رییس سازمان جهاد کشاورزی :
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به کم آبی و محدودیت های منابع آبی گفت: ارزش اقتصادی تولید سالانه یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن انواع فرآورده های زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی کشاورزان این استان حدود ۱۵۴ هزار میلیارد ریال است.
کد خبر: ۹۳۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 12 January 2021

سیدجمال سجادی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه، از کشاورزان و دامداران خواست با توجه به تداوم حدود ۲۰ سال خشکسالی و کاهش بارندگی با رعایت الگوهای نوین آبیاری برای افزایش محصول و بهره وری بیشتر از آب مجازی تلاش کنند.

اشتغال ۱۳ درصد شاغلان یزد در بخش کشاورزی

وی با اشاره به تنوع تولید بخش کشاورزی و دامداری ، اظهارکرد: فعالیت ۱۱۷ هزار و ۸۰۰  بهره‌بردار و اشتغال ۱۳ درصد جمعیت شاغل در این بخش حکایت از ظرفیت بالای کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: در استان یزد ۳۲ رشته شغلی مشمول شاخص‌های اقتصاد مقاومتی شناخته شد که ۲۷ درصد( ۹ رشته) مربط به بخش کشاورزی است.

رشد بخش کشاورزی یزد هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: بر مبنای آمار،  میانگین رشد فعالیت  کشاورزی کشور۳۷.۳ درصد است که این عدد در  استان یزد ۴۴.۳ درصد و به عبارتی هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است .

وی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت های اقلیمی و کمبود منابع آبی ، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در استان یزد کمتر از یک درصد سطح اراضی قابل کشت کشور است.

این مسوول بخش کشاورزی یزد ، ادامه داد: هم اکنون بخش کشاورزی ۲.۴۳ درصد از سهم ارزش فعالیت های اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده و این در حالی است که این میزان برای بخش صنعت۲.۷۷ درصد است .

سجادی پور با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سطح اراضی زیرکشت یزد را باغ ها ، ۲۹ درصد اراضی زراعی و یک درصد را گلخانه ها تشکیل می دهد، تصریح کرد:  ارزش محصولات این بخش در قسمت زراعی هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال ،  باغی ۸۷ هزار میلیارد ریال ، گلخانه ها ۱۹ هزار میلیارد ریال  و در تولیدات دامی ۴۰ هزار میلیارد ریال است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: بخش کشاورزی  با نگاه «آب محور» و تکیه بر « آب مجازی »توانسته است ۲ برابر نیاز و سرانه مصرف استان ، گوشت مرغ ، تخم مرغ، شیر و لبنیات تولید کند .

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات و نبود شبکه توزیع مناسب و وجود واسطه های متعدد و ضعف تشکل های بخش کشاورزی ، عرضه و قیمت گذاری محصولات به درستی انجام نمی شود.

سجادی پور اظهار امیدواری کرد که با بررسی و تصویب قانون الگوی کشت در مجلس شورای اسلامی و همچنین تدوین و راه اندازی سامانه رصد اطلاعات بخش کشاورزی، تا حد زیادی این مشکلات کاهش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: برای تکمیل و راه اندازی سه مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با همکاری شهرداری توافق شد که با ایجاد آنها فاصله بین تولیدکننده و مصرف کننده کمتر می شود.

سجادی پور با اشاره به فعالیت های انجام شده در بخش دام هم تاکید کرد: در دام های سبک نژاد پرتولید ، شاهد تولید هفت برابری شیر و سه برابری گوشت ، نسبت به دام های سنتی هستیم .

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی و دامی اضافه کرد:  توجه به ظرفیت بخش شیلات از جمله پرورش ماهی « تیلاپیا» با عملکرد ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن در هر هکتار و نیز کشت جدید گلخانه ای با عملکرد تولید ۶۰ کیلوگرم محصول در هر مترمربع از جمله دستاوردهای  یزد در این بخس است.

تجهیز  ۳۰ هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر اجرای طرح های آبیاری نوین در بخش کشاورزی، افزود: این استان با کسب رتبه ۱۵ کشوری در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار گامی مهم برای استفاده از ظرفیت منابع آب و خاک کسب کرد که فرایند آثار آن به زودی در جهش تولیدات کشاورزی آشکار می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی ۳۰ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی به آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی بابیان اینکه هفت سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۰۹ هکتار مزارع و باغ های استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است ، یاد آورشد: برای تجهیز این میزان آبیاری نوین دولت های یازدهم و دوازهم هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت کرد .

سجادی پور ادامه داد: دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای در هر هکتار به ترتیب ۷۰ میلیون ریال و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه به اجرای سامانه های آبیاری نوین داشته باشند ، یادآور شد: از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده است، برای پایداری تولید و افزایش بهره وری آب ، از مزایای این شیوه آبیاری استفاده کنند.

از مجموع ۱۷۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کاشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۳ هزار و ۷۶۰  هکتار آن زیرکشت قرار دارد که ۳۲ هزار و ۶۶۹ هکتار ( ۲۹ درصد) به کشت محصولات زراعی و بقیه به باغی و گلخانه ای اختصاص دارد که ۱۱۷ هزار و۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان فعال هستند.

یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت  و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران کم آب و کم بارش است، قرار دارد، ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی  می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار