واشنگتن در پي مهار قدرت ايران است

هر آنچه که منجر به اقتدار جمهوري اسلامي ايران شود براي آمريکايي ها به مثابه يک موضوع خطرناک تلقي مي شود.
کد خبر: ۴۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 30 May 2015
به گزارش تابناک یزد،دکتر سيامک باقري،تحليلگر مسائل بين الملل، در تشريح چگونگي روابط ايران و آمريکا پس از توافق هسته اي گفت: اگر توافق هسته اي شکل گيرد و اظهارات و مواضع ظاهري مقامات کاخ سفيد را مبنا قرار دهيم خصومت آمريکا نسبت به ايران کاسته نخواهد شد و فشارهاي آمريکا و اقدامات غير منطقي آمريکايي ها نسبت به ايران تداوم پيدا خواهد کرد. آمريکايي ها به دنبال مهار قدرت و تضعيف ايران هستند. به عبارت ديگر هر چه که منجر به اقتدار جمهوري اسلامي ايران شود براي آمريکايي ها به مثابه يک موضوع خطرناک تلقي مي شود چه توافق شکل گيرد و چه توافق صورت نگيرد. اين موضوعي است که در دستور کار روساي فعلي و بعدي آمريکا خواهد بود که مانع از پيشرفت و توسعه قدرت ايران از جنبه هاي مختلف اقتصادي، علمي، فن آوري و سياسي شوند.
وي در تبيين مناسبات ايران و اعراب پس از توافق هسته اي اظهار داشت:بيش از آنکه موضوع هسته اي ميان ايران و کشورهاي منطقه منجر به تيرگي روابط شود مسائل غير هسته اي در اين خصوص دخيل هستند. عموما بحث روابط ايران و کشورهاي منطقه در درجه اول ناشي از سياست هاي خاورميانه اي آمريکا در منطقه است و در درجه دوم منافع خاص کشورهاي منطقه اي آنها را وادار مي کند که اينگونه تصور کنند که ايران رقيب آنهاست و تلاش کنند که يک موازنه قدرت با ايران ايجاد کنند تا زماني که چنين تصور در ميان کشورهاي منطقه وجود دارد که ايران را به عنوان رقيب خود تلقي مي کنند در خصوص روابط ايران با اين کشورها نمي توان از يک استاندارد سخن گفت که اين روابط خوب خواهد شد.
اين کارشناس تصريح کرد: از سوي ديگر عوامل مداخله گر و برهم زننده روابط سازنده ايران و کشورهاي منطقه زياد است. عوامل فرامنطقه اي آمريکا ،سياست کشورهاي انگليس راهبردهاي فرانسه در منطقه و کشورهاي اروپايي عوامل مداخله گر هستند و روابط سازنده را بر هم مي زنند. رژيم صهيونيستي نيز از جمله بازيگراني است که به شدت به دنبال آن است که هر گونه همگرايي ميان جمهوري اسلامي و کشورهاي منطقه صورت نگيرد. از سوي ديگر مسائل جديدي که شکل گرفته مانند جريانهاي تکفيري عاملي براي تنش هاي منطقه اي است. همچنين سياست هايي مانند تفرقه بيانداز و حکومت کن قدرتهاي بزرگ در خاورميانه مي تواند به اختلافات مسائل شيعه و سني دامن بزند.
دکتر باقري در پايان گفت: به نظر نمي رسد آمريکايي ها به دنبال برهم زدن مذاکرات باشند اما آمريکا با اقدامات و تحرکات خود به دنبال عقب نشاندن ايران از موضع بر حق خود است و به عبارتي تلاش مي کند خواسته هاي زياده خواهانه خود را بر جمهوري اسلامي تحميل کند. به بيان ديگر آمريکايي ها با اين اقدامات به دنبال يک نوع تغيير محاسباتي درتصميم گيران داخلي ايران است تا جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف از جمله در حوزه هسته اي متفاوت از منافع ملي خود وارد ميدان شود و امتياز بيشتري به آمريکا بدهد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نازنین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
طبیعی است که آمریکا با این تحرکات خودش بدنبال ایجاد ترس بیشتر در کشورهای همسایه است تا بتونه بیشتر ثروت اونا را با پروژه ایران هراسی بدوشه.
امریکا بهتر از هرکسی میدونه قدرت و پتانسیل ایران در منطقه چقدره
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار