کد خبر: ۱۰۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲ 10 October 2015
فعالیت گمرک آستارا در یک ماه آینده 24 ساعته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، هیئت اقتصادی جمهوری آذربایجان که برای انعقاد تفاهمنامه ساخت هشت کیلومتر راه‌آهن این کشور تا ایران به آستارا سفر کرده بودند دقایقی پیش آستارا را با بدرقه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ترک کردند.

 نشست مشترک ایران و جمهوری آذربایجان با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در فرمانداری آستارا برگزار شد و وی ریاست هیئت ایرانی و «مصطفی‌یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ریاست هیئت آذربایجانی را به‌عهده داشتند.

در نشستی که با حضور وزرای مذکور در آذربایجان برگزار شد، مناسبات دوجانبه به‌ویژه در زمینه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی گفت‌وگوهایی بین دو طرف انجام شد که بخشی از این گفت‌وگوها مربوط به احداث پل روی رودخانه آستارا و ترمینال حمل کالا با هدف تسهیل تردد ناوگان تجاری و مسافری بود.

ادامه روند مذاکرات فنی و بازدید از محل احداث پل مرزی و نشست بررسی پروژه اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران امروز با حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و استاندار گیلان در آستارا برگزار شد.

امضای تفاهمنامه همکاری اقتصادی در ساخت راه‌آهن توسط وزیر ارتباطات و فناوری ایران با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از نتایج برگزاری نشست‌های مذکور بود.

در تفاهمنامه امضا شده مذکور، مقرر شده تا طرف جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر راه‌آهن را تا نقطه صفر مرزی آستارا احداث کند و طرف ایرانی نیز دو کیلومتر راه‌آهن تا ترمینال را بسازد.

فعالیت گمرک آستارا 24 ساعته می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی خط آهن جمهوری آذربایجان‌ ـ ایران در آستارا را موجب افزایش روابط ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و از برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان یک ماه آینده در تهران خبر داد و اظهار کرد: سال آینده رئیس جمهور آذربایجان به ایران سفر می‌کند.

محمود واعظی تصریح کرد: در سند امضا شده در فاز نخست، پروژه راه‌آهن سراسری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی ادامه پیدا می‌کند و ترمینال راه‌آهن در آستارای ایران احداث می‌شود.

وی امضای سند توافقنامه برای اتصال راه‌آهن دو کشور را مهم‌ترین نتیجه موفقیت‌آمیز نشست دور روزه در آستارای ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق تفاهمنامه مذکور فعالیت گمرک آستارا در یک ماه آینده 24 ساعته می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام موارد به توافق رسیده در تفاهمنامه همکاری‌های اقتصادی موجب رونق کسب و کار در کشور و شهرهای مرزی می‌شود.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز در حاشیه امضای تفاهمنامه مذکور گفت: گفت‌وگو با طرف ایرانی را مفید می‌دانیم و مذاکرات در تمام سطوح موفقیت‌آمیز بوده است.

«شاهین مصطفی‌یف» افزود: پس از پایان ساخت راه‌آهن کریدور شمال ـ‌جنوب حجم بسیاری از هزینه حمل و نقل کالا کاهش می‌یابد و اجرای این پروژه برای هر دو کشور ایران و آذربایجان مفید است.

وی افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان را از مزایای راه‌آهن مذکور عنوان کرد و یادآور شد: اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و آذربایجان 600 هزار تن است و با احداث راه‌آهن این حجم به 5 میلیون تن افزایش می‌یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار