تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه یاسوج با حضور معاون سیاسی استاندار و برخی مدیران استانی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 17 November 2021

تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه یاسوج

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم دانشگاه یاسوج با حضور برخی میهمانان از وزارت علوم ، معاونین سیاسی و اقتصادی استاندار و برخی روسای دانشگاه ها و مدیران استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم با انتشار کلیپی، تاریخچه تاسیس و ارتقا این دانشگاه تشریح شد. 

معتقدم شبیه عریان پیدا نخواهد شد
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۲۱:۴۳

دکتر کرمی سرپرست جدید دانشگاه یاسوج نیز در نشست با اشاره به جایگاه دانشگاه در رشد و تعالی جامعه ، افزود : امام راحل فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازی است اما متأسفانه در جامعه ما تا رسیدن به دانشگاه اسلامی فاصله زیادی داریم.

وی اظهارکرد: بخش عمده بیانیه گام دوم انقلاب بر ضرورت و جایگاه آموزش و پژوهش در جامعه است و این موضوع نقش و جایگاه دانشگاه در جامعه را گوشزد می‌کند.

رئیس دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: کشور اگر می‌خواهد به جایی برسد باید به جایگاه دانشگاه توجه داشته باشد چرا که ریشه بسیاری از شاخص‌های توسعه و پیشرفت در دانشگاه می‌باشد.

کرمی بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد قریب به ۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه های مختلف مشغول به تحصیل هستند موضوعی که قبل از انقلاب وجود خارجی نداشت و به ندرت نیروی دانشگاهی در این استان پیدا می‌شد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه توجه خاص و ویژه ای به علوم انسانی است، عنوان کرد: در دانشگاه دنبال هستیم که مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی را از آن خود کنیم و مشکلات جامعه را حل کند و در جامعه ارزش آفرین باشد.

کرمی با اشاره به مسائل قوم گرایی مطرح شده توسط دکتر عریان خطاب به وی گفت : همه استان ها همین گونه اند ، من یک نمونه را می گویم ۱۷ نفر از نمایندگان استان فارس ، تلاش کردند استاندار همفکر خود را که از بچه های مستعد این استان بود زمین بزنند.(اقای افشانی) و اگر حاج آقا ایمانی نبود با آبروی این بزرگوار بازی می شد. البته من فرمایشات شما را تایید می کنم در زمینه فعالیت برای دانشگاه و اقدامات پژوهشی شما کوتاهی نکردید، من مشاور دکتر عریان بودم و معتقدم شبیه عریان پیدا نخواهد شد.
کرمی در ادامه گفت: این درسی است که من از دکتر عریان گرفته ام کلمه دانشگاه از یونیورس گرفته شده است یعنی دانشگاه جهانی است نه منطقه ای، استانی یا حتی ملی. رئیس دانشگاه می تواند از هر جایی انتخاب شود.

کرمی ضمن تشکر از مسولان و حاضران از آنها عذر خواهی کرد که در این شرایط کرونایی در این جلسه حضور یافتند. و در ادامه گفت: دانشگاه کارخانه انسان سازی است ما مدعی هستیم حکومت اسلامی تشکیل داده ایم و تا رسیدن به دانشگاه اسلامی فاصله زیادی است.

وی گفت: من اولین استاد تمام این دانشگاه هستم کسی که استاد تمام است و از لحاظ علمی نفر اول و دوم این دانشگاه است نمی تواند سیاسی باشد پس لطفا مرا سیاسی نکنید.

رئیس جدید دانشگاه یاسوج با یبان اینکه نیامده ام مدیریت کنم و ژست مدیری بگیرم، اظهارکرد: از انتقاد، مشاوره و پیشنهاد استقبال می کنم، به نیروی انسانی دانشگاه توجه خاصی خواهم داشت، درب اتاقم به روی اساتید باز است و تا جایی که قانون بگذارد، کارکنان مورد عزت و احترام قرار می گیرند. و مثل یک برادر کوچکتر خدمت دانشگاهیان باشم و هر وقت دیدید راه را کج می روم به جای آنکه در راهروهای دانشگاه بگویید مستقیم به خود من بگویید. و در پایان از همه شما می خواهم برای موفقیت من در این راه دعا کنید.

ارتباط دانشگاه و صنعت اولویت دولت سیزدهم
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۲۱:۴۱

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان یک اولویت در دولت سیزدهم برای وزارتخانه است.

هاشم داداش پور افزود: وقتی دانشگاه و صنعت کنار هم قرار بگیرند می‌توانند موجب شکل‌گیری تحول شگرفی در جامعه و توسعه چشم‌گیر باشد.

وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت بالای کشاورزی است، اظهار کرد: قرار گرفتن دو عنصر صنعت و دولت در کنار دانشگاه در کشوری مثل هلند نشان داد که می‌توان شاهد تحول باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مدیر دانشگاه باید بتواند مسائل داخلی را مدیریت کند و باید درصدد اتصال نهادهای مختلف جامعه به دانشگاه باشد تا دانشگاه محلی برای تحول در جامعه باشد.

داداش پور بیان کرد: هماهنگی و قدرت دادن به دانشگاه از طرف دولت می‌تواند به رشد و توسعه استان مطابق با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب شکل بگیرد.

معارفه کرمی و تقدیر از عریان
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۱:۴۸
طعنه عریان به نمایندگان استان و پیام تلخ برای وزیر
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۱:۳۹

رییس سابق دانشگاه یاسوج در این مراسم ضمن بیان برخی از دستاوردهای علمی دانشگاه و کسب رتبه های برتر داخلی و بین المللی سخنان انتقادی هم به نمایندگان استان داشت. 

عریان گفت: از بهمن ۹۶ تا مهر۱۴۰۰ سعی کردم تمام وقت در خدمت اساتید، کارکنان و دانشجویان باشم و هیچ پیامی را بدون جواب نگذاشتم.
وی ادامه داد : در این مدت سعی بر ایجاد رشته های جدید، مسائل پژوهشی و عمرانی داشتیم که نمی خواهم این دستاوردها و فعالیت ها را برشمارم.

عریان افزود : هر کجا با مشکلی مواجه می شدیم سرلوحه کار ما قانون بود. چه دوست چه دشمن، چه چپ و چه راست و اصلا طایفه بازی نداشتیم. قرار بود همه مدیران این مسایل را پشت در بگذارند و وارد حیطه کاری نکنند.

طعنه عریان به نمایندگان استان

احمد عریان در این نشست گفت : تلاش زیادی داشتم که استقلال دانشگاه حفظ شود و هیچ مدیر این دانشگاه با توصیه از بیرون انتخاب نشد و حتی تاکید داشتم اگر توصیه ای از بیرون شد اثرگذار نباشد.
عریان ادامه داد : تلاش زیادی کردم که این بلیه از سر دانشگاه رد شود و اعتقاد داشتم که نمایندگان نباید برای، دانشگاه تصمیم بگیرند.
وی با انتقاد شدید از نمایندگان استان در مجلس، گفت : مگر این ها کار دیگری غیر از دخالت در دستگاه ها ندارند ؟
عریان ادامه داد :ای کاش یکبار از من می خواستند که بیا تا برویم ای تی یا فناوری اطلاعات تا مشکل دانشگاه را حل کنیم! یا برویم وزارت کشور مشکل کمبود اتوبوس دانشگاه را حل کنیم! شما بگو یکبار یکی از این ها آمده باشند، اصلا وجود نداشت.
وی گفت :اما همیشه این بحث را داشته اند که دانشگاه را برای فلان طایفه اینجا باشد و فلان ان جا! که البته این وضعیت در دانشگاه‌های دیگر وجود ندارد فقط در یاسوج است!

عریان افزود : امیدوارم از این بعد هم هر کس وظایف خودش را انجام دهد تا این زشتی ها از بین برود و تفکیک قوا حفظ شود!

وی گفت : در مدت این ۴سال فضای آرامش بر دانشگاه حاکم بود حتی برای نیروهای شرکتی. هر مدیری در جایگاه خودش رئیس دانشگاه بود و اینها به فضای آرامش کمک می کرد. تولید علم تغییر کرد. در سال۹۶ بار علمی روی دوش ۵ نفر بود ولی الان روی دوش ۵۰ نفر است.
وی همچنین به سابقه علمی درخشان خود اشاره کرد و در ادامه گفت دانشگاه همچنان فرزند من است و علاقمند به سرنوشت و آینده آن هستم. دوست دارم پیشرفت کند.
عریان با اشاره به این نکته که از سال۹۶تاکنون قراردادهای صنعتی از ۶ مورد به ۲۶ قرارداد رسید ، افزود : این استان صنعتی نیست و ارتباطی با صنعت ندارد من خیلی مرارت کشیدم و امروز حدود۱۳۰ قرارداد با سازمان های استانهای دیگر منعقد شده یا در حال انعقاد است.
وی با توصیه به مدیران استان گفت : شما در خانه همه چیز دارید این دانشگاه می تواند تمام مشکلات استان را به خوبی حل کند، لطفا نیروهای درجه چندم را دعوت نکنید. این دانشگاه دانشگاه مادر است و از لحاظ بین المللی سطح بالا و مطرحی دارد.
عریان ادامه داد : من هیچ زمان به ریاست فکر نکرده بودم از ابتدا برای معلمی آمده بودم نه حتی برای مدیرگروهی در دانشگاه ، عشق من و همه ما معلمی بود.
وی با اشاره به مشکلات مدیریت در ممانعت از کارهای تحقیقاتی گفت : در این یک سال و نیم نتوانستم کارهای علمی و پژوهشی انجام دهم اکنون خوشحالم که به عشق خود یعنی معلمی بازمی گردم.
عریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : کرسی های آزاد اندیشی به طرز اولی در اینجا برگزار می شد‌ و از همکارانم در دانشگاه می خواهم بعد از من تلاش کنند این طایفه گری ها رخت بربندد. کارها طبق قانون انجام شود و به کرامت انسانی همه احترام گذاشته شود.
وی در پایان گفت : زمانی که من آمدم بودجه جاری دانشگاه۵۲ میلیارد تومان بود در حالی که دانشگاه۳۰ میلیارد بدهی داشت. ولی اکنون بودجه دانشگاه۱۴۲ میلیارد است بدون هیچ بدهی.

پیام تلخ برای وزیر

ویژگی های دکتر عریان
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۰:۴۱

معاون اداری و مالی دانشگاه یاسوج عریان را در واقع پدری دلسوز برای دانشگاهیان استان عنوان کرد.

 کورش گودرزی ویژگی دوم دکتر عریان را قانون مداری عنوان کرد. 

ویژگی سوم وی را حسن خلق عنوان کرد و افزود : همیشه تلاش داشت در بیان تذکرات هم از واژه های مودبانه بیان کند. 

وی در پایان خطاب به مدیر جدید گفت : بی شک همه مدیران تلاش دارند که کار کنند و حتما هیچ کس نمی تواند به تنهایی کار کند! 

دو توصیه معاون سیاسی به رئیس جدید دانشگاه
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۰:۲۶

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت : دکتر عریان منشا خدمات زیادی در استان بوده است و دکتر کرمی هم از نخبگان علمی استان است که امیدواریم جهشی را در استان ایجاد کند. 

هاشمی ضمن بیان محاسن تحصیلات عالی افزود : حضور در دانشگاه باید نه منفعل و نه ستیزه جو باشد و در واقع دانشگاه نهاد اجتماعی و بیانگر کارکرد اجتماع است. 

وی گفت : کارکرد دانشگاه باید فارغ از جهت گیری های سیاسی به رفع مشکلات و موضوعات اجتماعی باشد. 

هاشمی افزود : دو انتظار از رئیس جدید دانشگاه دارم یکی راه اندازی کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه که انتظار می رود ریس جدید اقدام کنند. 

وی ادامه داد : توصیه دوم حمایت از تشکل های دانشگاهی شناسنامه دار برای اثرگذاری مفید در جامعه است. 

دو صفت مهم عریان
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۰:۱۰

حجت الاسلام قلندری در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به حاضران گفت : انتظار است نخبگان علمی توجه داشته باشند که مقام معظم رهبری بارها از به تحول و تمدن اسلامی اشاره داشته اند. 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه یاسوج افزود : با توجه به بیان مراحل پنجگانه تمدن اسلامی توسط رهبری امیدوار هستیم دولت سیزدهم شروع تمدن اسلامی باشد. 

انتظار می رود مدیران جدید زندگی اسلامی باشد چرا که دولت اسلامی با اشرافی گری امکان پذیر نیست. 

قلندری ادامه داد : توجه به مردم و مردمی شدن مدیران از جمله مهمترین اقداماتی است که پر دولت اسلامی باید به آن توجه شود. 

وی گفت : نخبگان دانشگاهی اگر تفحص و دقتی داشته باشند می بینند که رهبری در  تبیین سیاست های گام دوم نکات بسیار مهمی را مطرح کرده است که هم بر  اساس زمینه سازی حکومت امام زمان است. 

قلندری گفت : رهبری در بند اول بیانیه گام دوم اشاره مستقیم را متوجه دانشگاها و حوزه های علمی مطرح می کند. 

وی با اشاره به بند بعدی بیانیه در مقوله اخلاق افزود : ما در حوزه علم گوی سبقت را از منطقه ربوده ایم اما آیا شاگرد پروری و اخلاق محوری را هم موفق بوده ایم؟ که اینگونه نیست. 

وی در پایان دو صفت عریان را ادب و اخلاق مداری و همچنین قانون مداری عنوان کرد و گفت : امیدوارم همه ما از این دو صفت وی بهره ببریم . 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار