دامنه گرد وغبار درایران گسترش پیدا می کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه گرد و غبار ذاتی چند رشته دارد و مواجهه موثر با آن به هم‌افزایی در رشته‌های مختلف علوم و مهندسی نیازمند است گفت: امروز در ایران ۱۸ استان از جمله خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، تهران و کرمانشاه تحت تاثیر دامنه گرد و غبار قرار دارد.
کد خبر: ۶۱۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 17 June 2018
به گزارش تابناک البرز : محمد رحیمیان در نشست علمی گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها که امروز یکشنبه ۲۷ خرداد در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: گرد و غبار یکی از چالش‌های جهانی به خصوص در غرب آسیا و شمال آفریقاست.

رحیمیان افزود: این پدیده در منطقه کشورهایی چون ایران، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان را تحت تاثیر قرار داده و به یک معضل با تبعات زیست محیطی و انسانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری نامناسب از سرزمین و منابع آب و خاک یکی از عوامل این پدیده است اظهار کرد: کاهش سطح حکمرانی ناشی از جنگ‌های داخلی، تخریب جنگل‌ها، بهره‌برداری زیاد از مراتع، تغییر کاربری و عدم رهاسازی آب از کشورهای بالادست و در مقیاس بزرگ تغییر اقلیم نیز از مهمترین عوامل پدیده گرد و غبار است.

رحیمیان تاکید کرد: این پدیده در همراهی با معضلات اجتماعی دامنه اثرات را دوچندان کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه گرد و غبار ذاتی چند رشته دارد و مواجهه موثر با آن به هم‌افزایی در رشته‌های مختلف علوم و مهندسی نیازمند است گفت: امروز در ایران ۱۸ استان از جمله خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، تهران، کرمانشاه و ... تحت تاثیر دامنه گرد و غبار قرار دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: دامنه پدیده گرد و غبار در ایران با توجه به درگیر شدن سایر کشورها در آینده بیشتر خواهد شد و عدم توفیق در مهار آن و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود وضعیت، گرد و غبار را به صورت تصاعد هندسی در کشور گسترش خواهد داد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار