به گزارش تابناک یزد، هوشنگ خندان دل اظهار داشت: دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در
شهرداری ها به استناد ماده 55 قانون شهرداری و قانون تشکیل سازمان مدیریت
بحران کشور و آیین نامه اجرایی قانون مذکور برای اجرا در شهرداری های کشور
تهیه و تدوین شده است.
وی افزود: این دستورالعمل در راستای شرح
وظایف سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور
مبنی بر حمایت، هدایت و نظارت بر شهرداریها و سازمان های تابعه با بهره
گیری از تجارب متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت بحران است.
خندان دل
هدف اصلی تهیه این دستورالعمل را ایجاد ساختار سازمانی برای اجرای وظایف
قانونی شهرداری ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران و همکاری و تعامل درون
سازمانی و برون سازمانی با سایر سازمان ها و دستگاه های مرتبط به گونه ای
که شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان تامین و منافع و ارزش های اساسی
شهر حفظ شود، عنوان کرد.
وی ایجاد وحدت رویه در خصوص مدیریت
بحرانهای مختلف طبیعی و انسان ساخت در همکاری و تعامل با سایر دستگاههای
اجرایی ذی ربط، مشخص کردن وظایف شهرداریها در مراحل چهارگانه مدیریت
بحران در دو بخش وظایف مستقیم (اصلی) و غیر مستقیم (همکار یا پشتیبان)،
تدوین برنامه جامع برای کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع سوانح در محدوده و
حریم شهرها و تدوین راهکارهای جلوگیری و کنترل حوادث ثانویه بعد از وقوع
سوانح بزرگ در شهرها از جمله آتش سوزی و حوادث ناشی از مواد خطرناک را از
دیگر اهداف تدوین دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها
برشمرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه
کرد: به موجب این دستورالعمل، در راستای ایجاد تعامل درون بخشی و برون بخشی
و همچنین برنامه ریزی و هماهنگی برای پشتیبانی، تصمیم سازی و پیگیری
وظایف قانونی شهرداری در شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح طبیعی و
انسان ساخت ستادی تحت عنوان ستاد مدیریت بحران شهرداری تشکیل میشود.
خندان دل ادامه داد: دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهرداری بر اساس ساختار رده بندی جمعیتی شکل می گیرد.
وی
افزود: در کلانشهرها، مراکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر
جمعیت، دبیر ستاد با حکم شهردار منصوب و در سایر شهرها معاون خدمات شهری به
عنوان دبیر ستاد انتخاب میشود و ساختار سازمانی مدیریت بحران شهر تهران
از مفاد این دستورالعمل مستثنی و تابع ضوابط و آیین نامه خاص مربوطه می
باشد.
خندان دل تصریح کرد: به موجب این دستورالعمل، به منظور انجام
هماهنگی، هدایت و نظارت بر ستادهای مدیریت بحران شهرداری های کشور،
دبیرخانه کشوری در معاونت امور شهرداری های سازمان شهرداریها و دهیاریهای
کشور تشکیل می شود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر
کشور اضافه کرد: موضوع فعالیت ستاد مدیریت بحران شهرداری در مراحل چهارگانه
مدیریت بحران شامل پیش بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و
بازتوانی و در راستای اجرای وظایف قانونی شهرداری، مطابق ماده 55 قانون
شهرداری، در محورهای آتش نشانی و خدمات ایمنی، کنترل سیلابهای شهری و
تدفین اموات تعریف اجرایی میشود.
خندان دل ادامه داد: در راستای
اجرای کامل وظایف تعیین شده و پوشش مناسب خدمت رسانی به شهروندان در شرایط
اضطراری، کمیته های تخصصی چهار گانه با عناوین کمیته ایمنی، آتش نشانی و
امداد و نجات، کمیته تدفین، کمیته کنترل سیلابهای شهری و کمیته هشدار و
اطلاع رسانی؛ متناسب با سطح بندی جمعیتی تعیین شده با عضویت سازمانها و
دستگاههای مرتبط، زیر نظر ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها تشکیل خواهد
شد.
وی افزود: بررسی و تصویب نهایی بودجه، متمم بودجه، اصلاح و
تفریغ بودجه شهرداری با لحاظ در سرفصل کلان بودجه ای در خصوص موضوع کاری
ستاد مدیریت بحران شهرداری بر عهده شورای اسلامی شهرخواهد بود و دبیر ستاد
باید ترتیبی اتخاذ کند که برنامه و بودجه سالانه شهرداری درحوزه فعالیت
ستاد تا پایان اسفند هر سال به تصویب شورای معاونان شهرداری برسد.
به گزارش ایرنا، خنداندل
ابراز امیدواری نمود که با تشکیل این ستاد، نقش و جایگاه شهرداری ها در
مدیریت بحران تقویت و استحکام بخشی منطقی در نحوه رسیدگی به موضوعات حوادث
غیرمترقبه در شهرداری ها ایجاد شود.