رییس جهاد کشاورزی بافق گفت: ۱۱ پروژه با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه به مناسبت هفته دولت( دوم تا هشتم شهریورماه) امروز یکشنبه با حضور جمعی از مسوولان محلی در این شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۹۸۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲ 29 August 2021

به گزارش تابناک یزد، علی اکبر رحمتیان در حاشیه افتتاح این پروژه ها افزود: این پروژه‌ها شامل احیا و مرمت قنات، توسعه آبیاری های نوین، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گاو شیری و گوسفند پرواری است.

به گفته وی اعتبار مورد نیاز پروژه ها از محل منابع داخلی جهاد کشاورزی و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین و زمینه اشتغال ۹ نفر به طور مستقیم در حوزه پرورش و نگهداری دام و تولید قارچ فراهم شد.

رییس جهاد کشاورزی بافق اظهارکرد: توسعه طرح‌های آبیاری نوین در زمین‌های زراعی و باغی با کمک‌ بلاعوض دولت، نقش موثری در صرفه‌جویی و کاهش میزان مصرف آب و افزایش تولید محصول در چند سال اخیر ایفا کرد.

وی اضافه کرد: آبیاری‌های نوین به شیوه تحت فشار به ۲ روش آبیاری قطره‌ای و بارانی انجام می‌شود که در بافق به خاطر سختی بالا یا میزان شوری و املاح زیاد آب (ایی. سی) فقط از سیستم آبیاری لوله‌ای و کم فشار در بخش زراعت استفاده می شود.

رحمتیان تصریح کرد: میزان بهره وری آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد و آبیاری قطره‌ای تا ۹۵ درصد است ولی در سامانه آبیاری کم فشار تا ۷۵ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می‌شود.

به گفته این مسئول، وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی این شهرستان ، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که ۳۵ درصد آن زیرپوشش سامانه آبیاری نوین قرار دارد.

رحمتیان افزود: ۳۲۵ بهره‌بردار بخش کشاورزی با بهره گیری از ۴۰ حلقه چاه از روشهای آبیاری نوین با ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب، استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه روش غرقابی متداولترین شیوه آبیاری شهرستان است بیان کرد: هم اکنون ۶۵ درصد کشاورزان هنوز به شیوه سنتی مزارع خود را آبیاری می کنند که در روش غرقابی تقریبا یک سوم میزان آبی که روانه مزرعه می شود، جذب زمین و عملا بقیه آن هدر می رود.

رییس جهاد کشاورزی یادآور شد: راﯾﺞﺗﺮﯾﻦ روش آﺑﯿﺎری در بافق هنوز شیوه غرقابی « ﮐﺮت بندی» اﺳﺖ و ﻋﻠﺖ آن ﻧﯿﺰ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﻨﺘﯽ برجا مانده از گذشته در ﺑﯿﻦ ﮐﺸﺎورزان منطقه اﺳﺖ که در اﯾﻦ روش ﮐﺮتﻫﺎ را ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﭼﻬﺎر ﮔﻮش ﯾﺎ ﺷﮑﻞﻫﺎی دﯾﮕﺮ درﺳﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.

به گفته این مسئول، روش های آبیاری سنتی علاوه بر راندمان و بهره وری بسیار پایین، موجب فرسایش، شوری، قلیایی و باتلاقی شدن خاک، تخریب زمین‌های کشاوزی و مهم تر از همه باعث هدر رفت آب می شود.

۶و نیم هکتار از زمین‌های کشاورزی بافق به کشت گیاهان دارویی (به غیر از زعفران) اختصاص دارد و هم اکنون افزون بر۱۳ تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصول زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

خرما، پسته، زعفران، جو، گندم، لوبیا، گیاهان دارویی و علوفه مهمترین محصول بافق است که مرکز این شهرستان ۵۲ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار