پژوهشگر و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد با اشاره به نوسانات دمایی این روزهای کشور و به ویژه یزد به کشاورزان در رابطه با جلوگیری از خسارت سرمازدگی درختان توصیه‌هایی ارائه کرد.
کد خبر: ۹۴۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 24 February 2021

 

«محمدرضا وظیفه شناس» نسبت به عواقب سرمازدگی روزهای آتی روی محصولات کشاورزی استان هشدار داد و گفت: متاسفانه گرم شدن زود هنگام هوای استان در بهمن ماه سال جاری و به دنبال آن بیداری زودهنگام برخی درختان میوه‌ با توجه به سرمازدگی پیش‌رو که برای روزهای جمعه تا یکشنبه در استان پیش‌بینی شده، خسارات زیادی به کشاورزان وارد خواهد کرد.

وی با بیان این که سرما به جوانه و شکوفه‌های این درختان آسیب می‌زند، آسیب دیدگی شکوفه‌ها در واقع آسیب به اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی جامعه را رقم خواهد زد لذا کشاورزان بایستی از این آسیب جدی تا حد توان، جلوگیری کنند.

وظیفه‌شناس با بیان این که مراغه، ابرکوه و خاتم نسبت به مناطق دیگر استان در معرض سرمای بیشتری طی روزهای آینده خواهند بود، تاکید کرد: کشاورزان این مناطق بایستی اصول مورد نیاز را رعایت و با هوشمندی از این بحران گذر کنند.

وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از تاثیر سرما بر درختان شکوفه‌دار، بیان کرد: درختانی همچون هلو و گیلاس از جمله درختانی هستند که در دماهایی تا منفی ۲۰ درجه نیز مقاوم هستند و شکوفه و جوانه‌های آنها نیز تا دمای منفی یک درجه، نسبت به نوسانات افت دما  مقاومت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که کاهش دما بر درختانی که همچنان در خواب زمستانی هستند، تاثیری ندارد و برای کشاورزان در این مورد جای نگرانی نیست، خاطرنشان کرد: البته کشاورزان باید توجه داشته باشند که استفاده از کود حیوانی و گرم کردن درختان از هر طریقی می‌تواند درختان را از خواب زمستانی بیدار و روند جوانه زدن تا روزهای ورود جبهه سرما تسریع کند که باعث خسارت سرمازدگی به کشاورزان می‌شود.

وظیفه شناس در خصوص درختان دارای شکوفه و به وی‍ژه در حال ریزش گلبرگ هم گفت: آبیاری درختان همزمان با افت دما می‌تواند باعث انتقال گرمای آب به درختان و مقاومت بیشتر انها در برابر سرمازدگی شود.

وی در خصوص باغدارانی که آب برای رها سازی ندارند نیز گفت: این دسته از کشاورزان در ساعات اوج سرما، کود خود را در سطح باغات خود پهن کنند.

وی تاکید کرد: کشاورزان حتماً از استفاده کودهایی ازوته همچون نیرات آمونیوم پرهیز کنند زیرا باعث آبکی شدن بافت درختان خواهد شد.

وی هرس درختان را یکی دیگر از عوامل تسریع‌کننده سرمازدگی دانست و افزود: هرس درختان در روزهای سرد آتی باعث می‌شود که روند جوانه زدن افزایش یافته و سرمازدگی بر درختان غالب شود.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی یزد در پایان نیز یاداور شد: کشاورزان می‌توانند با روشن کردن آتش‌های کوچک ضمن رعایت امنیت درختان و باغات خود به گرمای درختان مبادرت کنند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار