مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: 18 ماه از ابلاغ این سیاست‌ها می‌گذرد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان شاهد افزایش جمعیت هستیم.
کد خبر: ۱۰۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 08 October 2015
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: 18 ماه از ابلاغ این سیاست‌ها می‌گذرد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان شاهد افزایش جمعیت هستیم.

به گزارش فارس، محمداسماعیل مطلق در نشست هم‌اندیشی «جمعیت، فرصت‌ها و چالش‌ها» با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اظهار کرد: 18 ماه از ابلاغ این سیاست‌ها می‌گذرد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان شاهد افزایش جمعیت هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 93، 65 هزار واقعه تولد در کشور به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این بدین معناست که 65 هزار نفر بیشتر از سال 92 متولد شده‌اند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از افزایش سه تا چهار درصدی تولد در پنج ماهه گذشته خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته اکنون نرخ باروری در کشور به 1.9 رسیده در حالی که این میزان قبل از ابلاغ سیاست مقام معظم رهبری 1.8 درصد بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم سطح جاگزینی جمعیت با همین روند پیش رود؛ از لزوم تشکیل کمیته‌ها در دانشگاه‌ها نسبت به افزایش نرخ باروری خبر داد.

مطلق با بیان اینکه در راستای افزایش نرخ باروری باید به صورت کارشناسی شده پیش رفت، گفت: ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی از جمله نکات مورد توجه است.

وی با اهمیت به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری، خاطرنشان کرد: کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنها در هزینه زندگی و تربیت نسل کارآمد از مهمترین موضوعات مورد توجه است.

این مقام مسئول اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دوره بارداری و شیردهی را مهم دانست و افزود: پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادهای ذی‌ربط از جمله اهداف تعیین شده است.

وی با اشاره به تحکیم بنیان خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش مهارت‌های فرزندپروری و تأکید بر آموزش‌های مهارت زندگی، بیان کرد: ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بر طبق سیاست‌های ابلاغی حائز اهمیت است.

مطلق با تاکید به رفع موانع و چالش‌های کاهش نرخ باروری گفت: در کشور بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج هستند.

وی بهترین سن ازدواج را 18 تا 35 سالگی دانست و افزود: اگر سن ازدواج بالا رود فرصت افزایش نرخ باروری از بین خواهد رفت و در نتیجه پویندگی و نشاط در جامعه دچار خدشه خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشتبا بیان اینکه سن مادر از شاخص‌های مهم باروری است زیرا قدرت باروری زن با افزایش سن به ویژه بعد از 35 سالگی کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: وظیفه ما افزایش مراقبت‌ها بعد از سن 35 سالگی است.

وی با بیان اینکه با افزایش سن علاوه بر کاهش باروری مشکلاتی برای مادر و جنین ایجاد می‌شود، گفت: با افزایش سن باروری مشکلاتی همچون فشار خون، دیابت، بیماری‌های کلیوی و... برای مادر و کودک ایجاد خواهد شد.

مطلق از کاهش 6.5 درصدی ازدواج در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد و افزود: در سال 93 طلاق رشد 5.3 درصدی را در کشور داشته که این موضوعات به عنوان چالش‌های نرخ باروری باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به روند رو به افزایش تمایل به تک‌فرزندی در بین خانواده‌ها، گفت: افزایش متوسط فاصله بین ازدواج و فرزندآوری و فاصله تولد بین فرزندان از دیگر چالش‌ها در افزایش نرخ باروری است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط جنین و...، تصریح کرد: در سال 93 از یک‌میلیون و 730 بارداری یک میلیون و 530 مورد منجر به فرزندآوری شده است.

وی گفت: دسترسی به خدمات بهداشتی پیشگیری از سقط‌های خود به خودی، پیشگیری از سقط‌های القایی و ارتقای دسترسی به خدمات پیشگیری سقط باید مورد توجه جدی باشد.

مطلق با اشاره به وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور گفت: سعی ما کمک به زوجین نابارور است که در این زمینه اقداماتی انجام شده است.

وی ترویج زایمان ایمن با فرهنگ‌سازی را از مهم‌ترین نکات مورد توجه دانست و گفت: کاهش مرگ و میر نوزادان به میزان هفت در هزار تولد زنده و افزایش تولد نوزادان با وزن 2 هزار و 500 گرم از مهمترین اهداف تعیین شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار