همزمان با هفته بهزیستی برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در استان یزد اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۷۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ 14 July 2021

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد با اشاره به این که غربالگری شنوایی، برنامه‌ای عمومی ویژه کودکان سنین پیش دبستانی ۳ تا ۵ سال می‌باشد گفت: این برنامه با توجه به سیاست‌ها، وظایف و اهداف معاونت پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور طراحی گردیده است.

صباغ زادگان افزود: در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیر خواران در استان یزد به پوشش ۱۰۰ درصد رسیده است و خوشبختانه اهداف برنامه محقق شده است.
وی با توجه به این که شیوع کم شنوایی‌های دیر آغاز و همچنین کم شنوایی‌های انتقالی در سنین ۳ تا ۵ سال بسیار شایع است و در صورتی که کم شنوایی‌ها اگر مقطعی و خفیف هم باشند اثر سوء بر یادگیری کودک می‌گذارند لذا غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در سراسر استان در مراکز مثبت زندگی و با همکاری رادیولوژیست ها‌ی مجرب اجرا می‌شود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد تنبلی چشم را شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان برشمرد گفت: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود فرد از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و نابینا خواهد شد.
صباغ زادگان افزود:بررسی وضعیت کودکان ۳ تا ۶ سال هم در قالب طرح آمبلیوپ در ۲۵ پایگاه دائم سنجش بینایی در استان انجام می‌شود.
وی گفت: سال گذشته ۳۷ هزار کودک در سراسر استان سنجش بینایی شدند و هزار و ۶۰۰ کودک با انواع اختلالات بینایی شناسایی و از این تعداد ۱۸۶ کودک آمبلیوپ قطعی تشخیص داده شدند و به مراکز تخصصی ارجاع گردیدند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد گفت: خانواده‌ها می‌توانند برای ارزیابی شنوایی وسنجش بینایی کودکان خود به پایگاه‌هایی که آدرس آن‌ها در ادارات بهزیستی شهرستان است مراجعه کنند.
۲۲ تا ۲۹ تیرماه را هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار