تاکید کانون تفکر آب دانشگاه یزد بر اجرای تصفیه خانه‌های خانگی
هشتادمین نشست کانون تفکرآب دانشگاه یزد با محوریت ادامه سلسله بحث‌های بازچرخانی آب و استفاده از آب‌های خاکستری به صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹ 04 January 2021

در این نشست دکتر عباس اکبرزاده عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و رئیس مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی تهران با ارائه‌ای تحت ‌عنوان" بازچرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری در محیط‌های شهری" به تشریح مبانی و ضرورت‌ها، قوانین و مقررات موجود، مسائل فنی و اقتصادی، وضعیت موجود جهان و راهکارها و پیشنهادها در این حوزه پرداخت.
تصفیه‌خانه‌های کوچک فاضلاب را به خانه ببریم
دکتر عباس اکبرزاده با اشاره به تعریف آب خاکستری، اظهار داشت: حدود 70 درصد فاضلاب تولیدی در ساختمان‌های مسکونی و اداری را آب خاکستری تشکیل می‌دهد که محصول  شست‌وشوی لباس، استحمام، روشویی و ظرفشویی است.
وی افزود: این میزان تولید آب خاکستری قابل توجه است که باید در استراتژی‌های کلان تامین آب کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.
به گفته دکتر اکبرزاده، مهمترین مزیت استفاده از آب خاکستری در واحدهای مسکونی کاهش میزان برداشت آب از رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی است.
کاهش مصرف انرژی و آلودگی‌های شیمیایی ناشی از فرآیند تصفیه، کاهش نیاز به احداث تصفیه‌خانه‌های متمرکز و شبکه‌های جمع آوری فاضلاب، کاهش نیاز به استفاده از سپیتیک تانک‌ها، شارژ آب‌های زیرزمینی و احیای مواد مغذی از دیگر پیامدهای مثبت در این زمینه است.
بانک جهانی و حداقل‌های بهره‌مندی از بازچرخانی آب
دکتر اکبرزاده نمک‌زدایی و بازچرخانی آب را در توسعه آینده کشور موثر دانست و خواستار پیگیری ویژه وزارت نیرو در این دو حوزه شد.
به گفته عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، مدیریت و سازماندهی 90 درصد سهمیه مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب تولیدی کشور نیز حائز اهمیت است.
افراد دخیل در بازچرخانی آب را به کمک بطلبیم
وی با برشماری نقائص قوانین بازچرخانی و استفاده از آب‌های خاکستری در کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه ارتقای بهره وری از آب، محور اصلی توسعه کشور است و هزینه تولید آب شرب بهداشتی حدود سه برابر هزینه‌ای است که از مشترکان دریافت می‌شود، باید آیین‌نامه‌ها، قوانین و استانداردهایی برای این بخش درنظرگرفته شود که این امر مستلزم هم‌افزایی متخصصان برای بررسی تمام جنبه‌های آن است.
وی راهکارهای پیشنهادی در خصوص بازچرخانی و استفاده ار آب‌های خاکستری درکشور را انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی ساختمان برای پیاده‌سازی طرح‌های بازچرخانی و استفاده از آب خاکستری در ساختمان‌ها و تدوین دستورعمل‌های اجرایی و پیاده‌سازی طرح‌هایی برای اجرا در ادارات و سازمان‌های دارای فضای سبز گسترده برشمرد و گفت: بررسی امکان استفاده از یک درصد بودجه‌های عمرانی کشور در جهت تامین اعتبارات لازم در قالب ردیف‌های اعتبار مدیریت سبز و ارائه تسهیلات کم بهره بانکی می‌تواند کمک موثری در این راستا قلمداد شود.
حرکت به سوی آب بهداشتی حاصل از تصفیه فاضلاب
رئیس مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی تهران مناسب سازی ساختمان‌ها را برای بازچرخانی آب خاکستری ضروری دانست و چالش‌های حوزه بازچرخانی و استفاده از آب های خاکستری را شامل ذخیره سازی، تصفیه و مدیریت پسماندهای آب خاکستری و کاهش مقدار بار هیدرولیکی فاضلاب توصیف کرد و گفت: توسعه تولید محصولات گلخانه‌ای با استفاده از پساب و بازچرخانی آب خاکستری مناسب و بهداشتی جزء اولویت‌های کشور است که می‌توان با ایجاد مقدمات حقوقی و انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با تصفیه‌خانه پساب‌های تکمیلی اقدام کرد.
وی شرایط اقتصادی فعلی کشور را مناسب برای ساختن سیستم جدید بازچرخانی آب ندانست و پیشنهاد کرد: این کار از طریق برگزاری جلسات تخصصی آغاز و به سمت تدوین استانداردها و الزامات ساخت مسکن هدایت شود و در ابتدا ساختمان‌های بزرگ و مجتمع‌های مسکونی مکلف به استفاده شوند و به عنوان پایلوت این سیستم در ساختمان‌های دولتی مورد استفاده قرار بگیرد.
به گفته دکتر اکبرزاده، آبادان تنها شهری است که قبل از انقلاب اسلامی سیستم دوگانه تصفیه و بازچرخانی آب داشته است و بعد از آن تاکنون به صورت سیستماتیک چنین سیستمی را در کشور نداشته‌ایم.
به گفته وی براساس مطالعات صورت گرفته با توجه به هزینه زیرساخت‌ها احداث سیستم دوگانه در شهرها قابل دفاع نیست.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار