رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان خاتم، معادن شن و ماسه و چرای خارج از پروانه دام‌ها را تهدیدی جدی برای حیات پرنده در حال انقراض «هوبره» در این شهرستان ذکر کرد.
کد خبر: ۹۴۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ 15 February 2021

«موسی شمسایی» در مورد وضعیت پرنده در حال انقراض هوبره که به عنوان نماد حیات وحش استان یزد معرفی شده است، اظهار کرد: در شهرستان خاتم و در منطقه شکار ممنوعی که در این شهرستان ایجاد شده، از این پرنده محافظت می‎شود و خوشبختانه این منطقه، یکی از بهترین زیستگاه‌های زادآوری این پرنده ارزشمند محسوب می‎شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ قطعه از این پرنده در منطقه حفاظت شده و حواشی آن در شهرستان، گفت: تعداد این پرندگان جمعیت قابل‌توجهی است و عموم آن‌ها در منطقه نیز زادآوری دارند اما این جمعیت توسط عواملی همچنان تهدید می‎شوند.

شمسایی وجود معدنی در این منطقه را تعارضی در اخلال در نظم طبیعی منطقه دانست و در این باره تصریح کرد: فعالیت یک واحد معدنی تولید شن و ماسه، یکی از این تعارضات به شمار می‎رود و بیش از خود معدن، تردد کامیون‌ها و ماشین‌آلات صنعتی به منطقه باعث اخلال در نظم طبیعی منطقه شده است.

وی نبود جاده‌ی معین در منطقه را مسبب انتخاب هر مسیری توسط رانندگان در طبیعت منطقه ذکر و خاطرنشان کرد: به دلیل نبود راه دسترسی مشخصی به معدن، رانندگان هر یک به دلخواه خود، جاده‌ای در دل طبیعت منطقه برای تردد به معدن ایجاد و انتخاب کرده و در آن تردد می‌کنند که به معضلی بزرگ در منطقه تبدیل شده است.

شمسایی وجود گله‌های زیاد دام را نیز یکی دیگر از مشکلات در این خصوص عنوان کرد و گفت: براساس پروانه‌ی صادر شده برای چرای دام‌ها در منطقه، آغاز این فعالیت از ۱۵ اردیبهشت ماه مجاز است ولی شاهد چرای دام‌ها در منطقه قبل از این موعد هستیم.

وی افزود: البته غالباً این چرای غیرمجاز نیز توسط گله‌های دام فاقد پروانه که از گذشته به منطقه وارد شده بودند، انجام می‌شود و همین مسئله موجب لگد شدن تخم هوبره‌ها به واسطه عبور و مرور گوسفندان می‎شود.

رئیس اداره محیط زیست خاتم به حمله‌ی سگ‌های گله به تخم هوبره‌ها یا جوجه‌های تازه متولد شده‌ی این پرندگان در حال انقراض نیز به عنوان یکی از مشکلات ناشی از چرای بی‌رویه دام‌ها در منطقه اشاره کرد.

وی راهکار جلوگیری از این مشکل را چرای دام‌ها بر مبنای تاریخ پروانه خواند و گفت: در صورت مقید شدن دامداران به زمان‌های تعیین شده برای چرای دام، جوجه‌ هوبره‌ها توانایی محافظت از خود و فرار از خطرات احتمالی را کسب خواهند کرد و از طرفی علاوه بر هوبره‌ها، گیاهان مرتع نیز فرصت تخم‌ریزی و تکثیر خواهند داشت لذا از مسئولان مربوطه خواستار اهتمام بیشتر در اجرای این بند از قانون هستیم.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی پرنده در حال انقراض برای یزد، اظهار کرد: این پرنده یکی از زیباترین و بزرگ‌جثه‌ترین پرندگان ایران است که می‌تواند در آینده نزدیک به یکی از پتانسیل‌های طبیعت‌گردی ایران و دارای ارزش اقتصادی تبدیل شود.

شمسایی در خصوص ویژگی‌های هوبره نیز تصریح کرد: این پرنده به دو صورت مهاجر و بومی در ایران زندگی می‌کند و با شرایط بیابانی و مقاومت بالا در برابر کم آبی سازگار است به طوری که تاکنون فردی نوشیدن مستقیم آب توسط این پرنده را مشاهده نکرده است.

وی با بیان این که هوبره‌ها، آب مورد نیاز بدن خود را از غذای خود تامین می‌کنند، گفت: این پرنده از برخی گیاهان و برخی از علوفه‌ها مانند کلزا و یونجه و حشرات و مارمولک‌ها تغذیه می‌کند و آب بدن خود را از آن‌ها به دست می‌اورد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار