رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات استان یزد گفت: کاهش واردات علت افزایش قیمت موز است.
کد خبر: ۹۲۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 04 January 2021

 

حسین مشرف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: میوه به اندازه کافی موجود است ولی عرضه میوه در بازار نسبت به سال پیش کمتر شده به همین دلیل قیمت‌ها پائین نیستند.

وی گفت: از یک طرف میوه‌های سردرختی در سالِ کم باردهی بودند و زمینها محصولات کمتری داشتند و از طرف دیگر صادرات موجب افزایش قیمت بازار میوه شده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات استان یزد تشریح کرد: استان یزد تولیدکننده مرکبات نیست و قیمت مرکبات در یزد هماهنگ با دیگر شهرستان‌ها به طور سراسری نرخ‌گذاری شده و این نرخ‌گذاری بگونه‌ای است که میوه شهر تأمین شود.

وی با اشاره به گرانی بذر, کود و سم بیان کرد: افزایش مواد اولیه کشاورزی برای کشت و برداشت محصول, حقوق کارگران, کرایه حمل و نقل و بسته‌بندی در طول یک سال گذاشته بر افزایش قیمت بازار میوه تأثیرگزار بوده است.
مشرف گفت: پرتقال واشنگتنی کیلویی 16 هزار تومان, پرتقال جیرفتی 7 هزار و 500 تومان تا 5 هزار تومان و پرتقال تامسون شمال از 4 هزار تومان تا 6 هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد.

وی قیمت نارنگی را از کیلویی 12 هزار تومان تا 6 هزار تومان, سیب زرد درختی 13 هزار تومان تا 5 هزار تومان, سیب قرمز 12 هزار تومان تا 4 هزار تومان, گلابی 23 هزار تا 15 هزار تومان و لیموشیرین را از 10 هزار تا 5 هزار تومان اعلام کرد.

مسئول این اتحادیه با اشاره به اینکه 80 درصد موز مصرفی کشور از واردات تامین می‌شود بیان کرد: تنها 20 درصد موز داخل کشور تولید می‌شود که از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وی گفت: با کاهش واردات موز, این میوه کمتر به بازار عرضه شده و با قیمت 30 تا 35 هزار تومان برای موز خارجی و 23 تا 28 هزار تومان برای موز هندی در میادین فروخته می‌شود.

مشرف گفت: صیفیجات در چند هفته گذشته تغییر قیمتی نداشتند و در حال حاضر سیب زمینیِ انباری 2 تا 3100 هزار تومان, سیب زمینی تازه جنوب 4هزار تا 5 هزار و 500 هزار تومان, گوجه فرنگی 3 هزار تا 6 هزار تومان, پیاز کهنه یک هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان هزار و پیاز نو 4 هزار تا 5 هزار تومان در اختیار فروشندگان میادین میوه و تره بار قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار