مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با تاکید بر اهمیت جلوگیری از برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی و مدیریت استحصال این ماده حیاتی،گفت: با همکاری ۲۰ گروه گشت و بازرسی فعال در ۱۰ شهرستان استان طی هفت سال گذشته ۲۵۸ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی با حکم قضایی تعطیل شد.
کد خبر: ۹۲۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 29 November 2020

محمدمهدی جوادیان‌ زاده عصر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، افزود: برای مدیریت برداشت آب و بهره وری از این ماده با ارزش اقتصادی بالا ، هم اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ حلقه چاه مجاز کشاورزی در استان فعال است که  برای تعادل بخشی آب در بخش کشاورزی ، از این تعداد تاکنون  هزار و ۸۰۰حلقه چاه به کنتور هوشمند با همکاری شرکت توزیع برق استان تجهیز شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای یزد با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، افزود: سهم سالانه استان از آب انتقالی ۲۰ میلیون مترمکعب تعیین شد که مربوط به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو اردکان و سایر صنایع استان است که با انتقال آن بخشی از آب در سایر قسمت ها صرفه جویی می شود .

آشنایی یزدی ها با فرهنگ مصرف درست آب 

وی با تاکید بر حرکت به سمت شناسایی الگوهای برتر مصرف آب خاطرنشان کرد: یزد از الگوهای موفق بسیاری برخوردار است زیرا مردم استان از گذشته با فرهنگ مدیریت مصرف آب به خوبی آشنا هستند.

وی، با تبیین نقش فرهنگ سازی در حفظ منابع آبی گفت: طرح سپاس آب که در سال‌های اخیر در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته از اقدامات اثربخشی است که با معرفی الگوهای برتر مدیریت مصرف می‌تواند نقش چشمگیری در حفظ این منابع داشته باشد.

جوادیان‌زاده  ادامه داد: برخوردار نبودن از الگوهای موثر در کاهش مصرف آب از جمله مشکلات موجود برای حراست از منابع آبی است،گرچه همیشه مردم را به مدیریت مصرف و صرفه‌جویی تشویق کرده ایم اما کمتر الگوی موثری در این زمینه معرفی شده است.

آبخوان های یزد در معرض تهدید قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه وضعیت بحرانی منابع آبی استان و شهرستان ابرکوه در سال های اخیر ، اظهار کرد: آبخوان ها به شدت رو به خطر است و برای حفظ این منابع باید بیش از پیش نسبت به مدیریت آب توجه شود.

جوادیان زاده با تاکید بر ترویج کشت محصولات کم آبخواه  در منطقه تصریح کرد:  در چنین شرایطی اجرای طرح های تعادل بخشی در کنار فرهنگ سازی تنها نسخه نجات بخش منابع آب ابرکوه و سایر مناطق استان است.

وی همچنین افزود: امسال برای دومین سال متوالی طرح خاموشی ۹۰ روزه چاه‌های کشاورزی در ابرکوه اجرا نمی‌شود، و کشاورزان این شهرستان برای نخستین بار تا آخر فروردین ماه سال آینده با برنامه ریزی متناسب با حجم آب تحویلی میزان برداشت آب را مدیریت می کنند.

کاهش ۶۳ سانیمتری آب سفره های زیرزمینی ابرکوه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اضافه کرد،: با برداشت بی رویه آب به عنوان ارزشمندترین ماده حیاتی در گذشته ، سالانه سطح منابع آب های زیرزمینی ابرکوه حدود ۶۳ سانتیمتر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با اجرای خاموشی ۶۰ روزه چاه‌های کشاورزی در استان ۹۹ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد، تاکید کرد: با خاموشی چاه‌های کشاورزی علاوه بر افزایش کیفیت آب ، افت سطح منابع آبی نیز کاهش می یابد.

وی با بیان  اینکه آب بخش های کشاورزی ، شرب و صنعت استان از سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی  استحصال می شود ، تصریح کرد: این در حالی است که وضعیت آب ۱۶ دشت استان ناپدار است و دشت های یزد - اردکان و ابرکوه هم  در وضعیت بحرانی قرار دارد.

جوادیان زاده یادآور شد: باتوجه به کسری مخازن آب زیرزمینی عمق برخی فروچاله ها در ابرکوه به ۲۰۰ متر رسیده و بایستی کشاورزان در مدیریت برداشت آب و حفاظت از این سرمایه ،جدی باشند.

وی با بیان اینکه ایجاد فروچاله ها نشان دهنده مرگ آبخوان های منطقه است، ادامه داد: در اثر افت سطح آب های زیرزمینی ، سطح زمین فروکش کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد : طرح احیا و تعادل بخشی با هدف حفظ منابع موجود مربوط به کل کشور است و این طرح در استان های همجوار هم اجرا می‌شود.

اجرای خاموشی چاه های کشاورزی از سال ۱۳۹۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد  در ادامه خاطرنشان کرد: طرح خاموشی چاه های کشاورزی از سال ۱۳۹۵ در استان یزد اجرا شده است.

جوادیان زاده اضافه کرد: با اجرای طرح خاموشی ۳۰ روزه چاه‌های کشاورزی در سال ۱۳۹۵،  ۴۵ روزه در سال ۱۳۹۶، ۶۰ روزه در سال ۱۳۹۷ و برداشت حجمی در سال ۱۳۹۸، جمعا حدود ۳۰۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و آب سفره های زیرزمینی تقویت شد.

شهرستان ابرکوه ۶۶۲ حلقه کشاورزی دارد که بیش از ۹۰ درصد آب استحصالی آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار