مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد با بیان اینکه ۲۵۰۰ مگاوات تولید و توزیع برق یزد تنها برای ۲۴۵ ساعت استفاده می‌شود گفت: ساعات محدود پیک بار مصرف برق خواب سرمایه عظیمی به‌وجود آورده است.
کد خبر: ۸۶۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 17 June 2020

اسدی اظهار داشت: برق منطقه‌ای یزد عملا وظیفه توسعه و بهره‌برداری شبکه‌های فوق توزیع در کل استان را دارد  و در همه شهرستان‌ها تامین برق برقرار است.

وی تصریح کرد: با تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، دو هزار و 780 مگاوات نیروگاه داریم که 2560 مگاوات آن نیروگاه حرارتی، 161 مگاوات قدرت تولید پراکنده و مابقی نیروگاه‌های خورشیدی هستند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد با بیان اینکه استان یزد با استان‌های همجوار از طریق 11 خط ارتباط دارد گفت: این موضوع نشان دهنده پایداری بسیار بالای خط برق استان یزد است.

اسدی تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف تولید، فروش به صنایع بزرگ و فروش به مشترکان توزیع همیشه در حال رشد بودیم که نتیجه توسعه صنعتی استان است.

وی با بیان اینکه پیک نیاز مصرف استان در سال 97 را یک هزار و 538 مگاوات دانست و گفت: این پیک در سال 98 به 1668 مگاوات رسید که با افزایش هشت درصدی روبه‌رو بوده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: حدود 75 درصد از انرژی مصرفی استان یزد در بار صنعتی مصرف می‌شود و این نشان دهنده بار مولدی است که پیامد آن هم درآمد و هم اشتغال برای استان است و صنایع مهم را پوشش می‌دهد.

اسدی با بیان اینکه روند افزایش مصرف یزد نزدیک به هشت درصد بوده ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ورود مشترکان جدید در مدار، مصرف به بیش از 1800 برسد.

وی گفت: ای کاش بار 1668 مگاوات سال 98 در کل سال بود و اگر این اتفاق رخ می‌داد ظرفیت تولید، و توزیع در کل سال بود و خواب سرمایه نداشتیم ولی متاسفانه ما پیک بار حدود 5 درصد بالای سقف پیک نزدیک به 245 ساعت است و عملا دو هزار و 500 تولید و توزیع استان تنها برای این ساعات محدود است و حدود پنج هزار مگاوات ظرفیت ما تنها برای 468 ساعت مصرف می‌شود و مابقی سال این ظرفیت در خواب است.

مدیرعامل برق منطقه ای یزد افزود: در راستای رفع این مشکل از طرح‌های تشویقی از جمله طرح تعطیلات تعمیرات و مصرف کمتر استفاده می‌کنیم ولی با همه این حال، علی رغم این طرح‌ها وضعیت منحنی مصرف به این گونه است که در ساعات کمی از ظرفیت بالای تولید و توزیع استفاده می‌کنیم.

اسدی افزود: در بازه زمانی پیک، با افزایش حدود هر یک درجه دما، حدود 1500 مگاوات افزایش مصرف داشتیم و اگر دمای آسایش را به ویژه در ادارات روی 24 و 25 تنظیم کنیم، می‌تواند صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه احتمال خاموشی، کمبود نقدینگی، آب و محیط زیست از جمله مهمترین چالش‌های امروز صنعت برق است گفت: به‌دلیل اینکه بار تابستان عملا نسبت به زمستان بسیار بیشتر است، ظرفیت ترانس‌هایی که داریم حتی در بار پیک، با خواب سرمایه روبه‌رو است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد افزود:  بسیاری از راهکارهایی که در حوزه مدیریت مصرف برق مطرح می‌شود از جمله عدم مصرف وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک، نصب سایبان بر روی کولرها و تعویض پوشال و سرویس کولر، تنظیم درجه کولر گازی بر روی 24 و 25، راهکارهایی بدون هزینه یا بسیار کم هزینه هستند که سبب رفع مشکلات می‌شود.

اسدی گفت: حدود 35 درصد دمای گرم از سقف و 25 درصد آن از طریق دیوار و پنجره وارد منزل می‌شود که می‌توان با سایبان و توری جلوی تابش نور خورشید را گرفته و دمای منزل را پایین‌تر آورد.

وی اظهار امیدواری کرد که بیش از گذشته بر اجرای مبحث 19 در ساختمان‌های در دست ساخت اقدام لازم را انجام دهیم تا حداقل در ساختمان‌های جدید جلوی مصرف بی‌رویه گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار