مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به اینکه ۴۰ هکتار درختکاری در کمربند سبز یزد اجرا شده از عدم همراهی برخی بخش‌ها در اجرای این موضوع خبر داد.
کد خبر: ۸۶۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 17 June 2020

محمدرضا آخوندی با اشاره به اینکه ایران در کمربند خشک جهان واقع شده اظهار داشت: در دهه‌های گذشته اتفاقات خوبی در عرصه‌های بیابانی یزد رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه 36 درصد کل مساحت یزد معادل دو و 6 دهم میلیون هکتار بیابانی است گفت: از این میزان نزدیک به 600 هزار هکتار کانون بحرانی داریم که در دل عرصه‌های بیابانی استان قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به بودجه اختصاص پیدا کرده از محل صندوق توسعه برای آبخیزداری و بیابان‌زدایی در کشور خاطرنشان کرد: سهم استان یزد از این میزان در سال اول 16 میلیارد تومان و در سال 98 بیش از 32 میلیارد تومان از محل بخش آبخیزداری بود و در سال 98 هم برای بخش بیابان 10 میلیارد تومان بود.

آخوندی نهالکاری در سطح 705 هکتار در محدوده شهرستان بافق، مدیریت روان آب در ابرکوه در سطح دو هزار و 300 هکتار، آبیاری و مراقبت از کشت های سنواتی در سطح 2947 هکتار، اجرای پروژه ترسیب کربن در بخش بهمن شهرستان ابرکوه و به دنبال آن اجرای این طرح در شهرستان خاتم با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد تومان از جمله اقدامات صورت گرفته منابع طبیعی یزد در سال 98 دانست.

وی عمده پروژه‌های ملی و استانی منابع طبیعی برای امسال را تهیه طرح مطالعاتی در سطح یک و دو دهم میلیون هکتار، آبیاری و نهالکاری در سطح سه هزار و 228 هکتار، مدیریت روان آب در 5 هزار هکتار، نهال کاری در سطح 300 هکتار عنوان کرد که با اعتبار 30 میلیارد تومان اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با تاکید بر اینکه برداشت بی‌رویه از چاه‌های آبی و معادن و ایجاد جاده‌های دسترسی متعدد را از جمله عوامل بیابان‌زایی دانست و عنوان کرد: همه اینها در روند بیابان‌زایی شدن استان یزد تاثیرگذار است.

آخوندی با اشاره به اینکه توسعه باید همه جانبه باشد و فعالیت‌ها مانع توسعه متوازن یزد نشود گفت: با این وجود خط قرمزها و ممنوعیت‌هایی داریم.

وی استعلام صورت گرفته در ارتباط با معادن یزد را 238 مورد با مساحت نزدیک به 700 هزار هکتار دانست و گفت: با وجود این درخواست استعلام، موافقت منابع طبیعی تنها برای 60 هزار هکتار صورت گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد ادامه داد: در طول سال‌های قبل اقدامات گسترده‌ای در حوزه بیابان‌زدایی صورت گرفته ولی منابع طبیعی به تنهایی نمی‌تواند کل مشکلات در این حوزه را برطرف کند و باید تمام رسانه‌ها، دستگاه‌ها و سمن‌ها به کمک منابع طبیعی بیایند.

آخوندی با بیان اینکه در استان یزد از ابتدای امسال تاکنون، پنج فقره آتش‌سوزی به میزان هشت و نیم هکتار داشتیم خاطرنشان کرد: امسال اعتبار قابل توجهی در حوزه خرید تجهیزات و هماهنگی بحث بالگرد صورت گرفته تا بتوانیم در حوادث احتمالی، عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی به طرح اجرای کاداستر اراضی در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون سه میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی یزد در این سامانه تثبیت شده و از سوی سازمان برای امسال دومیلیون و 400 هزار هکتار ابلاغ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد افزود: امسال 132 پرونده تخصیص زمین وصول شده که از این تعداد 52 مورد موافقت صورت گرفته و 25 مورد مخالفت شده و مابقی درخواست ها هم درحال بررسی است.

آخوندی خاطرنشان کرد: برای امسال از محل صندوق بخش آبخیزداری برای سه حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری، 18 میلیارد و 600 میلیون تومان برای استان منظور شده است.

وی در ارتباط با ساخت و ساز و دریافت انشعابات در برخی منابع طبیعی با بیان اینکه ممکن است در گذشته اتفاقاتی صورت گرفته و مجوزهایی از سوی برخی مسئولان روستایی یا شهری در منابع طبیعی و ملی صورت گرفته باشد گفت: در ارتباط با این موضوع اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

آخوندی بیان کرد: در نشست حفظ حقوق بیت‌المال استان مقرر شد عرصه‌ها و ساخت و سازهایی که به دهه قبل باز می‌گردد و در قالب طرح هادی روستا قرار دارند؛ مجوزی بگیرند که روند قانونی صورت گیرد و قلع و قمع و تخریب نشود اما ساخت و سازهای دیگر مقرر شد طبق ضوابط قانونی ما اقدام و در محاکم قضائی پیگیری در ارتباط با آن صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد بیان کرد: در صورتی که دولت به اشکال مختلف سند جایی را اخذ کرده اما ساخت و سازی از سوی فرد صورت گرفته و احساس می کند حقی در این زمینه دارد، در هر استان شعبه ای از دادگاه برای اعتراض به این منظور در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در هر صورت اگر اقدام غیرقانونی صورت گرفته وظیفه ماست که با این اقدام غیرقانونی واکنش نشان دهیم و از منابع ملی و بیت‌المال نهایت مراقبت و حفاظت را داشته باشیم.

آخوندی در ارتباط با وضعیت کمربند سبز یزد با بیان اینکه این پروژه در سه فاز پیگیری می‌شود تصریح کرد: سال قبل با محوریت استانداری و مشارکت دستگاه‌های مرتبط دارای عرصه و مالکیت در این محور، مقرر شد هر نهاد در حد و حدود خود کار انجام دهد و برای این منظور مصوب شد که 50 هکتار شامل 30 هکتار از سوی منابع طبیعی و 20 هکتار هم از سوی سایر نهادها باید انجام شود افزود: به غیر از فولاد که کار نکرد و گزارش آن ارائه شده، سایر نهادها تقریبا کار را انجام داده‌اند و با همین اقدامات 40 هکتار از کمربند اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد ادامه داد: در سال گذشته برای نخستین بار از بحث برگشت منابع نزدیک به یک و شش دهم میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد که پروژه کمربند سبز و چند پروژه دیگر را به وسیله این موضوع پیگیری کردیم.

وی با بیان اینکه شماره 1504 در حال حاضر برای امداد جنگل و مرتع در اختیار شهروندان است و در آینده‌ای نزدیک شماره 139 هم به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند و شهروندان می‌توانند به صورت 24 ساعت با این دو سامانه تماس گرفته و به همکاران ما گزارش لازم را اعلام کنند.

رضا باقری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد هم در این نشست اظهار داشت: کل استحصال پروژه‌های آبخیزداری صورت گرفته نزدیک به 30 میلیون متر مکعب است ولی در سال 98 – 99 نزدیک به 15 میلیون مترمکعب صورت گرفت.

وی ادامه داد: در سال مالی 98، حدود 23 میلیارد تومان در بخش امکانات مکانیکی و بیومکانیکی هزینه کردیم و با توجه به تمدید سال مالی، انتظار می‌رود که 100 درصد اعتبارات اختصاص یافته جذب شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد خاطرنشان کرد: امسال هم 12 و نیم میلیارد تومان عملیات صرفا برای فعالیت‌های مکانیکی و بیومکانیکی داریم و طبق برنامه‌ریزی باید این اقدامات تا پایان امسال انجام شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار