تصویب ایجاد ستاد مدیریت بحران شهرداری ها

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تصویب دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری ها در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت : این دستورالعمل بزودی از سوی وزیر کشور برای اجرا به استانداران ابلاغ می شود.
کد خبر: ۱۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵ 15 March 2015
تصویب دستورالعمل ستاد مدیریت بحران شهرداری هابه گزارش تابناک یزد، هوشنگ خندان دل اظهار داشت: دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری ها به استناد ماده 55 قانون شهرداری و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و آیین ­نامه اجرایی قانون مذکور برای اجرا در شهرداری­ های کشور تهیه و تدوین شده است.
وی افزود: این دستورالعمل در راستای شرح وظایف سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مبنی بر حمایت، هدایت و نظارت بر شهرداری­ها و سازمان­ های تابعه با بهره­ گیری از تجارب متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت بحران است.
خندان دل هدف اصلی تهیه این دستورالعمل را ایجاد ساختار سازمانی برای اجرای وظایف قانونی شهرداری­ ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران و همکاری و تعامل درون سازمانی و برون سازمانی با سایر سازمان­ ها و دستگاه­ های مرتبط به گونه­ ای که شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان تامین و منافع و ارزش های اساسی شهر حفظ شود، عنوان کرد.
وی ایجاد وحدت رویه در خصوص مدیریت بحران­های مختلف طبیعی و انسان ­ساخت در همکاری و تعامل با سایر دستگاه­های اجرایی ذی ربط، مشخص کردن وظایف شهرداری­ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران در دو بخش وظایف مستقیم (اصلی) و غیر مستقیم (همکار یا پشتیبان)، تدوین برنامه جامع برای کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع سوانح در محدوده و حریم شهرها و تدوین راهکارهای جلوگیری و کنترل حوادث ثانویه بعد از وقوع سوانح بزرگ در شهرها از جمله آتش سوزی و حوادث ناشی از مواد خطرناک را از دیگر اهداف تدوین دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری ها برشمرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: به موجب این دستورالعمل، در راستای ایجاد تعامل درون بخشی و برون بخشی و همچنین برنامه­ ریزی و هماهنگی برای پشتیبانی، تصمیم ­سازی و پیگیری وظایف قانونی شهرداری در شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح طبیعی و انسان ساخت ستادی تحت عنوان ستاد مدیریت بحران شهرداری تشکیل می­شود.
خندان دل ادامه داد: دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهرداری بر اساس ساختار رده بندی جمعیتی شکل می گیرد.
وی افزود: در کلانشهرها، مراکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر جمعیت، دبیر ستاد با حکم شهردار منصوب و در سایر شهرها معاون خدمات شهری به عنوان دبیر ستاد انتخاب می­شود و ساختار سازمانی مدیریت بحران شهر تهران از مفاد این دستورالعمل مستثنی و تابع ضوابط و آیین نامه خاص مربوطه می باشد.
خندان دل تصریح کرد: به موجب این دستورالعمل، به منظور انجام هماهنگی، هدایت و نظارت بر ستادهای مدیریت بحران شهرداری های کشور، دبیرخانه کشوری در معاونت امور شهرداری های سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور تشکیل می شود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: موضوع فعالیت ستاد مدیریت بحران شهرداری در مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیش بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی و در راستای اجرای وظایف قانونی شهرداری، مطابق ماده 55 قانون شهرداری، در محورهای آتش نشانی و خدمات ایمنی، کنترل سیلاب­های شهری و تدفین اموات تعریف اجرایی می­شود.
خندان دل ادامه داد: در راستای اجرای کامل وظایف تعیین شده و پوشش مناسب خدمت ­رسانی به شهروندان در شرایط اضطراری، کمیته ­های تخصصی چهار گانه با عناوین کمیته ایمنی، آتش نشانی و امداد و نجات، کمیته تدفین، کمیته کنترل سیلاب­های شهری و کمیته هشدار و اطلاع رسانی؛ متناسب با سطح ­بندی جمعیتی تعیین شده با عضویت سازمان­ها و دستگاه­های مرتبط، زیر نظر ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها تشکیل خواهد شد.
وی افزود: بررسی و تصویب نهایی بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفریغ بودجه شهرداری با لحاظ در سرفصل کلان بودجه ای در خصوص موضوع کاری ستاد مدیریت بحران شهرداری بر عهده شورای اسلامی شهرخواهد بود و دبیر ستاد باید ترتیبی اتخاذ کند که برنامه و بودجه سالانه شهرداری درحوزه فعالیت ستاد تا پایان اسفند هر سال به تصویب شورای معاونان شهرداری برسد.
به گزارش ایرنا، خنداندل ابراز امیدواری نمود که با تشکیل این ستاد، نقش و جایگاه شهرداری ها در مدیریت بحران تقویت و استحکام بخشی منطقی در نحوه رسیدگی به موضوعات حوادث غیرمترقبه در شهرداری ها ایجاد شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار