کاهش آبیاری سبزیجات با فاضلاب

فرماندار همدان گفت: سطح زیر کشت مزارع سبزیجات که با فاضلاب آبیاری می‌شدند روز به روز در حال کاهش است.
کد خبر: ۵۹۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 03 May 2018
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان گفت: پس از ارائه گزارش‌هایی مبنی بر ذبح غیربهداشتی دام در قصابی ها، ۲۴ واحد قصابی در همدان پلمب شد.

به گزارش ایرنا، امیرحسین نقی پور  در جریان رسیدگی وضعیت انتقال کشتارگاه بخش شراء به فامنین با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر ذبح غیربهداشتی دام در قصابی‌ها ارائه شده بود و این رویه احتمال شیوع بیماری تب مالت را بیشتر می‌کرد و این موضوع با جدیت دنبال شد افزود: بخشی از دام ذبح شده معدوم شده بود بنابراین احتمال آزمایش برای پی بردن به بیمار بودن دام وجود نداشت.

وی ادامه داد: تنها راهکار عرضه گوشت سالم، کشتار دام در کشتارگاه و قرار دادن گوشت در یخچال با دمای مناسب و مرگ ویروس‌های احتمالی است.

وی گفت: ۱۰۰ درصد واکسیناسیون تب مالت سال گذشته انجام شد با این وجود در برخی روستا‌ها به علت خرید و فروش قاچاق دام با این بیماری درگیر شدند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته برخی قصابی‌ها این شهرستان سنگدان به جای گوشت چرخ کرده به مردم می‌فروختند اظهار کرد: توجه به ناتوانی مردم در تامین گوشت مصرفی، قصابی‌ها ابتدا ارزان بودن این نوع گوشت چرخ کرده را علت ترکیب سنگدان با گوشت مطرح کردند.

وی اضافه کرد: تیمی اقدام به بررسی این موضوع کرد که مشخص شد که ۱۰۰ درصد گوشت چرخ کرده تحویلی به مردم سنگدان بوده و گوشتی در آن وجود ندارد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان اضافه کرد: این افراد سنگدان هر کیلوگرم ۳۰ هزار ریال را به قیمت گوشت به مردم می‌فروختند.

نقی پور اظهار کرد: به منظور ساماندهی این وضعیت مجوز عرضه سنگدان تنها به ۲ واحد قصابی ارائه شده که این قصابی‌ها نیز باید بسته سنگدان را جلوی چشم مشتری باز کنند.

 آبیاری سبزیجات با فاضلاب کاهش یافت

فرماندار همدان گفت: سطح زیر کشت مزارع سبزیجات که با فاضلاب آبیاری می‌شدند روز به روز در حال کاهش است.

علی تعالی افزود: برای پیشگیری از آبیاری با فاضلاب با وجود اینکه در محدوده ممنوعه هیچگونه مجوز حفر چاه ارائه نمی‌شد، اما برای رفع این معضل مجوز حفر ۲ حلقه چاه دریافت شد.

وی اضافه کرد: هم اینک می‌توان حدود ۶۰ هکتار زمین را با استفاده از این ۲ حلقه چاه آبیاری کرد و هم اینک بیشتر سبزیکاران نه تنها اقدام به آبیاری با فاضلاب نمی‌کنند بلکه بذر آن را می‌کارند.

وی مهمترین علت کاهش سطح زیر کشت سبزی با فاضلاب را اطلاع رسانی، آگاهی مردم و حساسیت مردم به مسائل بهداشتی دانست.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان نیز گفت: آگاهی مردم و بی رغبتی آن‌ها به بهره گیری از سبزی‌های آلوده روند کنترل آبیاری سبزیجات با فاضلاب را مثبت کرده است.

علی اصغر ناظری پور اضافه کرد: اندک افراد متخلف نیز به دور از چشم مردم و شبانه اقدام به آبیاری مزارع سبزی با فاضلاب می‌کنند.

وی یادآوری کرد: پیشتر مردم بر این باور بودند که آبیاری با فاضلاب موجب رشد سریع سبزیجات می‌شود، اما هم اینک با آگاه سازی نسبت به این موضوع پیگیر جلوگیری از این تخلف هستند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار