معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه موردی از ابتلا به قارچ سیاه در استان یزد نداریم گفت: این بیماری واگیردار نیست و در برخی بیماران خاص ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۹۸۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲ 26 August 2021

انواع ویروس کرونا این روزها در کشور در سطح گسترده و وسیع استان‌ها را درگیر کرده است و هنوز خبری از آرام شدن اوضاع یا مهار این ویروس چموش در کشور نیست، اما خوشبختانه استان یزد چند روزی است که روند کاهشی ابتلا به این بیماری را پس از یک دوره طولانی درگیری تجربه می‌کند.

این شرایط شاید به دلیل این است که مردم استان یزد زودتر از بقیه مردم کشور تصمیم گرفتند که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بیش از این دچار آسیب جدی جانی، مالی و معنوی نشوند.

محمود نوری شادکام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در خصوص وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در حال حاضر در یزد به طور میانگین در حدود 1500 بیمار کرونای در استان یزد داریم، که در پیک قبل حدود 2000 نفر بیمار داشتیم بنابراین در حال حاضر حدودا 500 نفر کاهش آمار نسبت به دور قبل داریم.

وی بیان کرد: واقعیت این است که این کاهش در مدت 10 روز گذشته در استان شاهد هستیم در حالی که در طی موج‌های قبلی کاهش خیلی خیلی سریع انجام شد و اکنون سطحی کاهش انجام می‌شود، البته اگر تجمعات و مسافرت‌هایی که شد آمار مبتلایان را در روزهای آینده افزایشی نکند و کاهش ادامه داشته باشد.

نوری شادکام ادامه داد: انتظار می‌رود که اگر روند کاهشی در استان ادامه پیدا کند در حدود 45 روز آینده از وضعیت جدی خارج می‌شویم و به روند با ثبات و کنترل شده می‌رسیم اما به خاطر مسافرت‌هایی که شد و برداشته شدن محدودیت‌ها امکان روند افزایشی وجود دارد.

وی در خصوص شایعه شکل‌های جدیدی از ویروس جهش یافته کرونا در استان یزد خاطر نشان کرد: ما فعلا در یزد سه ویروس اولیه چینی، انگلیسی و دلتای هندی را داریم و فرم جهش یافته برزیلی در یزد نداریم و نوع لاندا نیز خوشبختانه در کشور نداریم.

نوری شادکام در پاسخ به این سوال که بیماری قارچ سیاه چه هست این چنین بیان کرد که این قارچ اصلا ویروس نیست و یک نول بیماری است که توسط یک قارچ فرصت طلب به نام میکرومایکوزیس به وجود می‌آید، که در بیماران با نقص ایمنی و مشکل زمینه جدی داشته باشند مثل بیماران دیابتی پیشرفته، سرطانی‌‌ها، پیوندی‌ها، افرادی که کوروتن یا داروهای شیمی درمانی مصرف می‌کنند این قارچ فرصت طلب این امکان را پیدا می‌کند که در آن‌ها ایجاد بیماری کند.

وی گفت: قارچ سیاه فرصت طلب به هیچ وجه در انسان‌های سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند، بیماری واگیرداری نیست و یک بیماری نادری است که در جامعه و بیمارستان‌ها دیده می‌شود و درمان مشخصی دارد که جواب می‌دهد مگر اینکه بیماری فرد پیشرفت کرده باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: در شرایط کرونا این نوع بیماری مقداری افزایش یافته است و علت آن این است که بیماران دیابتی استان که مشکلات جدی دارند بعضا اگر دچار کووید پیشرفته شوند مجبور هستند تا از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی و کوروتن استفاده کنند که درمان بیماری طولانی می‌شود، بعضا در این بیماران، کرونا همزمان با دیابت پشرفته بیمار را مستعد بیماری قارچ سیاه می‌کند، در هر حال مردم نگران این بیماری نباشند.

وی افزود: بیماری قارچ سیاه خیلی بیماری شایعی نیست و مواردی زیادی را در کشور نمی‌بینیم، در استان یزد هم موردی از بیماری قارچ سیاه نداریم.

نوری شادکام افزود: البته امروز کشور دچار کمبود دارو برای مواجه با این بیماری شده است اما در استان یزد کمبود دارو در این حوزه نداریم و هیچ ارتباطی بین این بیماری با کرونا وجود ندارد مگر اینکه یک بیماری کرونایی که طولانی مدت در آی‌سی‌یو بستری باشد یا داروهای تضعیف کننده ایمنی و یا کورتن را مدت طولانی مصرف کرده باشد.

قارچ سیاه بیماری واگیر داری نیست و فقط در بیمارانی که دچار ضعف شدید سیستم ایمنی هستند ایجاد می‌شود و اصلا در بیماران سالم ایجاد نمی‌شود.

اکنون که این بیماری در بین بیماران کرونایی شایع نیست، این شرایط بحرانی ایجاد ترس و واهه جدید در بین مردم مناسب نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار