نرم‌افزار جامع منابع تاریخ اسلام با عنوان "نورالسیره ۳" که هزار و 452 عنوان کتاب را در خود جای داده است، پنج‌شنبه ۲۸ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام رسول جعفریان و محمدحسین رجبی دوانی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۲۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵ 18 October 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام محمدعلی رحیمی ثابت مدیر گروه علمی "تاریخ" مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نشست خبریِ معرفی نرم‌افزار جامع منابع تاریخ که در سالن همایش این مجموعه در قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: پس از گذشت سال‌ها از نسخه قبلیِ نرم‌افزار تاریخی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که حدود ۱۶سال قبل بود، توفیق حاصل شد تا نرم‌افزار جامعی از منابع تاریخ اسلام عرضه، و در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این دانشنامه، از هزار و 452 عنوان کتاب، در سه هزار و 396 جلد تشکیل شده است، گفت: در این دانشنامه، علاوه بر بخش کتابخانه، دو بخش ویژه‌ نیز داریم که یکی بخش "تاریخ‌نامه" و دیگری "تبارنامه" است.

مدیر گروه علمی "تاریخ" مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در توضیح بخش ویژه‌ نرم‌افزار جامع منابع تاریخ افزود: بخش "تبارنامه" در این دانشنامه، به صورت درختی است و به انصاب قبایل عرب پرداخته، به گونه‌ای که نسبت به نسخه‌ قبلی، به‌روزرسانی شده و با تغییری که داده شده، سعی کردیم برای استفاده‌ محقّقان، بهتر، آسان‌تر و خلاصه کاربرپسند شده باشد.

وی مهمترین ویژگی این نرم‌افزار را بخش "کتابخانه" دانست و افزود: ما در کتابخانه‌ این نرم‌افزار که با عنوان "جامع منابع تاریخ" عرضه کردیم، فقط به کتاب‌های تاریخیِ صِرف، اکتفا نکردیم و مجموعه کتاب‌هایی که به نوعی، به دانشِ تاریخ مرتبط هستندشامل کتاب‌های تراجم، انصاب، جغرافیای تاریخی، کتب مربوط به تاریخ تشیع و همچنین بخش تاریخ ایران (که به طور ویژه به آن پرداختیم)، در این نرم‌افزار آمده و دانش‌نامه‌ مذکور از این حیث، کمک بسیار شایانی به پژوهشگران تاریخ، داشته است.

رحیمی ثابت این نرم‌افزار را برطرف کننده‌ دغدغه‌های پژوهشی محقّقان و مجموعه‌ تاریخیِ نسبتاََ کاملی معرفی و خاطرنشان کرد: در یک جمله می‌توانیم بگوئیم که مهمترین کتاب‌هایی که برای یک تحقیق تاریخی نیاز است، در این مجموعه گردآوری شده و یک پژوهشگرِ تاریخ می‌تواند با استفاده از این نرم‌افزار، تمام نیازهای پژوهشی خود را برآورده کند.

وی در پایان سخنان خود به زمان مراسم رونمایی از این نرم افزار با عنوان "نورالسیره ۳" اشاره کرد و گفت: این مراسم، روز پنج‌شنبه ۲۸ مهرماه با حضور سخنرانان ویژه، حجت‌الاسلام رسول جعفریان و محمدحسین رجبی دوانی، در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، برگزار خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار