آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم در مهریز و برداشت عدس سیاه از ۳۰ هکتار مزارع شهرستان بهاباد از جمله خبر های روزیکشنبه استان یزد است.
کد خبر: ۹۷۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ 27 June 2021

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز با اشاره به آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی)گفت: این طرح با هدف پیشگیری و کاهش معلولیت بینایی از امروز (یکشنبه) در این شهرستان آغاز شد.

دکتر علیرضا پورمازار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع کووید ۱۹ و تشدید همه‌گیری آن، طرح با تمهیدات ویژه و شرایط خاص به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع که خانواده‌ها برای پیشگیری به موقع اقدام کنند ادامه داد: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح غربالگری، بینایی‌سنجی و ارجاع به متخصص چشم صورت می‌گیرد.

این مسوول تصریح کرد: هدف از اجرای طرح، شناسایی تنبلی چشم است و این برنامه امسال همچون سال‌های گذشته در خانه‌های بهداشت روستایی و مرکز توانبخشی بهزیستی واقع در بلوار هفتم تیر و سه مرکز فعال بهزیستی انجام می‌شود.

پورمازار یادآور شد: با توجه به اینکه سن طلایی درمان و مداخله در تنبلی چشم زیر هشت سالگی است این طرح برای کودکان سه تا ۶ ساله انجام می‌شود تا فرصت کافی برای درمان وجود داشته باشد بنابراین باید قدر فرصت موجود را بیش از گذشته دانست .

طرح غربالگری تنبلی چشم از سال ۷۴ در یکی از استان‌های کشور به عنوان آزمایشی اجرا شد و از سال ۷۵ به طور رسمی در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

سال گذشته حدود ۲ هزار کودک مهریزی زیرپوشش طرح قرار گرفتند و مرکز این شهرستان ۵۵ هرار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

بهاباد

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد از برداشت محصول عدس سیاه از ۳۰ هکتار مزارع بخش آسفیچ این شهرستان در روستاهای « آسفیچ»، «وحدت‌آباد» ، « ده جمال» و « کمکوئیه» خبرداد و پیش بینی کرد که امسال ۵۰ تن این محصول برداشت شود.

مهدی عبدالحسین زاده بابیان اینکه عدس از محصولات زود بازده است اظهارکرد: کشت این محصول مختص بهاباد است، خواص دارویی و غذایی فراوانی دارد و مورد توجه کشاورزان است .

کشت این ماده غذایی از اواخر اسفند ماه شروع و برداشت آن تا اوایل مردادماه در بهاباد ادامه دارد.

مدیر جهادکشاورزی بهاباد عدس سیاه را سرشار و غنی از منابع غذایی دانست و افزود: با توجه به قیمت مناسب آن منبع غذایی مناسبی است و ۱۵۰ خانوار از این راه امرار معاش می‌کنند.

وی ادامه داد : پروتئین موجود در این ماده غذایی به نسبت برخی عدس‌ها بیشتر است و همین موضوع گرایش مردم بهاباد و برخی روستاهای دیگر شهرستان از جمله روستاهای بافق به این عدس را زیاد کرده و عدس سیاه بهاباد به نقاط دیگر استان یزد هم ارسال می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۰ هزارنفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قراردارد.

عدس از جمله حبوباتی است که به آسانی و در سریعترین زمان پخته می شود و طعم چاشنی های اضافه شده به غذا را به خوبی جذب می کند و مثل انواع حبوبات دیگر سرشار از فیبر و برای بدن بسیار مناسب است و برای بیشتر افراد توصیه می شود.

وجود فیبر در عدس سبب می شود تا استفاده از آن کلسترول خون را پایین می آورد و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود و عدس معمولا در رنگ های مختلف مثل قرمز، نارنجی، زرد و سیاه در بازار موجود است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار