کد خبر: ۹۰۷۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 07 October 2020

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، دکتر صدیق رئیس پارک فاوا که میزبانی این نشست را به عهده داشت، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین اظهار کرد: باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به موضوع مقررات پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد.

 

او با بیان اینکه مقررات معافیت مالیاتی پارک‌ها با شرکت‌های دانش بنیان اختلاف ریشه‌ای و اساسی دارد، ادامه داد: مقررات معافیت مالیاتی پارک‌ها ریشه بسیار قوی داشته و شرکت‌های مستقر در پارک‌ها از مزایای مناطق آزاد برخوردار می شوند؛ این در حالی است که معافیت شرکت‌های دانش بنیان تنها مربوط به محصولات آنها می‌شود.

 

لزوم ادغام فعالیت پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه

 

سپس دکتر نیلی، رئیس دانشگاه تهران که به صورت ویدیو کنفرانس در این نشست شرکت داشت، با اشاره به پررنگ شدن حضور پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: متاسفانه هنوز از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها برای بهبود عملکرد و توسعه تکنولوژی استفاده نمی‌شود.

 

او تاکید کرد که پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان باید از این فرصت فراهم شده استفاده کنند.

 

نیلی با اشاره به آسیب‌های وضعیت موجود بیان کرد: از نظر ساختاری عموما نیازها از بالا ایجاد می‌شود و نهایتا سازمان مستقل از زمینه‌های اصلی خود شکل می‌گیرد که این موضوع را می‌توان به وضعیت صنعت و دانشگاه‌ها تعمیم داد؛ این در حالی است که امروزه ادغام فعالیت پاک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

 

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه هنوز فعالیت پارک‌ها در زنجیره فعالیت دانشگاه‌ها و دانشجویان قرار ندارد، اظهار کرد: هنوز درصد کمی از دانشجویان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های پارک‌های علم و فناوری آگاه هستند و لازم است که زنجیره کامل علم تا خلق ثروت و کسب و کار روان‌تر شود.

 

بسترسازی برای ورود شرکت‌ها به بورس

 

سپس دکتر کشمیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری اظهار کرد: در راستای ادغام فعالیت پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها، امضای توافق‌نامه بین دانشگاه‌های استان با پارک استانی آغاز شده و این روند ادامه دارد.

 

او با اشاره به پروژه هم‌سرمایه گذاری که با کمک صندوق نوآوری آغاز شده، اظهار کرد: مخاطبان این پروژه پارک‌ها و مراکز رشد هستند و امیدواریم این برنامه در هفته پژوهش به ثمر برسد.

 

کشمیری در بخش دیگری از سخنانش به آماده‌سازی تعدادی از شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری برای ورود به بازار بورس اشاره کرد و افزود: امیدواریم ۱۵ الی ۲۰ شرکت تحت پوشش این برنامه قرار گیرند تا نهایتا سه تا پنج شرکت حتما وارد فرایند بورس شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری تصریح کرد: در این زمینه با شرکت کارگزار بورس نیز رایزنی شده و آماده هستیم تا شرکتها وارد فرایند آموزش معاملات شوند. مشخصا شرکتی باید وارد این فرایند شود که قابلیت بورس‌پذیری داشته باشد؛ بدین معنا که سایز و اندازه مالی شرکت، جهش‌های آن و گذشته خوب مالی شرکت باید مد نظر قرار گیرد.

مستقل شدن هیات امنای ۳ پارک استانی

او همچنین خبر داد: اخیرا سه پارک یزد، خراسان شمالی و فارس موفق شدند که هیات امنای مستقل داشته باشند و این برنامه باید برای سایر پارک‌ها نیز ادامه داشته باشد.

کشمیری تاکید کرد: پارک‌ها شرایط خوبی از لحاظ حمایت‌های بیرونی دارند و باید متناسب با این مسئولیت پذیری و ظرفیت، در درون نیز از جهت توانمندسازی نیروی انسانی و زیرساخت سیستمی خودشان را تجهیز کنند.

این مقام مسئول با اشاره به فصل بودجه‌ریزی ادامه داد: طبیعی است اولویت اول تمام نمایندگان ابتدا تامین منابع خودشان است، اما در کنار آن باید به حوزه پارک‌های علم و فناوری توجه داشته باشند تا بتوانیم جهشی در منابع داشته باشیم.

نقش پارک‌های علم و فناوری در تبدیل علم به محصول

در ادامه نشست دکتر رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به آغاز سفرهای استانی برای ساماندهی دانشگاه‌ها و پارک‌ها اظهار کرد: در چند سال اخیر جزو پنج کشوری هستیم که بالاترین رشد کیفی مقالات در دنیا را داشته است.

او در این زمینه تصریح کرد: از طرف دیگر رتبه کیفی یعنی میزان استنادات به مقالات نیز به ۱۵ رسیده است؛ این در حالی است که تا چند سال گذشته رتبه ایران دراین زمینه ۳۰ بود.

رحیمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در یک دهه اخیر موضوع  توسعه فناوری به مدد دانش رواج یافته است. همچنین ساز و کارهای تبدیل علم به فناوری و سپس فناوری به محصول در کشور فراهم شده که پارک‌های علم و فناوری نقش محوری در این زمینه دارند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در حوزه توسعه فناوری هنوز اوایل کار هستیم و علاوه بر  نهادهای فناور،نقش پذیران دیگری وجود دارند که به همکاری آنان  نیاز است.

رحیمی با تاکید بر لزوم گسترش پارک‌های استانی خاطرنشان کرد: سیاست این است که در هر استان یک پارک جامع داشته باشیم و باید در جهتی حرکت کنیم که رئیس پارک استان به استاندار فناوری استان تبدیل شود.

او نسبت به عملکرد خلاقانه پارک‌های استانی تاکید کرد و گفت: اگرچه اصول اولیه پارک‌ها یکسان است، اما تفاوت‌های پارک‌ها باید مشهود و رقابت مبتنی بر نوآوری و ابتکارات باید اصل باشد. چرا که پارک‌ها مراکز نوآوری هستند و بنابراین اولین مظهر نوآوری باید در پارک دیده شود که خوشبختانه زمینه آن موجود است.

در ادامه نشست مهندس اکرامیان، دبیر اجرایی رویداد صنایع روستا دوست به توضیح این رویداد پرداخت و گفت: صنایع برای شرکت در این رویداد باید ویژگی‌های نوآورانه، فناوری ساده و به صرفه برای تولید در مقیاس روستا را دارا باشند.

همچنین مهندس چینی فروشان، مدیر امور تقاضا محور شورای عالی عتف به ظرفیت موجود در سامانه ساتع و همچنین منابع جذب شده اشاره و نقشه راهی بر اساس آن ترسیم کرد. چینی فروشان در پایان سخنان خود به توضیح چالش‌های فرایندی و قانونی اشاره کرد و برای رفع آنها پیشنهادهایی ارائه داد.

در ادامه نشست سایر روسای پارک‌های استانی به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

سپس دکتر سراییان، مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون از پارک دانشگاه علم و فناوری تهران گزارشی با موضوع "معرفی مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد و رویداد ۳s" ارائه داد.

او با اشاره به طرح تحول فولاد مبارکه بیان کرد: در این طرح از هوش مصنوعی استفاده شده و چشم انداز فولاد مبارکه، تبدیل شدن به کارخانه هوشمند است.   

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار