سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی:
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تعداد افراد مشکوک به کرونا در استان را ۵۰۲ نفر ذکر کرد و گفت: افزایش مبتلایان به این ویروس در استان روند صعودی دارد.
کد خبر: ۹۵۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 12 April 2021

 

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به ایرنا، سیدابراهیم سلمانی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۵۴ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان یزد پذیرش شدند و از مجموع بیماران ۶۷ نفر به دلیل وخامت حال آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی از مردم خواست بیماری کووید ۱۹ را جدی بگیرند، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و از برگزاری دورهمی های خانوادگی و حضور در شهر جدا خودداری کنند و در خانه که امن ترین پناهگاه برای پیشگیری از ابتلای افراد به کروناست، بمانند.

همچنین سلمانی شنبه هفته جاری گفته بود که در سه هفته گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی سه هزار و ۸۱۸ فرد مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند و از مبتلایان شناسایی شده، ۴۹۵ نفر در بیمارستان بستری و سه هزار و ۳۲۳ نفر هم در منزل دوره درمان خود را ادامه دادند.

وی افزود: از مجموع افراد شناسایی شده ۲ هزار و ۳۲۷ نفر مربوط به شهرستان یزد( با حدود ۶۰ درصد جمعیت استان) است و در این مدت ۴۰۵ نفر هم در خاتم( با ۴۵ هزار نفر جمعیت)، ۲۸۵ نفر در اردکان، ۱۹۶ نفر در مهریز، ۱۶۵ تن در تفت،۱۵۸ نفر در ابرکوه،۱۳۳ تن در میبد، ۷۲ بیمار از اشکذر ،۴۴ نفر از بهاباد و ۳۳ نفر هم بافق شناسایی شدند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سه هفته گذشته ۳۲ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند و در حال حاضر رعایت فاصله اجتماعی در استان به ۳۷ درصد و استفاده از ماسک در استان به ۴۶ درصد کاهش یافت .

وی تاکید کرد: بین رعایت شیوه نامه های بهداشتی و افزایش بیماری رابطه مستقیم وجود دارد و با رعایت بیش از پیش شیوه نامه های بهداشتی از میزان خسارت، ابتلا و مرگ و میر در استان کاسته می شود.

ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد در اعلامیه‌ شماره ۱۰۵ خود که شامگاه پنجشنبه هفته گذشته در اختیار رسانه ها گذاشت از اعمال محدودیت‌های جدیدی برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در مناطق مختلف استان از روزشنبه برابر بیست و یکم فروردین‌ماه جاری به مدت یک هفته خبر داد.

در این اطلاعیه نوشته شد که به اطلاع عموم مردم می‌رساند با آغاز موج چهارم شیوع کرونا، موارد ابتلا و بستری ناشی از آن در روزهای اخیر افزایش یافت به نحوی که بیشتر مناطق استان را قرمز و در شرایط خطر و هشدار شدید قرار داد.

در راستای مصوبه های جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا با اعلام آماده باش و هشدار جدی در استان، محدودیت‌های وضعیت قرمز به صورت یکسان در همه شهر( ۲۴) های یزد از این تاریخ اعمال می شود.

در حال حاضر وضعیت هفت شهرستان از ۱۰ شهرستان یزد از لحاظ شیوع کرونا قرمز، بافق( زرد) ، بهاباد و اشکذر هم نارنجی است

این استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۱۰۰ هزار نفر در سه شهرستان یادشده و بقیه در یزد، میبد، اردکان، تفت، مهریز، خاتم و ابرکوه ساکن هستند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید ۱۹ است و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

کارشناسان همچنان توصیه می کنند مردم اصول سه گانه « شفا» یعنی شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار