فرماندار تفت از مسوولان تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان خواست با توجه به پیش بینی کارشناسان هواشناسی مبنی بر بارندگی طی روزهای آینده خواستار حفظ آمادگی برای همکاری بینی بخشی و جلوگیری از خسارت های احتمالی ناشی از وقوع سیلاب شد .
کد خبر: ۹۲۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 17 December 2020

 

عصر پنجشنبه در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان افزود: در سیل اخیر بسیاری از خسارت ها به سبب دخالت انسان در طبیعت و نبود تدبیر برای هدایت و عبور سیلاب رخ داد.

وی ادامه داد: بندهایی که ساخته شد قبل از وقوع سیلاب نظارت کافی از آن نشد و یا ریل گذاری راه آهن در منطقه بدون توجه به عبور سیل انجام شد که همه این عوامل سبب خسارت به ویژه در بخش گاریزات شهرستان شد.

رییس شورای مدیریت بحران شهرستان تفت از دستگاه هایی اجرایی خواست در مواقع بارندگی با دقت و نظارت کافی وظایف خود را انجام دهند.

خسارت ۱۰۴ میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی تفت

همچنین رییس اداره جهاد کشاورزی تفت میانگین بارندگی هفته گذشته شهرستان را ۴۵ میلیمتر ذکر کرد که به گفته محمدحسین فلاح نژاد به ۳۰۱ رشته قنات خسارت وارد شد.

وی افزود: سیل به راه های بین روستایی، تأسیسات کشاورزی و ۷۰۰ هکتار از باغ های پسته خسارت زد.

وی بر ضرورت مرمت راه های بین مزارع روستایی تأکید کرد و ادامه داد: راه دسترسی بسیاری از کشاورزان به زمین های کشاورزی از بین رفت ،می طلبد هرچه سریع تر راه های بین مزارع در روستاها مرمت شود.

وی مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی شهرستان را ۱۰۴ میلیارد تومان ذکر کرد.

خسارت سیل به ۹۸ واحد مسکونی

همچنین به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفت سیل اخیر به ۹۸ واحد مسکونی ۳۰ تا ۶۰ درصد خسارت وارد کرد که ۲۵ واحد بر اثر صاعقه در روستای چاهوک بخش نیر خسارت دید و ۲ واحد مسکونی خالی از سکنه نیز کاملا تخریب شد.

عباسعلی فرح بخش اضافه کرد: برای تمامی واحدهای خسارت دیده در بنیاد برای بررسی میزان خسارت وارده پرونده تشکیل شد و به هر واحد علاوه بر ۱۵ میلیون تومان وام ، پنج میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

وی بازپرداخت وام به خسارت دیدگان را هفت ساله و با کارمزد چهار درصد ذکر کرد.

خسارت چهار میلیار تومانی سیل به مراتع

همچنین در ادامه نشست شورای یادشده رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تفت گفت: سیل سبب تخریب جاده های بین مراتع، فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی شد.

محمدجواد محمدی برآورد خسارت وارده را چهار میلیارد تومان ذکر کرد.

وی تأکید کرد: مشکل جدی در تخریب های پس از سیل نبود وجود طرح مطالعاتی در این زمینه است که اقدامات لازم در این زمینه انجام شد و قرار است به موازات آن کارهای اجرایی نیز آغاز شود.

خسارت ۳.۵ میلیارد تومانی به راه ها

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تفت هم گفت: بر اثر جاری شدن سیل ۲ دهنه پل در مناطق روستایی تخریب و سبب شکستگی یک دهنه پل دیگر شد که در مجموع ۳.۵ میلیارد تومان خسارت به بخش راه ها وارد شده است.

حمیدرضا عفت اظهار کرد: برای تردد در محل پل های تخریب شده مسیر جایگزین موقتی ایجاد شد تا با تأمین اعتبار نسبت به بازسازی و تعمیر پل ها اقدام شود.

بر اثر بارش های ۱۶ آذرماه در تفت و جاری شدن روان آب و سیلاب در نقاط روستایی ۱۵۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، زمین‌های کشاورزی،قنات و منازل مسکونی مردم خسارت وارد شد.

بیشترین روستاهای یزد مربوط به تفت است، مناطق خوش آب و هوایی که در دامنه و کوهپایه های شیرکوه قرار دارد و در روزهای تعطیل غیرکرونایی شاهد حضور جمعیت زیادی از مرکز استان یزد و شهرستان های مجاور آن است. و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

در استان یزد به دلیل فقر پوشش گیاهی و وجود عرصه های بیابانی و برخی فعالیت های معدنی و دخالت انسان در طبیعت بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب و روان آب خسارت هایی به تاسیسات زیربنایی وارد می‌شود .

در سال های اخیر با تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت بحران استانداری یزد و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در ۱۰ شهرستان استان میزان خسارت ناشی از سیل در مقابسه با سال‌های گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است و این اقدام در تقویت مهار سیلاب و منابع آب های زیرزمینی استان نقش موثری دارد.

میزان بارش سالانه در استان یزد ۱۱۰ میلیمتر و میزان تبخیر آن حدود چهار هزار میلیمتر است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار