پروژه راه‌آهن اقلید - یزد نه‌تنها قرار است جنوب غرب را به شمال شرق کشور متصل کند بلکه فارس را نیز از بن‌بست ریلی خارج می‌کند؛ پروژه‌ای که متولیان امر وعده افتتاحش را به ۱۴۰۰ داده‌اند.
کد خبر: ۹۰۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ 05 October 2020

فارس در مسیر ارتباط شمال به جنوب کشور قرارگرفته و این انتظار در استان منطقی است که خط راه آهنی داشته باشد که بتواند نیازهای مسافری و باری کشور را برطرف کند و به‌عنوان مسیر ارتباطی سایر استان‌ها با جنوب کشور ایفای نقش کند.

فارس دارای توانمندی‌های بی‌شماری در حوزه‌های اقتصادی و کشاورزی است و صنایع مختلفی نیز در استان فارس فعالیت می‌کنند که تسهیل جابجایی کالا در این محور نیازمند وجود قطارهای باری است، فعالان اقتصادی امیدوارند که راه‌آهن استان فارس از بن‌بستی که در آن قرارگرفته خارج شود تا نیاز بنگاه‌های اقتصادی نیز برطرف شود زیرا قطارهای باری خطوط راه‌آهن استان فارس می‌تواند زمینه جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون تن محصول را در سال فراهم کنند.

نباید این نکته را فراموش کرد که استان فارس در زمینهٔ خطوط حمل‌ونقل محصولات تولیدی دارای مشکلات متعددی است. در حوزه حمل‌ونقل هوایی، «کارگو» در استان فارس فعالیت مناسبی ندارد و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مشکلات متعددی دارد ازاین‌رو خطوط حمل‌ونقل ریلی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای که در این حوزه وجود دارد را کاهش دهد.

یکی از پروژه‌هایی که می‌تواند خطوط ریلی استان فارس را از بن‌بست خارج کند و قطار توسعه را در ریل‌های این مسیر به حرکت دربیاورد، راه‌آهن اقلید- یزد است که این خط آهن می‌تواند شرایط مناسبی را برای حمل‌ونقل ریلی استان با اتصال به خطوط اصلی راه‌آهن کشور ایجاد کند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور نیز ۹ مردادماه در سفر به استان فارس گفته بود که امسال استان فارس به یزد متصل و مثلث گردشگری در ایران ایجاد خواهد شد و دولت متعهد شده بالغ‌بر هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان در راستای ایجاد مسیر راه‌آهن میان استان فارس و یزد پرداخت کند.

کاهش ۵ ساعته مسیر شیراز- یزد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: خط آهن شیراز- یزد می‌تواند نقش مؤثری در کاهش زمان و مسافت میان استان‌های فارس و یزد داشته باشد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: راه‌آهن شیراز -یزد می‌تواند امکانات مختلفی را به استان فارس تزریق کند که مهم‌ترین این امکانات کاهش مسافت ارتباطی میان این دو استان است، همچنین ارتباط با خطوط ریلی سراسری کشور نیز با افتتاح این پروژه نصیب استان فارس خواهد شد.

او ادامه داد: اقدامات خوبی در راستای بهره‌برداری از این طرح در استان فارس صورت گرفته است، بااین‌حال باید نسبت به اولویت‌بندی فعالیت‌ها اقدام کرد تا اولویت‌های نخست استان در حوزه ارتباط با سایر مناطق کشور مغفول واقع نشود و محرومیت‌های استان نیز برطرف شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: واحدهای صنعتی استان فارس به‌خصوص شهر شیراز نیاز مبرم به خطوط ریلی دارند و راه‌آهن شیراز به‌تنهایی می‌تواند نیاز واحدهایی که در استان فارس در حال فعالیت هستند را برطرف کند که ازجمله این واحدها می‌توان به واحدهای تولید سیمان اشاره کرد.

جعفر قادری معتقد است که ایجاد خطوط ریلی تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد و شرایط را برای بهبود اقتصاد استان نیز فراهم کند.

راه آهن اقلید-یزد جزو پروژه‌های اولویت دار در کشور است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس گفت: راه‌آهن اقلید- یزد ازجمله پروژه‌های اولویت‌داری است که در استان فارس توجه ویژه‌ای به آن شده و ریاست جمهوری نیز توجه ویژه‌ای به این طرح زیربنایی دارد.

محمود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: راه آهنی اقلید یزد دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و این احتمال وجود دارد که تا اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد؛ این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از این مسیر در استان فارس قرار داشته و قسمت‌های که در استان واقع‌شده در حال انجام عملیات عمرانی است.

مسیر راه آهن اقلید به یزد بیش از ۲۷۰ کیلومتر است که بر اساس آخرین آمارها دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است

وی ادامه داد: مسیر راه‌آهن اقلید به یزد بیش از ۲۷۰ کیلومتر است که بر اساس آخرین آمارها دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و امید است که تا سال ۱۴۰۰ و انتهای سال مالی ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

معاون استاندار فارس در خصوص مزیت‌های این طرح زیربنایی نیز تأکید کرد: راه‌آهن اقلید-یزد دارای توانمندی‌های بسیار زیادی است که ازجمله این توانمندی‌ها می‌توان به جابجایی بیش از یک‌میلیون مسافر در سال از مبدأ استان فارس به مقاصد مختلف کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که امکان جابجایی بار نیز برای این خط ریلی فراهم است به‌طوری‌که جابجایی محصولات خام و تولیدشده توسط صنایع مختلفی که در استان فارس فعالیت می‌کند ازجمله ویژگی‌هایی است که این خط راه‌آهن برای استان فارس فراهم می‌کند.

او ادامه داد: صنایع مختلفی در استان فارس وجود دارد که نیاز مبرمی به خطوط حمل‌ونقل ریلی داشته و دارند ازاین‌رو راه‌آهن اقلید می‌تواند نیازهای متعدد این واحدهای صنعتی را در راستای تأمین خوراک اولیه و محصولات تولیدشده برطرف کند تا شاهد صنعتی شدن بیشتر استان فارس در سال جهش تولید باشیم.

رضایی یادآور شد: راه‌آهن اقلید به یزد به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که می‌تواند ارتباط خطوط ریلی استان فارس را با استان‌های اصفهان، یزد و هرمزگان برقرار کند و این‌گونه است که خطوط ریلی استان فارس به مراکز اصلی خطوط ریلی کشور متصل خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات این طرح هم تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این طرح وجود دارد عدم تأمین مالی مناسب بوده است ولی این پروژه به علت اینکه دارای ردیف بودجه ملی و ازجمله پروژه‌های اولویت‌دار استان و کشور است ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته‌شده است و امید است که با تأمین بودجه لازم برای این طرح به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف به تأمین اعتبار است

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور قول مساعدی در راستای تأمین اعتبارات لازم برای ساخت راه‌آهن اقلید به یزد داده است.

مسلم صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به اینکه راه‌آهن اقلید به یزد ازجمله پروژه‌های اولویت‌دار کشور است رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز قول مساعدت در راستای تأمین اعتبارات لازم برای این پروژه را داده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقررشده تا اعتبارات لازم به این طرح تخصیص یابد.

وی افزود: این پروژه در استان فارس و در شهرستان اقلید بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به تأمین اعتبارات لازم توسط دولت این احتمال وجود دارد که این پروژه به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

صالحی در خصوص میزان اعتبار لازم برای بهره‌برداری از این طرح هم تأکید کرد: با توجه به برآوردهای صورت گرفته می‌توان گفت که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای به بهره‌برداری رسیدن این پروژه لازم است که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور بر تأمین اعتبارات لازم برای این طرح تأکید دارد.

وی تأکید کرد: با بهره‌برداری از این طرح شاهد خواهیم بود که فولاد اقلید نیز به‌عنوان یکی از صنایع پایین‌دستی فولاد می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و زمینه رونق و جهش تولید را در شهرستان فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز ۲۱ مردادماه در جریان بازدید از طرح‌های کنارگذر و تقاطع‌های ورودی و خروجی شهرستان ابرکوه و همچنین طرح ملی راه‌آهن یزد - اقلید، این مسیر ریلی به طول ۲۷۱ کیلومتر را یکی از طولانی‌ترین مسیرهای ریلی کشور توصیف کرد که جنوب غرب را به شمال شرق کشور متصل می‌کند.

خیرالله خادمی البته این را هم گفته بود که در حال حاضر گره‌هایی در مسیر وجود دارد که باید سریعاً برطرف شود.

آنچه مشخص است استان فارس نیازمند اتصال هر چه سریع‌تر به شریان‌های اصلی خطوط ریلی کشور است تا زمینه تسهیل ارتباط نقاط مختلف کشور را فراهم کند؛ استان فارس به‌واسطه قرارگیری در منطقه استراتژیک کشور نقش مهمی در حمل‌ونقل باری خطوط ریلی و همچنین مسافری دارد.

ازاین‌رو اگر استان فارس از بن‌بست ریلی خارج شود می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی در اقتصاد کشور را فراهم کند اقتصادی که نیاز ویژه‌ای به تقویت حوزه حمل‌ونقل دارد زیرا بر اساس اهداف کلی اقتصاد مقاومتی هدف واحدهای تولیدی در ابتدا توجه به ظرفیت‌های داخلی و درنهایت صادرات محصولات تولیدی به بازارهای جهانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار