می‌روند و از طبیعت استفاده می‌کنند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نوکار با اشاره به تلاش‌های فرمانداری و مسئولین شهرستان تفت جهت پیشگیری و مبارزه با شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: از همان زمانی که شیوع کرونا آغاز شد ما سعی کردیم حتی جلوتر از ستاد ملی، برنامه‌هایی را اجرا کنیم که نتایج خوبی هم به دنبال داشت به‌طوری‌که در آن مقطع پیک اول کرونا، ما کمترین تعداد مبتلایان را در شهرستان داشتیم.

وی اضافه کرد: بعد از آنکه محدودیت‌ها هم برداشته شد شبکه بهداشت جهت پیشگیری و مقابله با ویروس خیلی دارند تلاش می‌کنند؛ غربالگری انجام می‌دهند و مدام به کسانی که علائم مشکوک دارند سرکشی می‌کنند و نظارت مداوم صورت می‌گیرد.

 

معادل نیمی از جمعیت شهر یزد در مناطق ییلاقی تفت

فرماندار گفت: در سه روز آخر دو هفته قبل یعنی چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم خرداد ماه که تعطیل بود، فقط در دو مسیر روستاهای شهرستان تفت یعنی مسیر ده‌بالا-طزرجان و دیگری هم مسیر به طرف اسلامیه، ترددشمار، برگشت 82 هزار خودرو را ثبت کرده است، که اگر هر خودرو چهار سرنشین هم داشته باشد، به معنای این است که حدود نیمی از جمعیت شهرستان یزد به مناطق ییلاقی تفت رفته‌اند. این در حالی است که گزارش دستگاه‌ها از میزان خدمات آب و برق و دیگر خدماتی که ارائه می‌شود هم این تعداد جمعیت را تأیید می‌کند.

نوکار تأکید کرد: در رابطه با این حجم ورودی به روستاها، علاوه بر مسائل بهداشتی مربوط به کرونا، مسائل مربوط به خدمات‌دهی هم اهمیت دارد؛ چرا که ظرفیت خدمات‌دهی روستاها محدود است و مخازن و شبکه‌های آب آشامیدنی و حتی برق که آنجا است برای یک جمعیت خاص روستایی و نهایتا قدری بیشتر از جمعیت ثابت، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات شلوغی مناطق ییلاقی منحصر به دوران کرونایی نیست، تصریح کرد: با توجه به امکانات محدودی که وجود دارد، حجم انبوهی از زباله‌ای که ما باید در این روستاها جمع‌آوری کنیم فقط چندین روز طول می‌کشد؛ این درحالی است که انتقال و دفن این زباله‌ها نیز باید انجام شود.

فرماندار تفت ادامه داد: لذا این حجم جمعیتی که به آنجا می‌رود طبیعتا پاسخگو نیست و ما هم از مسئولین استان و دستگاه‌های اجرایی درخواست کردیم که باتوجه به جمعیت شناوری که وجود دارد نگاه ویژه‌ای به شهرستان تفت داشته باشند و نیاز است که دستگاه‌هایی که بودجه تخصیص می‌دهند به ما کمک کنند.

نوکار اظهار داشت: البته ما نیز این مسئله را مدام پیگیری کردیم و امید می‌رود با توجه به دستور استاندار محترم، بودجه ویژه‌ای برای شهرستان تفت، در نظر گرفته شود تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار