شهرستان اردکان با وجود جاذبه‌‏‏های متنوع و فراوان گردشگری، هنوز هم به عنوان یک گذرگاه و نه يك مقصد گردشگران مورد توجه است، اما چرا؟
کد خبر: ۷۲۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 18 March 2019

جای جای کشور عزیزمان ایران به دلیل پیشینه تاریخی و تکاپوی مستمر اجتماعی و فرهنگی، دیدنی ‎ های متنوعی دارد که بازدید از آن ‎ ها می تواند حس کنجکاوی گردشگران و جهانگردان را برانگیزد.

هر مسافری با هر انگیزه‏ای که به شهرهای ایران سفر کند، می‏‌تواند مطابق اهداف، ذوق و برنامه خود، دیدنی‏‌های مورد نظر خود را بیابد.

یکی از این جاذبه‌ها که بیشتر گذرگاهی در مسیر فلات مرکزی ایران به شمار می‏‌آید، شهر اردکان است که در مرکزی‏‌ترین نقطه ایران یعنی در قلب کویر واقع شده است.

در مورد گذشته این سرزمین کویری زیاد نگاشته‏‌اند اما آنچه این روزها ذهن گردشگران و ایرانگردان را درگیر می ‎ کند این است که چرا این قطب گردشگری به عنوان مقصد گردشگران به شمار نمی‌رود.

هرچند طی چند سال گذشته با رونق گرفتن صنعت گردشگری این منطقه و برنامه ‎ ریزی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز اقدامات مطلوب شهرداری ‎ های این شهرستان فضاسازی مناسب‌تری نسبت به گذشته ایجاد شده اما این سئوال همچنان پابرجاست که چرا اسکان مسافران در این شهرستان و انتخاب آن به عنوان مقصد گردشگری محقق نمی‏‏‌شود؟

شاید بهترین روش برای تعریف این مقصد گردشگری، معرفی بهتر جاذبه‌های بیشمار این منطقه از جمله «چک چک» یا همان معبد و زیارتگاه اصلی زرتشتیان جهان، قلعه و منارجنبان تاریخی خرانق، بافت تاریخی بکر و ارزشمند عقدا و نیز بافت زنده تاریخی شهر اردکان و مناطق دیدنی روستایی این شهرستان باشد.

اما با این وجود، مهمترین موضوع مغفول مانده در این رابطه شاید اسکان و هتلینگ و مکانی برای ماندگاری گردشگران باشد که خوشبختانه علاوه بر ایجاد هتل‎‎های مدرن در سال‌های اخیر، راه ‎ اندازی بومگردی‏‌ها نیز بخش کوچکی از مشکلات مرتبط با اسکان مسافران و گردشگران را نیز حل کرده است.

اقامتگاه‏‏‌های بومگردی که این روزها در جای جای ایران به ویژه استان یزد بر سر زبان‌ها افتاده است، مکان‌های سنتی و تاریخی روستایی و شهری هستند که به فضایی برای استراحت و گردش مسافران و گردشگران تبدیل شده است.

مردم شهرها و روستاهای تاریخی اردکان نیز همانند دیگر نقاط کشور با مرمت خانه‏های‌ و فضاهای بومی موجود بر مبنای اقلیم منطقه، با ایجاد بومگردی ‎ ها علاوه بر کسب درآمد، امکان تجربه‌ی زندگی به سبک سنتی را برای گردشگران فراهم ‌آورده‏‌اند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسته به شرایط طبیعی و اقلیمی هر منطقه متفاوت هستند، این بوم‌گاه می‌تواند چادرشبی باشد در دل دره‌ای زیبا که عشایر ایرانی در آن سکنی دارند یا خانه‌ای خشتی و کاهگلی در قلب کویر و یا شاید هم یک کاروانسرای قدیمی بر سر جاده‌ای که حالا احیاء و مرمت شده و پذیرای مهمانان است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، امروز به برگ‏‌های کتاب تاریخ که می‌توان به دل آنها سفر کرد و سبک زندگی گذشتگان را در آن حس کرد، تبدیل شده است، مکان‏‌هایی که می‌توان سنت‌های دیرین و بومی مناطق مختلف کشور را در قالب آنها دوباره احیاء کرد و به همگان نمایش داد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی به ویژه در روستاها و شهرهای کم جمعیت، می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد و جلوگیری از مهاجرت، به احیاء سنن قدیمی و همچنین حفظ و نگهداری آثار باستانی و حفاظت از طبیعت کمک شایانی داشته باشد.

اما آنچه در اینجا مهم است جبران کمبود تخت‎‎های اقامتی هتل ‎‎ ها و سایر اماکن اسکان برای مسافران است که بومگردی‏‏‌ها فقط بخشی از آنها جبران می‌کنند.

«محسن میرجانی» رییس پایگاه پژوهشی اردکان در این رابطه در گفت‏‌و‏گو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، می‌گوید: یکی از مهمترین ویژگی‏‌های صنعت گردشگری در ایران و جهان تامین سلیقه و ذائقه گردشگران است، گردشگرانی که با اهداف متنوع گردشگری تاریخی و فرهنگی، مذهبی، ورزشی، سلامت و حتی ماجراجویی، مقاصدی را برای خود در نظر ‎ گیرند.

وی ادامه می‏‌دهد: این تنو را حتی در ذائقه و سلیقه گردشگران در بحث اسکان نیز شاهد هستیم به نحوی که درصدی از گردشگران برای اسکان و اقامت در شهرهایی مانند اردکان، اقامت در بوم‏گردی ‎ ها را بیشتر می‎پسندند و برخی هم فضاهای لوکس و پرامکانات را طلب می کنند.

این باستان‏‌شناس اردکانی اظهار می‎کند: اما این همه ماجرا نیست و مشکل شهرهایی همچون اردکان که در یک جغرافیای زیستی مشابه در دشت یزد - اردکان واقع هستند و دارای ویژگی‏‌های مشابهی در معماری و شیوه زیست می‏‏‌باشند، بحث برندسازی و برجسته کردن یک یا چند شاخصه معماری و فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

میرجانی اضافه می‎کند: به عبارتی اردکان باید علاوه بر یک سری ویژگی‏‌های عمومی گردشگری که قابل تسری به سایر شهرهای استان یزد است، واجد یک تعداد شاخصه‏‌هایی نیز باشد که مختص به خودش است و همین باعث می شود تا گردشگران با توجه به گستردگی فضای اطلاع رسانی و رقابت‏‌های تبلیغاتی، اردکان را برای یکسری ویژگی‏‌های شاخص، به عنوان مقصد انتخاب کنند.

رییس پایگاه پژوهشی اردکان خاطرنشان می‏‌کند: خوشبختانه اردکان به واسطه گستردگی اقلیمی و تنوع جغرافیایی، سرشار از جاذبه‏‌های منحصر به فرد طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی است که در سایر مناطق یا وجود ندارد یا به پررنگی و ارزش‏گذاری اردکان نیست.

وی ادامه داد: بی ‎ تردید صنعت گردشگری، یک صنعت حساس و بسیار دقیق است و اگر کوچکترین اختلالی در میان چرخه‌‏های زیر ساختی، آموزش و تبلیغات آن ایجاد شود، عملا راه به جایی نخواهد برد.

میرجانی در پایان ابراز امیدواری می‏‏‌کند که با توجه به حضور پررنگ بخش خصوصی در حوزه راه‏‌اندازی بومگردی‏‌ها به عنوان یکی از گونه‏‌های متنوع زیر ساخت‏‌های اقامتی گردشگران، در سایر حوزه‏‌های اقامتی از قبیل هتل‏‌های ستاره دار و استاندارد نیز گام‏‌های موثری بردارد که بی تردید با توجه به شرایط اقلیمی پیش رو و خشکسالی ‎ های سال ‎ های گذشته، رونق صنعت گردشگری می‏توان یکی از آلترناتیوها و جایگزینی مفید برای تداوم حیات اقتصادی و فرهنگی این منطقه باشد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار