رئیس اتحادیه لاستیک فروشان و آپاراتی استان یزد گفت: نوسان قیمت و کمبود لاستیک در طول ۲ سال گذشته بازار لاستیک فروشان را تحت تأثیر قرار داد.
کد خبر: ۸۸۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ 26 July 2020

ناصر صادقیان اظهار داشت: از سال 97 کمبود لاستیک و نوسان قیمت بازار لاستیک فروشان سبب تفاوت قیمت بسیار زیادی بین لاستیک‌های وارداتی و تعاونی شد.

وی گفت: از طرفی تمام مصرف کنندگان به مصرف لاستیک داخلی تمایل آوردند و از طرف دیگر تولیدکنندگان محصولات خود را تنها به نمایندگانشان ارائه دادند در حالی که تنها این نمایندگان نیستند که در سطح شهر یا هر استانی به کسب و کار لاستیک فروشی مشغولند و با این کار بسیاری از لاستیک‌فروشی‌ها در این دو سال تعطیل شدند.

رئیس اتحادیه لاستیک فروشان و آپاراتی استان یزد افزود: با وجودی که لاستیک حواله‌ای ارائه می‌شود تنها 20 لاستیک فروشی که نمایندگی دارند می‌توانند فعالیت داشته باشند و از 320 لاستیک‌فروشی که پروانه کسب دارند 300 لاستیک فروش تعطیل شدند چرا که لاستیک حواله‌ای باید داخل شبکه توزیع بیاید تا نمایندگان تولیدی توزیع کنند و مردم ظرف چند روز لاستیک مورد مصرف خود را از نمایندگی که مورد اطمینان هست خریداری می‌کنند.

صادقیان تصریح کرد: از طرف دیگر چون لاستیک حواله‌ای سبد کوچکی دارد در یک ماه و یک دفعه توزیع می‌شود و تا ماه بعدی کاری نیست که بتوانند انجام دهند و از طرفی به دلیل برداشته شدن ارز نیمایی از لاستیک خارجی, مردم خواهان لاستیک داخلی هستند بنابراین اکثر لاستیک فروشان بیکار شده‌اند.

وی تعطیلی 300 لاستیک فروشی را معظل بزرگی در این صنف دانست و تصریح کرد: در این دو سالی که لاستیک‌ها حواله‌ای و با نرخ مصوب عرضه شدند و با تعطیلی بسیاری از لاستیک فروشان, برای ارائه اظهارنامه مالیاتی سال 98 آن هم برای کسب و کار انجام نداده باید تصمیمات بودجه‌ای و یا بخشودگی برایشان در نظر گرفته شود.

صادقیان با اشاره به فعالیت 6 کارخانه تولید لاستیک که نیاز داخل را تأمین می‌کنند بیان کرد: برخی مشکلات مانند واردات مواد اولیه و تهیه ارز در حوزه تولید داریم ولی از نظر کیفیت, لاستیک‌های تولید داخل بر اساس استانداردهای جهانی و بر اساس شاخص‌های سرعت جهانی تولید می‌شوند و تائیدیه شرکت‌های خودروسازی را دارند.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر لاستیک‌هایی که از طریق تولیدی به نماینده‌ها داده می‌شود به اندازه کافی موجود است ولی در برخی سایزها مانند پراید و پیکان کمبود داریم که از مسئولان استانی و دستگاه‌های نظارتی مربوطه که می‌توانند به تولیدی‌ها امر کنند و در ارتباط باشند درخواست داریم تا سهمیه استان را برای لاستیک پراید و پیکان سایز 13 را بیشتر کنند تا مصرف کنندگان 20 تا 30 روز معطل نمانند.

مسئول این اتحادیه گفت: لاستیک تاریخ تولید دارد و نشان دهنده گارانتی محصول است که برای لاستیک‌های داخلی 30 ماه است و عده‌ای که اضافه بر نیاز خود لاستیک خریداری کرده و در خانه نگهداری می‌کنند هم از گارانتی محصول می‌گذرد و نمی‌توانند از خدمات پس از فروش محصول استفاده کنند و هم به افرادی که لاستیک نیاز دارند این محصول به موقع نمی‌رسد و تعادل در بازار عرضه و تقاضا از بین می‌رود.

وی افزود: البته در دستورالعملی که داریم از ماشین‌ها بازدید می‌شود و اگر به لاستیک نیاز داشتند این کالا تحویل داده می‌شود.

صادقیان با اشاره به 140 آپاراتی که خدمات ارائه می‌دهند گفت: آپاراتی‌ها هم متاسفانه در وضع خوبی به سر نمی‌برند چرا که تعداد تعویضی لاستیک بسیار کم شده و تنها لاستیک ایرانی کار می‌شود و رونق بازار از بین رفته است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار