مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، از آغاز برنامه تهیه و تدوین ۲ سند با عنوان "کاهش خطر سوانح و حوادث" و "آمادگی پاسخ به بحران‌ها" در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲ 13 May 2023

منصور شیشه فروش گفت: این ۲ سند به منظور بازنگری طرح جامع خطرپذیری، کنترل و پیشگیری حوادث استان اصفهان با همکاری هفت دانشگاه برتر استان با محوریت دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی قرار است، تهیه شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: از مجموع ۵۳ مخاطره شناسایی شده در کشور، ۴۲ مخاطره در استان اصفهان سابقه وقوع داشته که بطور عمده مخاطرات طبیعی هستند و شامل مواردی از جمله خشکسالی، کم آبی، آلودگی هوا، گرد و غبار، سیلاب‌های ناگهانی، تصادفات جاده ای، بیابان زایی و آفات نباتی، بیماری‌های دام و طیور، کمبود آب، برق و گاز و مدیریت بحران انرژی می‌شود.
وی گفت: این مخاطرات در اختیار مراکز علمی و پژوهشی استان قرار گرفته و مقرر شده است که ۲ سند یاد شده را براساس موارد اعلام شده تهیه و تدوین کنند.
شیشه فروش با بیان اینکه روش کار و مطالعه تهیه‌ی این دو سند شامل جمع آوری اطلاعات، شناسایی بحران‌های دقیق از ۱۰۰سال گذشته تاکنون در استان بوده گفت: در این اسناد باید مناطق استان رتبه‌بندی شود که این ۴۲ مخاطره در کدام شهرستان و منطقه احتمال وقوع دارد.
وی ادامه داد: هدف مهم این طرح، کاهش خطر است که برای این منظور ابتدا باید به شناسایی مخاطرات و سپس ارائه راهکارهای، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای پیشگیری و کنترل حوادثی که همه ساله استان با آن مواجه است از جمله مخاطرات آب و هوایی، رانش زمین، فرونشست و دیگر موارد پرد اخته شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان سند دوم را آمادگی پاسخ به بحران‌ها با هدف کاهش آسیب پذیری مناطق و حفظ جان استان‌ها در برابر حوادث عنوان کرد که کامل کننده سند کاهش خطر و حوادث است و در این سند وظایف هر دستگاهی برای کنترل و جلوگیری از افزایش حوادث مشخص می‌شود.
منصور شیشه فروش افزود: اجرای این طرح با استفاده از نخبگان بخش علمی و اجرایی استان و سوابق وقوع حوادث و مستنداتی که در این چند سال بوده و مطالعاتی که صورت گرفته است پس از تصویب در شورای مدیریت بحران استان، راهکار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آن مشخص می‌شود که چه اقداماتی باید در استان برای پیشگیری از این حوادث و با چه میزان اعتباری انجام شود.
وی ادامه داد: متناسب با ۴۲ مخاطره باید ۴۲ دستور العمل تهیه شود و بر اساس قانون مدیریت بحران و برنامه ملی مشخص شود که هر دستگاهی در زمان بحران چه وظیفه‌ای دارد تا از تداخل وظایف جلوگیری شود.
شیشه‌فروش افزود: همچنین مشخص می‌شود که چه امکانات، تجهیزات و چند پایگاه نیاز است و این نیاز‌ها به ستاد مدیرییت بحران کشور اعلام می‌شود تا برای آموزش نیروها، تیم بندی و در نهایت اجرای مانورها، تمرین و عملیات برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه تهیه سامانه هشدار سریع نیز از دستاورد‌های این اسناد است، گفت: در این اسناد مشخص می‌شود که شرایط اضطرار چه شرایطی است و سطح حادثه به اشکال محلی، منطقه‌ای و استانی مشخص می‌شود که چه اقداماتی باید انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار