کد خبر: ۸۹۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 23 August 2020

 

 

 
شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی تیم استقلال که در برنامه لیگ برتر به تمجید و تعریف از قهرمانی پرسپولیس پرداخته بود، محبوبیت بسیار بالایی نزد هواداران پرسپولیس پیدا کرده است.

 

شیخ دیاباته آقای گل لیگ امسال بی تردید بهترین خارجی حال حاضر فوتبال ایران است.

به گزارش منجیل خبر به نقل از پارس فوتبال : 

آمار گلزنی و تاثیرگذاری دیاباته در نتایج استقلال خارق‌العاده و غیر قابل انکار است. ولی با بررسی کارنامه فوتبالی شیخ محبوب آبی‌ها متوجه خواهیم شد که این آمار اتفاقی و تک فصلی نیست.

دیاباته قبل از پیوستن به استقلال در ۷ باشگاه در لیگ‌های فرانسه، ترکیه، ایتالیا و امارات بازی کرده است. در تمام دوران بازی خود در باشگاه‌های مختلف ۲۴۶ بار به میدان رفته بود و آمار ۱۱۲گل و ۲۲ پاس گل را ثبت کرده است. و به طور میانگین برای به ثمر رساندن هر گل ۱۴۱ دقیقه زمان نیاز داشته است. دیاباته در مدت کوتاه حضورش در سری‌آ یک رکورد جالب نیز به ثبت رسانده است. شیخ موفق شد در سه بازی پشت سرهم برای بونوونتو دبل کند. سه مسابقه و ۶ گل برای یک تیم در حال سقوط.

اگر در طول مسابقه به حرکات و جاگیری‌های دیاباته در زمین مسابقه دقت کنیم متوجه آگاهی و درک درست این مهاجم کاربلد از محیط و جریان بازی خواهیم شد. دیاباته به جز گلزنی و گل‌سازی، در فاز انتقال مثبت(دفاع به حمله) نیز بسیار کارآمد و قابل اتکاست. به واسطه فیزیک مناسب و قدرت توپ نگهداریش به راحتی می‌تواند فرصت مناسب جهت رسیدن هافبک‌ها برای به ثمر رساندن ضد حملات را فراهم کند. و بار مهمی را در زمان انتقال به دوش بکشد. در فرمیشن‌های منفاوت، دیاباته می‌تواند نقش‌های متنوعی را به عهده بگیرد. هم به عنوان تک مهاجم، هم در سیستم‌های متکی بر دو مهاجم با یک یا دو محور می‌تواند ایفای نقش کند. بر خلاف فیزیک درشتش مهاجم تنبل و ایستایی نیست در طول هر مسابقه تاچ‌های زیادی دارد و تا میانه‌های زمین برای توپ‌گیری عقب می‌آید. فیزیک عجیب دیاباته و پاهای بلندش به او این امکان را می‌دهد که با استفاده از طول گام‌هایش در مسافت‌های کوتاه حتی مدافعان سرعتی را نیز پشت سر بگذارد. با استفاده قد ۱۹۴ سانتی‌متری‌اش در طول هر مسابقه نبردهای هوایی زیادی را در نقاط مختلف زمین پیروز می‌شود و فرصت در اختیار گرفتن توپ دوم را برای هم تیم‌هایش فراهم می‌کند.

مجموع این فاکتورها از شیخ دیاباته یک مهاجم بی رقیب در استقلال و لیگ امسال ساخته است.

بر اساس آمار سایت یازده، آقای گل امسال لیگ‌برتر در ۲۱ بازی لیگ برای استقلال به میدان رفته است. که با متوسط هر ۱۰۰ دقیقه یک گل و متوسط امتیاز ۷/۳۶ مسابقات را به پایان رسانده است.

استقلال در این فصل ۹ بازی دیاباته را در اختیار نداشته است. در این ۹ مسابقه متوسط ایجاد موقعیت خطرناک استقلال ۳/۶ بوده است. ودر ۲۱ بازی که دیاباته حضور داشته است متوسط ایجاد موقعیت خطرناک آبی‌ها ۵/۷ بوده است. این آمار به جز توانایی‌های فنی و فردی دیاباته مؤید این نکته است که حضور شیخ در ترکیب استقلال، روند تاکتیکی تیم را تقویت می‌کند. و به نوعی می‌توان گفت که هم استراماچونی و هم مجیدی در این فصل امتیازات زیادی را مدیون حضور این مهاجم باکلاس در ترکیب خود بوده‌اند.

دیاباته از ۱۵ دروازه‌بانی که در مقابلش قرار گرفته‌اند توانسته‌است دروازه ۱۰ تای‌شان را باز کند. و فقط حبیب فرعباسی دروازه‌بان نفت مسجد سلیمان در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل دیاباته گلی را دریافت نکرده است. و نکته جالب اینکه دیاباته مقابل پرسپولیس، ذوب‌آهن و گل‌گهر رفت و برگشت غایب بوده است. و مقابل دروازه‌بان‌های این تیم‌ها بازی نکرده است.

در این روزها که قانون عجیب ممنوعیت جذب خارجی‌ها در لیگ ایران وضع شده است، باید سوال کنیم که اگر فیلتر خرید کردن تیم‌های ایرانی، آمار فنی و عملکرد قبلی بازیکنان، تدوام حضور در لیگ‌های معتبر و سلامت اخلاقی و پزشکی گزینه‌های خارجی باشد، آیا واقعا احتیاجی به خود تحریمی داریم؟

یا بهتر است به جای تصمیمات عجولانه و پاک کردن صورت مسئله از مدیران و تصمیم گیران فوتبالمان بخواهیم که اساس و رویکرد خریدهایشان را اصلاح کنند. جذب جونیور براندائو و بویان و کوین کنستانت و … از اساس اشتباه است، ولی واضح است که مشکل از خارجی‌ها نیست. مشکل از روش‌های ماست که هنوز با یک کلیپ ۲۰ دقیقه‌ای فوتبالیست فیک می‌خریم. اما استراماچونی با دینای کامل الماس می‌خرد.

 

استقلال در این فصل ۹ بازی دیاباته را در اختیار نداشته است. در این ۹ مسابقه متوسط ایجاد موقعیت خطرناک استقلال ۳/۶ بوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار