نخستین جشنواره شب شعر مباهله با حضور جمعی از نخبگان فرهنگی، ادبی و مردم و مسوولان سه‌شنبه شب در تکیه امیرچقماق شهر یزد برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸ 03 August 2021

برای حضور در این محفل ادبی و مذهبی بعد از فراخوان عمومی ۴۰ قطعه شعر با موضوع اهمیت و نقش مباهله در اسلام ارسال شد که تعدادی از شاعران به قرائت اشعار خود پرداختند .

سخنرانی در خصوص مباهله و ضرورت تبیین و ترویج آن در جامعه و بین مردم و جوانان با برگزاری و انجام برنامه‌های معرفتی و بصیرتی و مداحی و مدیحه‌سرایی از دیگر بخش‌های جشنواره بود.

همچنین گروه سرود به اجرای چند برنامه پرداخت و از شاعران و فعالان فرهنگی و ادبی شرکت کننده و فعالان و دست‌اندرکاران برگزاری شب شعر مباهله با لوح سپاس قدردانی و تجلیل به عمل آمد.

تلاش بر این است که این جشنواره سال آینده در سطح ملی بتواند به میزبانی استان یزد فعالیت خود را دنبال کند و شاهد تولید آثار فاخر از سوی شاعران برتر از سراسر کشور باشد.

بیست‌وچهارم ذی‌الحجه( چهارشنبه سیزدهم مردادماه) روز مباهله نام دارد و در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» است خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تاییدی زد.

روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت (ع) آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نازل شد.

رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است، هنگامی که پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) در یک سو و مسیحیان نجران در دیگر سو آماده مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند.

مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر (ص) پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداختند، سرانجام بحث‌شان به جایی کشید که حضرت محمد (ص) خواست تا با آن‌ها مباهله کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار