کد خبر: ۸۷۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 10 July 2020

 حملات تند مجلسی ها به ظریف و رد اعتبارنامه تاجگردون

تابناک/نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

چهارشنبه ۱۸ تیر

موسوی‌لارگانی: رئیس‌جمهور با حضور در مجلس پاسخگوی مشکلات مردم باشد

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: ۱۸ تیر ماه در حافظه تاریخی مردم ایران ماندگار است. مردم هیچ گاه خاطرات تلخ تیر ماه سال ۷۸ را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: از ملت ایران می‌خواهم با رعایت دقیق دستورات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با ویروس کرونا مقابله نمایند.

نماینده فلاورجان گفت: اگرچه سال‌ها است که به واسطه عملکرد غلط برخی مسئولین و عدم توجه به نصایح مقام معظم رهبری فاصله گذاری طبقاتی و شکاف اجتماعی در بین ملت نهادینه شدن است. وقایعی که طی چند ماه اخیر روزها و هفته‌های گذشته در بازارهای مختلف رخ داد، عادی نیست. قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۲۰ هزار تومان عبور و سکه به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسید. وضعیت مسکن و خودرو نیز وضعیتی نجومی پیدا کرده و موجی از تورم دامن گیر اقتصاد کشور شده است که تبعات آن بیش از همه بر جیب طبقات مستضعف و متوسط جامعه فشار می‌آورد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: مجلس یازدهم که با شعار نجات اقتصاد ایران تشکیل شد فرصت چندانی برای عمل به این شعار خود ندارد. گزارش‌های ارائه شده اعضای دولت در هفته‌های اخیر نه تنها قانع کننده نیست بلکه از دید من زمینه ساز تشدید تورم هم هست.

موسوی لارگانی گفت: قرار بود برجام به حل مشکلات اقتصادی مردم و رفع کامل تمام تحریم‌ها منجر شود ولی حال نتیجه آن را ببینید. آمریکا بدون پرداخت کوچک‌ترین هزینه‌ای از برجام خارج شد.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: یادتان هست که اعلام کردید که بعد از عملیاتی شدن برجام تمام تحریم‌ها لغو شده و دیگر بازگشتنی نیستند؟ شما گفتید باید هم چرخ سانتریفوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد ولی هر دو چرخ به دلیل بی تدبیری از کار افتاد و تحریم‌ها بازگشتند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: چاره کار این است که مجلس از شخص رئیس جمهور دعوت کند که با حضور در جلسه علنی پاسخگوی این همه نابسامانی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر مجلس یازدهم در همین ابتدای دوره به درخواست عمومی ملت در برخورد با این رفتارها کم توجهی کند فرصت طلایی خود را از دست خواهد داد. از رئیس مجلس می‌خواهم در سرعت بخشیدن در پذیرش این خواسته عمومی مردم که با امضای نزدیک به ۲۰۰ نماینده مجلس اهمیتی دوچندان پیدا کرده زمینه اجرای اصل ۸۸ قانون اساسی را فراهم کنید. آقای روحانی با فضاسازی رسانه‌ای نمی‌توان کاری را حل کرد. باید در خانه ملت حاضر شوید و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشید.

غلامرضا نوری در حاشیه جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به روند بررسی اعتبارنامه تاجگردون منتخب گچساران گفت: آنچه امروز در جلسه مجلس شورای اسلامی رخ داد اتفاقی نادر و برخلاف آئین‌نامه بود. اعتبارنامه آقای تاجگردون به تأیید شعبه و کمیسیون تحقیق رسیده بود پس دیگر رأی‌گیری در جلسه علنی معنایی نداشت و کاری خلاف قانون صورت گرفت.

وی یادآور شد: همان زمانی که اعتبارنامه آقای تاجگردون در شعبه تأیید شد، برخلاف قانون آن را به کمیسیون تحقیق ارجاع دادند. امروز هم گزارش تأیید این اعتبارنامه توسط کمیسیون تحقیق قرائت شد اما در نهایت اعتبارنامه به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته شد. حال این‌که طبق مواد ۲۸ و ۳۲ آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی باید درباره‌ی اعتبارنامه‌ها تصمیم‌گیری کند و اگر قرار به رأی‌گیری از نمایندگان بود، باید این روند برای اعتبارنامه ۲۷۵ نماینده دیگر هم رخ می‌داد درباره این نمایندگان تنها تأیید اعتبارنامه قرائت شد و رأی‌گیری صورت نگرفت. در مورد دو نماینده دیگری که اعتراضی به اعتبارنامه آنها وجود داشت، باز هم رأی‌گیری صورت نگرفت و تنها گزارش شعبه قرائت شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی اظهار کرد: امروز برای اعتبارنامه جلسه غیرعلنی گذاشتند حال این‌که هیچ موضوع منافی عفت یا امنیتی وجود نداشت که قرار بر بیان آن باشد که جلسه را غیرعلنی تشکیل دادند. پیام این برخورد با منتخبی که ۷۵ درصد آرا را از حوزه انتخابیه خود به دست آورده، خوب نیست آقای تاجگردون بیش از ۵۰ درصد رأی مردم را کسب کرده و همچون برخی دیگر از نمایندگان با ۱۰ تا ۱۲ درصد و مشارکت ۲۰ درصدی به مجلس شورای اسلامی نیامده بود. این رفتارها را انجام می‌دهید و از مردم می‌خواهید که در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند که این کار مجلس شورای اسلامی این پیام را داشت که می‌خواهند مشارکت‌ها پایین باشد و عده‌ای خاص به مجلس وارد شوند که اتفاقی خطرناک است.

آموزش و پرورش محل تاخت و تاز سیاسیون شده است

حسن شجاعی علی آبادی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه «به مردم عزیز می‌گویم ای‌کاش در جلسات خصوصی و تخصصی مسئولان اجرایی می‌بودند. ای کاش آنچه مسئولان اجرایی در جلسات خصوصی می‌گویند در جلسات علنی هم می‌گفتند» مدعی شد: چرا دولت در ابتدای کار به خیرخواهی دوستان و ظرفیت‌های درونی توجه نکرده تا امروز مجبور نباشد که با جبر دشمن متوجه درون شود و راه به جایی نبرد؟

شجاعی با انتقاد از سند برجام و مذاکرات برجامی وضعیت اقتصادی را محصول مذاکرات و «اعتماد به آمریکا» دانست و گفت: راه حل مشکلات اعتماد به درون و استعدادهای انسانی و طبیعی و تعامل با دنیا است. همه باید اصلاح را از خود شروع کنند. مبارزه با فساد در قوه قضاییه مردم را امیدوار کرده، مجلس نیز با اصلاح خویش می‌تواند امید مضاعفی بیافریند.

وی در خصوص «بی‌اخلاقی و حاشیه سازی در مجلس» هشدار داد و خطاب به نمایندگان گفت: بد اخلاقی در شآن مجلس نیست. متن، معیشت مردم است. متن، گرانی است. مجلس یازدهم نباید به حواشی بپردازد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص وضعیت فرهنگی کشور نطق کرد و به مشکلات فرهنگیان، نهضتی‌ها، سرباز معلم‌ها و حق التدریس ها و معلمان غیر انتفاعی پرداخت.

وی با مطرح کردن این پرسش که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه وضعیتی دارد؟ مدعی شد: چرا فرهنگی‌ترین نهاد کشور گرفتار انتصابات سیاسی است؟ آموزش و پرورش محل تاخت و تاز سیاسیون شده است.

شجاعی با اشاره به یک سال باقی مانده عمر دولت دوازدهم گفت: دولت در یک سال باقی مانده جهت اقداماتش را خدمت به مردم تعریف کند. دولت باید پروژه‌ها را جمع بندی و از هزینه تراشی برای دولت بعدی پرهیز کند. دولت در سال جهش تولید باید به داد تولید برسد.

قاضی‌زاده‌هاشمی: موضوع جهش تولید در دستور کار مجلس است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت مجلس شورای اسلامی با تشکیل کمیسیون ویژه جهش تولید اظهار کرد: رای نمایندگان در مخالفت با تشکیل کمیسیون ویژه بوده وگرنه موضوع «جهش تولید» در دستور کار نمایندگان است و موضوع در کمیسیون‌های تخصصی پیگیری می‌شود، ظاهراً این موضوع در رسانه‌ها به شکل دیگری متجلی شده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: مجلس امروز قرار بود با وزیر بهداشت جلسه‌ای پیرامون مسائل بهداشتی داشته باشد و گزارشی درباره‌ی ویروس کرونا داشته باشیم اما ظاهراً مساله اورژانسی پیش آمده بود و ظاهراً از سوی دولت با ریاست مجلس شورای اسلامی هماهنگ کرد و به جهت عدم نبود ایشان عذرخواهی کردند.

دولت کار مسکن را به خود مردم بسپارد

محمد صالح جوکار در تذکر شفاهی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس اظهار کرد: از وزیر میراث فرهنگی می‌خواهیم توضیح دهند تاکنون چه اقداماتی برای احیای این میراث فرهنگی انجام داده، متاسفانه به علت عدم رسیدگی و توجه شاهد تخریب بخش‌های عظیم پهنه میراثی کشور هستیم و فرصتی بزرگ برای صنعت گردشگری در حال از دست رفتن است.

وی افزود: به نظر می‌رسد وزارت گردشگری توانمندی لازم را در این زمینه نداشته بنابراین نیاز است مجوز لازم به مردم برای رسیدگی ارائه شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در موضوعات اقتصادی گفت: جیب دلالان و سودجویان پر شده است، مردم مشکل معیشتی دارند و باید اشتباهات گذشته را اصلاح کرد، ضرورت دارد سایه دلالان و رانت خواران از سرنوشت اقتصادی مردم کوتاه گردد، چرا ارز کشور در اختیار افرادی که اهلیت ندارند قرار می‌گیرد و در شرایط سخت در حق مردم ظلم می‌شود.

جوکار بیان کرد: نیاز است دولت پاسخگو باشد و در کوتاه‌ترین زمان برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه برنامه ارائه کند، بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی مسکن مناسب حق مردم است، وظیفه دولت تامین مسکن است، ۷ سال ساخت مسکن در کشور تعطیل شده است، امروز قیمت زمین و مسکن به حدی افزایش یافته که برای جوانان آرزوی دست نیافتنی است.

نماینده یزد بیان کرد: مردم از داشتن مسکن توسط دولت ناامید هستند، بهتر نیست که دولت در حوزه مسکن تصدی گری نکند و کار را به مردم واگذار کند؟ چرا که هر کجا دولت بخواهد مدیریت کند کار خراب‌تر می‌شود؛ دخالت دولت باعث هدررفتن ظرفیت‌های مردمی و فرصت سوزی برای کشور می‌شود، به مردم زمین رایگان بدهید تا خودشان ساخت و ساز کنند.

یکشنبه ۱۵ تیر

نماینده خرم آباد: باید به جای کدخدا به خدا اعتماد کرد

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس و در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی گفت: تا کی ما باید از اعتماد کودکانه به آمریکای جهانخوار و اروپای فریب کار ضربه بخوریم و فرصت‌ها را بسوزانیم. ما به جای تکیه بر سیاستهای نظام لیبرال باید به خداوند متعال اعتماد می‌کردیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: چرا سیاست مداران از مبارزه با شیطان خسته شده اند و آن را به جامعه تلقین می‌کنند. شما فرصتهای بزرگ پیش روی ملت ایران را به امید لبخند آمریکا و اروپا نسوزانید، باید به جای کدخدا به خدا اعتماد کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: انتظار ما از شما به جای تئوری پردازی این است که بگویید در عمل برای حفظ شأن و کرامت ملت در قبال نظام سلطه چه کرده اید؟ نتیجه اتلاف سرمایه‌های کشور پای برجام چه شد و به کجا رسیدیم؟ تا کی از ترس اینکه آمریکا ما را تهدید جلوه ندهد برایش خوش رقصی می‌کنیم؟

نماینده مردم خرم آباد در مجلس خطاب به ظریف گفت: آیا آنچه تا حالا اتفاق افتاده نتیجه سیاستهای شما است یا تفکر مقاومت؟ آنچه شده شما کردید یا حاج قاسم سلیمانی؟. در کدام سیاست، کشور ما به عقب نرفته؟ ارز، مسکن، سیاست خارجی یا حفظ کرامت ملت؟

ویس کرمی اضافه کرد: همیشه اروپا و آمریکا کاری کردند سپس شما واکنش ملتمسانه نشان دادید. این زیبنده کشور اسلامی نیست که ام القرای جهان اسلام است.

عمویی خطاب به ظریف: راهبرد اخراج آمریکا از منطقه را دنبال کنید

ابوالفضل عمویی در جلسه علنی یکشنبه بعد از صحبت‌های وزیر خارجه، گفت: سیاست خارجی هر کشوری در مسیر پیگیری اهدافش تا حدود زیادی تابع شرایط بین المللی و داخلی است. به نظر می‌رسد با تشدید اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ما به توازن بخشی جدید در اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیاز داریم و نمی‌توانیم با ادامه روند سابق منافع ملی را بدست آوریم.

به گفته وی با روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا و بدعهدی اش در خروج از برجام و همچنین ناکامی و بدقولی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان در قبال ایران بر همگان روشن شد که انتظار رفع مشکلات اقتصادی مردم و رفع تحریم‌ها از طریق تعامل با غرب انتظار بیهوده ای است. بدتر اینکه اروپایی‌ها هر بار با صبر و نرمش ما روبرو می‌شوند زیاده خواه تر شدند و افزون طلبی می‌کنند که صدور قطعنامه شورای حکام نمونه آن است. در مقابل هرگاه اقتدار و ایستادگی ملت ما را دیدند وادار به عقب نشینی شدند.

عمویی ادامه داد: آمریکا در سال‌های اخیر در مسیر دشمنی با ملت ایران بی محابا حرکت کرده و نه فقط از تعهداتش در برجام خارج شده که به گفته خودشان سنگین‌ترین نظام تحریمی ممکن را برای یک کشور در مورد ملت ما به عنوان یک حرکت تروریستی اقتصادی رقم زدند و فراتر از آن با دستور ترامپ به ترور سردار رشید حاج قاسم سلیمانی از خطوط قرمز عبور کرد کسی که به روایت دانشگاه مریلند آمریکا محبوب ترین شخصیت ایرانی بود. در این شرایط متاسفانه هنوز کسانی در داخل فکر می‌کنند باب گفت وگو با مسئولان آمریکا باز است و اگر تحریم‌ها برداشته شود آماده مذاکره مجدد هستیم. این به معنای عدم درک واقعیت‌های سیاسی است گویی در فرودگاه بغداد اتفاقی نیفتاده و آن تشییع جنازه میلیونی را به فراموشی سپردند.

نقدعلی، پاسخگویی روحانی و ظریف را خواستار شد

حجت الاسلام محمد تقی نقد علی در جلسه علنی یکشنبه مجلس در اخطار قانون اساسی و بعد از سخنان محمد جواد ظریف گفت: قبل از آنکه به آقای ظریف تذکر بدهم باید نکاتی را مطرح کنم چرا که تذکر به آقای ظریف مثنوی ۷۰ من است. به نظرم باید محکمه باشد و قاضی عادلی حضور داشته باشد و رسیدگی کند. سیاستی که آقای ظریف پیش گرفت و برجامی که تیم ایشان امضا کرد به وجهی تنظیم شد که سیستم ماشه را بر ما تحمیل کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی اظهار کرد: آیا سیاست‌های تیم وزارت خارجه مغایر و مخالف با سیاست اقتدار، عزت و عدم سلطه قدرتهای خارجی نیست؟. آقای ظریف در مذاکرات شرایط مقام معظم رهبری را رعایت نکردند. آقای ظریف و حسن روحانی گفتند که در روز اجرای برجام همه تحریم‌ها به کنار می‌رود.

نقد علی خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: این روشی که مجلس در پیش گرفته است جواب نمی‌دهد، ما دیگر روی نگاه کردن به چهره مردم را نداریم. دلار ۲۱ هزار تومان، سکه‌ای که از ۱۰ میلیون گذشته است و مرغ قیمت نجومی نتایج سیاست‌های ۷ ساله دولت است.

وی در پایان اخطار خود خطاب به رئیس مجلس تاکید کرد: نشستن و گوش کردن به حرفهای وزرای دولت بی ثمر است. استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنید.

متفکر آزاد: اگر دولت پاسخگو نیست ما پاسخگویش می‌کنیم

روح الله متفکر آزاد در جلسه علنی یکشنبه مجلس و در جریان بررسی مسائل حوزه صنعت گفت: آیا در حال تست کردن آستانه تحمل مردم هستید؟ آقای روحانی در سال ۹۲ که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بودند گفتند که ۳۰ درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم است و ۷۰ درصد آن مربوط به سوء مدیریت است.

وی افزود: اگر با همان نگاه هم نگاه کنیم وضعیت بهتر نشده، بدتر هم نیست، حال برای بخش سوءمدیریت چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ مردمی که در تمام شرایط با ما همراه بوده هر روز منتظر یک عدم ثبات اقتصادی هستند و تولیدکننده و مصرف کننده در این شرایط دچار مشکل است، وقتی به حوزه قانونگذاری نگاه می‌کنیم می‌بینیم که قانون وجود دارد اما در حوزه اجرا و نظارت کار می لنگد، در بحث قیمت گوشت اگر به کشتارگاه‌ها سری بزنید می‌بینید که تولیدکننده با چه قیمتی محصول را عرضه کرده و مصرف کننده با چه قیمتی تحویل می‌گیرد. فاصله این قیمت‌ها همان سوءمدیریت است که دولت بر گرده مردم تحمیل می‌کند.

متفکر آزاد گفت: اگر قرار است ما منتظر باشیم و ببینیم که مردم چه زمانی علیه ما شعار می‌دهند باید بدانیم این مردم خیلی نجابت بیشتری دارند حال حیای ما کجاست؟ قطعاً مجلس منتظر نخواهد ماند که دولت از خواب بیدار شود و حال و تحرک ایجاد کند، دولت باید در قبال وضعیت معیشتی انسان‌هایی که شرافت شان با شرافت انقلاب پیوند خورده پاسخگو باشد، اگر پاسخگو نیست ما پاسخگویش می‌کنیم، در سال ۹۷، ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم بدنسازی، عروسک، اسباب بازی و نخ دندان هزینه شده اما اکنون به آنها می‌گوییم که ارز نیمایی را برگردانند اما آنها اعلام می‌کنند که مگر شما به من چه داده اید که ارز نیمایی می‌خواهید؟

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

چهارشنبه ۱۸ تیر

زهره الهیان به رئیس جمهور: علت پرداخت نشدن مطالبات فوق‌العاده پزشکان، پرستاران و کادر درمانی چیست؟

بهروز محبی به وزیر جهاد کشاورزی: لزوم رسیدگی به ضرر و زیان مرغداران به دلیل کاهش قیمت و افزایش نابسامان نهاده‌ها.

ذبیح الله اعظمی ساردویی به وزیر بهداشت و درمان: لزوم تخصیص امکانات برای کنترل بیماران کرونایی در جنوب استان کرمان.

پرویز اوسطی به وزیر نفت: لزوم بازنگری در سهمیه سوخت بخش کشاورزی هر شهرستان متناسب با الگوی کشت.

احسان ارکانی به وزیر امور اقتصادی و دارای: لزوم رسیدگی به مدیریت ضعیف و ناکارآمد در حوزه وظایف اداره کل اقتصاد و دارایی استان خراسان رضوی.

زهره سادات لاجوردی، روح الله متفکر آزاد، زهرا شیخی، حسینعلی حاجی دلیگانی، سید مصطفی آقامیرسلیم، روح‌الله ایزدخواه، فاطمه قاسم‌پور، علی اصغر عنابستانی، بهروز محبی، فاطمه محمدبیگی به رئیس جمهور: لزوم اقدام در خصوص اختصاص فرد رد صلاحیت شده خانم مولاوردی در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان.

احمد محرم زاده به وزیر ارتباطات: لزوم همسان‌سازی حقوق کارگزاران روستایی مخابرات.

علی اکبر علیزاده برمی، فرهاد بشیری، علی اصغرخانی، غلامرضا شریعتی، ابوالفضل عمویی، محمدحسین فرهنگی، علیرضا نظری، عباس گلرو، فاطمه محمدبیگی، حسن نوروزی، سید علی ایزدیخواه به وزیر راه و شهرسازی: لزوم توقف قطارهای مسافربری در ایستگاه راه آهن دامغان.

یکشنبه ۱۵ تیر

علیرضا سلیمی به وزیر نفت: علت افزایش بی‌رویه قیمت وکیوم قیر در روزهای اخیر، به وزیر کشاورزی: لزوم رسیدگی و اقدام در رابطه با افزایش سرسام آور قیمت سویا.

محمدرضا احمدی به رئیس جمهور و وزیر بهداشت: لزوم تسریع در رسیدگی به معضل زباله شهرستان رشت.

مجتبی یوسفی، سید مرتضی خاتمی، ابراهیم رضایی، علی علیزاده، علی زنجانی به رئیس جمهور: لزوم تسریع در نظارت بر بازار و افزایش قیمت کالاهای اساسی سبد خانوار و اقشار آسیب‌پذیر.

حسین حاتمی، کمال علیپور، پرویز اوسطی به وزیر کشاورزی: لزوم تسریع در رسیدگی به گسترش آفت پروانه دم قهوه‌ای و خسارت‌های ناشی از آن در جنگل‌های ارسباران.

سید محمد مولوی به وزیر کشاورزی: لزوم ایجاد مراکز نگهداری محصولات کشاورزی نظیر سردخانه در خوزستان.

جلال رشیدی کوچی به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد: لزوم تسریع در رسیدگی به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها به ویژه قیمت دلار.

فرهاد بشیری به وزیر ارتباطات: لزوم تسریع در رفع نواقص آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت در شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار